Търси се петролът за тръбата Бургас - Александруполис
Часове преди официалното подписване на споразумението за изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис, който ще се контролира от Русия и ще минава през териториите на България и Гърция, въпросителната кой ще доставя нефт за тръбата става все по-голяма. Според документа, който ще се подпише днес в гръцката столица, таксите, които българската държава ще получава заради преминаването на тръбата през нейна територия, зависят от количествата транспортиран петрол.
КТК отказва да участва в проекта
Пред в. "Комерсант" президентът на водещата руска компания в проекта "Транснефт" Семьон Вайнщок потвърждава, че количествата нефт за петролопровода все още не са осигурени. По думите му към момента не са започнали преговори с чужди компании, защото първо трябва да се определи какъв ще е достъпът до тръбата за руската страна и за Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК). Преди дни и руският зам.-министър на промишлеността и енергетиката Андрей Дементиев заяви, че в проекта могат да се включат КТК и казахстанската компания "КазМунайГаз". В сряда от КТК обаче официално заявиха, че компанията не води и не планира да води преговори за какъвто и да било достъп до бъдещия петролопровод. Най-големите акционери в консорциума са американските компании "Шеврон" и "Ексон Мобил".
Името на "Шеврон" от няколко месеца се лансира и от представители на българското правителство.
"Името на "Шеврон" в този проект означава само едно - руснаците нямат петрола, който "Шеврон" има и не могат да получат кредит за проекта, освен ако някоя голяма западна фирма не застане зад него", коментира пред електронното издание "Медиапул" Едуард Фергюсън, президент на компанията - инициатор на конкурентната тръба за пренос на петрол през България, Македония и Албания. По думите му американската компания по принцип се интересува от всички варианти за байпас на Босфора, имала е предварителни разговори и с АМБО, но на този етап не обещава нищо.
Ексимбанк и ЕС подкрепяли АМБО
Президентът на АМБО съобщава и че американската Ексимбанк ще подкрепи проекта, като гарантира за него пред търговските банки, пред които ще се кандидатства за кредити. Причината е, че в АМБО са включени американски и западноевропейски фирми. Според съобщение на "Медиапул" от миналата седмица по време на посещението на енергийния министър Румен Овчаров в САЩ Ексимбанк е отказала да подкрепи тръбата Бургас - Александруполис, защото контролният пакет от 51% в този проект се държи от Русия.
Европейският съюз и западни организации донори лобират за петролопровода АМБО и това е причината за забавянето досега на проекта за тръбата от Бургас до Александруполис от българска страна, коментира търговското аташе на Русия в Гърция Сергей Филимонов пред "Време новостей". Причината според него е, че чрез конкурентния тръбопровод ЕС включва Македония и Албания в сферата на контрола си. По думите му българската страна дълго време е протакала, докато през септември 2006 г. реализацията на проекта най-сетне е стартирала. На среща в Атина тогава руският президент Владимир Путин, българският държавен глава Георги Първанов и гръцкият премиер Константинос Караманлис подписаха декларация за сътрудничество в областта на енергетиката.
Едуард Фергюсън , президент на АМБО, пред "Медиапул"
Частни капитали подкрепят АМБО
- ...зад реализацията на петролопровода АМБО застават изцяло частни американски, а напоследък и западноевропейски капитали...
За нефтени компании ли говорите?
- Не, говоря за инвеститори, които ни дават пари, за да започнем предварителните инженерингови проучвания.
Ще кажете ли кои са тези инвеститори?
- На този етап не мога да ви кажа имената им. Но мога да ви кажа, че това са частни компании, не банки, които инвестират в развитието на инфраструктурни проекти.
Колко остава до "рязането на лентата" на Бургас – Вльора?
- Моментът, в който реално започваме, е щом започнем доклада по ОВОС и регистрираме офиси в трите държави. Някъде през април–май ще дойдат и инженерите и ще започнат да работят тук, на място. Бройте 4 години от април – в края на 2010 или началото на 2011 г. ще имаме петролопровод.
Как се развива комуникацията ви с българското правителство?
- Както винаги – нормално. При всяко положение е по-добре, отколкото по времето на министър Валентин Церовски (бел. авт. - министърът на регионалното развитие в правителството на НДСВ). Имам разговори с министър Асен Гагаузов.
За какво ще си говорите с него?
- ...ще му кажа за важността на ратификацията на споразумението, което подписахме в края на януари. То трябва да се одобри от парламента... Парламентът на Македония го одобри, а в Албания е в процес на ратификация.
Семьон Вайнщок, президент на "Транснефт", пред в."Комерсант"
Засега имаме само обща представа
Наскоро Министерството на промишлеността и енергетиката заяви, че Бургас - Александруполис на практика ще стане част от руската тръбопроводна система - компаниите ще получават достъп до този нефтопровод на същия принцип, както и в Русия. А какъв обем ще могат да изпомпват чуждестранните компании, които смятат да пренасят нефт, добит извън пределите на Русия?
- Засега имаме само обща представа как ще бъде ръководен проектът. Първо трябва да създадем проектна компания, да обявим конкурс за проектирането и за подготовката на ОВОС. След това ще бъде взето решение за началото на строителството и за финансирането. Смятам, че за строежа ще са ни необходими около 18 месеца. Вярно е, че разглеждаме Бургас - Александруполис като част от тръбопроводната ни система. Засега никоя чуждестранна компания не води преговори с нас. Може би с българските или гръцките ни колеги.
Съгласували ли сте вече таксите за превоз по тръбопровода?
- Как може да се говори за такси, след като още няма проектна документация?
А започнали ли са вече преговорите за достъп до тръбопровода?
- И ние като тях сме заинтересувани Бургас - Александруполис да разтовари претоварения трафик през Босфора. И смятаме да се договорим достъпът до него да става по определена схема: колко да получава Каспийският тръбопроводен консорциум (КТК) и колко - руската страна.
В какво съотношение ще се пренасят руският нефт и нефтът на КТК?
- Засега е рано да се говори за това. Няма да назова несъгласуван обем.