Крис Кларк: След време и България ще изнася нискоквалифицирани дейности

Крис Кларк е президент на една от най-големите консултантски компании за подбор на висш мениджмънт "Бойдън уърлд корпорейшън". През миналата седмица компанията обяви стъпването си на българския пазар в сътрудничество с екипа на "Таурус". В България вече работят десетина специализирани агенции за подбор на управленски кадри, а на пазара на труда има дефицит на квалифицирани специалисти. С Крис Кларк разговаряме за плановете за развитие на компанията в България и стратегията за преодоляване на трудностите с персонала.
Кога започна всичко?
- Историята на компанията започва със Сидни Бойдън, който е бил консултант по мениджмънт в Хамилтън. Тогава основният проблем на компаниите е била липсата на кадри, които да решават проблемите. Сидни Бойдън се е занимавал с това да намери подходящия човек за работа и управление. Към този момент консултантите по мениджмънт още не са навлезли в бизнеса по набиране на персонал и това била причината Сидни Бойдън да създаде компанията си за подбор на мениджърски кадри.
След създаването й през 50-те години в Ню Йорк компанията следва класическата форма на експанзия - първо започва да се развива и в други градове в САЩ. След това се пренесла в Лондон. Тогава клиентите започнали да търсят кадри във Франция, Германия, Испания и "Бойдън" трябвало да им ги осигури. По-късно бизнесът се разраснал на нови пазари. Постепенно "Бойдън" стъпила в Русия и Китай, после в Централна Европа и сега в България и Румъния. В момента компанията има около 70 офиса в 42 страни.
Казвате, че преките ви конкуренти на международно ниво още не са в България, но очаквате и те да стъпят на пазара. Кого определяте като пряк конкурент?
- Конкурентите ни може би ще видят възможностите във вашата страна, които и ние сме видели. Ние сме членове на Асоциацията на консултантите за подбор на висш управленски персонал. Тя следва високи стандарти за етика и работа. Членовете й са над 170 и за всички тях може да се каже, че са ни преки конкуренти. По-конкретно обаче ние сме сред най-големите й пет-шест членове и това са компаниите, с които наистина може да се съревноваваме. Някои от тях обаче не споделят нашите вярвания. За нас основно кредо е, че за да е успешен един мениджър, той трябва да има съответните познания за културата и езика. Нашият подход е да разкриваме офиси във всеки един пазар, на който работим, а не да действаме от дистанция. Фокусираме се върху хората, които управляват офисите ни по света и по този начин имаме пряка връзка до реалността в конкретната страна.
На българския пазар на труда има сериозен недостиг на кадри. Как смятате да се справите с голямата конкуренция и с недостига на хора?
- Колкото по-трудно е да се намерят качествени хора, толкова по-добре. Това означава, че фирмите са в сложна ситуация и ще търсят специалисти, които да им намерят подходящите хора. По този начин ние допринасяме и за увеличаването на възнагражденията на специалистите в търсените сфери, от една страна, и от друга - повишаваме своя хонорар. Населението тук е високообразовано и част от специалистите вече работят за международните компании. Друга част пък са учили в чужбина. Именно това са хората, които ще бележат успех на пазара на труда. Когато търсим хората, ние се опитваме да имаме широк поглед и търсим тези, които имат подходящ опит, знаят езика и притежават допълнителни умения. Ще се фокусираме върху няколко вида специалисти. Една група кадри работят в международните компании тук и в работата си са преминавали през различни обучения в страната или навън. Другият таргет ще са чужденците, които работят в България и познават местния пазар. Също така кадрите, които са работили с чужденци и са черпили опит от тях. Очаквам предлагането на пазара на труда да се подобри и да се формират все повече професионални кадри.
Някои от специалистите твърдят, че недостигът на кадри изкуствено повишава нивата на заплатите. Какво мислите за това?
- Трябва да се направи разделение между високите нива в компаниите и останалата част. Ще ви дам пример - ако говорим за Индия, там средните заплати са много ниски. Но ако отидете в някои от големите градове, където са съсредоточени ИТ специалистите, нивата на възнаграждение са 10 пъти по-високи от средните. Сравнено с американските заплати обаче, те взимат едва една десета. Това кара компаниите да прехвърлят дейността си от САЩ в Индия. В същото време обаче в Америка кадрите не остават без работа, а се ориентират към по-висококвалифициран труд. Сега ще дам пример и с България - схващането на специалистите е, че нивата на заплатите тук в сравнение с ЕС са ниски. Но в сравнение с Китай те са високи. Международната икономика е динамична. България има конкуренти предимства - добри нива на корпоративните данъци, сравнително нисък данък общ доход и добре образовано население. Също така вие сте от ЕС. Имате всички предпоставки за развитие на икономиката и на висококвалифицирания труд. Разбира се, в някои сектори нивата на заплатите може да се понижат, но като цяло нивата за мениджърите ще растат. Очаквам да последвате европейския модел. Там селското стопанство има малка заетост, но е високопродуктивно. Същото е и в производството, което стана зависимо от високите технологии. В тези сектори ще се наемат все повече хора със специализирани умения. Ще има и засилено търсене на специалисти в сектора на услугите. Това е класическата форма на развитие на икономиката - във всички сектори мениджърите от най-високо ниво ще са добре платени. Търсенето при нискоквалифицирания труд ще намалява и тези дейности ще бъдат изнесени от страната.
Идвате в България, защото много от вашите клиенти имат интерес към България. Към кои сектори е насочен този интерес?
- Очакваме да работим в сферата на производството - в момента има интерес от германски компании. Ще имаме американски клиенти в сферата на високите технологии и ИТ. Очаквам да работим и за международните юридически и счетоводни компании, както и в областта на банките и финанси.