Мобилните абонати надхвърлиха броя на населението

Мобилните абонати надхвърлиха броя на населението

Мобилните абонати надхвърлиха броя на населението
След силния ръст на мобилните услуги през 2006 г. българският пазар решително се приближава към точката на насищане, отчитайки близо 105% разпространение. Затова бъдещето на телеком сектора е в разрастването на мобилните услуги от трето поколение (3G или UMTS) и на високоскоростния интернет.
Това твърди в анализа си за пазара на мобилни услуги в България базираната в Лондон изследователска група Business Monitor International (BMI). Данните косвено се потвърждават от Ericsson ConsumerLab, която посочи миналата седмица, че реалното проникване на мобилни услуги сред българите на възраст между 15 и 69 години е достигнало 72%. В действителност все повече деца имат телефони още от 7-годишна възраст, а много българи разполагат с по два телефона. В края на 2006 г. на UMTS форум в София бе съобщено, че проникването на мобилни услуги у нас е над 91%, което ни нарежда на второ място в Централна и Източна Европа след Чехия (виж карето).
Според BMI освен силното потребителско търсене и силната конкуренция до голяма степен заслуга за развитието на пазара има излизането на третия играч "Вивател" в края на 2005 г. По данни от последния финансов доклад на БТК броят на абонатите на "Вивател" е нараснал от 215 хил. в края на 2005 г. на близо 700 хил. в края на 2006 г., което представлява 35% увеличение за тримесечие и 185% за годината. Компанията планира през 2007 г. да изгради още 800 базови станции, така че да постигне по-добро покритие на мрежата си.
Най-късно появилият се в страната мобилен телеком обаче продължава да бъде доста назад след пазарния лидер "Мобилтел", част от "Телеком Аустрия", който в началото на април 2007 г. обяви, че вече е преминал прага на символичните "седем четворки" (4 444 444 милиона) абонати на мрежата си. В същото време в края на 2006 г. пазарният дял на компанията е намалял на годишна база от 57.6 на 52.5%. "Глобул", част от гръцкия мобилен оператор "Космоте", към края на 2006 г. има близо 3.3 млн. абонати.
Според анализа на BMI за развитието на мобилния пазар спомага и въвеждането на 3G услугите, които "Мобилтел" и "Глобул" започнаха да предлагат през миналата година. Анализаторската компания е предпазлива в прогнозите си как българските потребители ще възприемат 3G телефонията, но очаква, че в края на 2007 г. общият брой на техните абонати ще достигне близо 70 хил. души. Засега най-младият мобилен оператор не е посочил услугите по мрежата си от трето поколение за свой приоритет.
"Глобул" пусна услугата си видеопортал, използвайки 3G технологията, насочена към предплатени клиенти и към абонати на договор, посочва още BMI. Услугата предлага телевизия в реално време, новини и информация за времето. Услугата тръгна в София, Пловдив, Варна и Бургас, където на практика е съсредоточена една трета от населението на страната. Първоначално компанията смяташе да стартира новите си услуги през 2007 г., но "Мобилтел" я изненада, като обяви, че ще е готова да предложи собствените си 3G услуги още през март 2006 г. Това стана причина "Глобул" да изтегли търговския старт по-рано от планираното.
Във време, когато ръстът на мобилните абонати не беше вече първостепенна цел на водещите пазарни лидери "Мобилтел" и "Глобул", двата оператора се опитаха да увеличат шансовете си за печалба чрез нарастване на средните приходи от абонат. Освен това и двата мобилни телекома се опитват да накарат абонатите си да променят статуса си, като многобройните потребители на предплатени карти мигрират към абонаментните планове, защото е ясно, че от гледна точка на операторите абонатите с договор са по-ценни клиенти, обосняват от BMI.
"Мобилтел" е успяла да увеличи през 2006 г. с 27 на сто на абонатите си с договор, чийто брой достига 1.6 млн. Абонатите на "Глобул" по договор са достигнали 1.1 млн., а потребителите на предплатените услуги са 2.1 млн. Всяко усъвършенстване на 3G услугите би помогнало на операторите в техните усилия, заключва BMI.
Огромен е потенциалът на високоскоростните и безжичните интернет мрежи, прогнозират още от анализаторското звено на шведския телеком гигант "Ериксон". Над половината (54%) от българите с достъп или планиращи да се включат в такава мрежа живо се интересуват от пакетни предложения. Според проучването 14% в България ползват високоскоростен интернет, а 9% планират да се вържат в следващите 12 месеца. От Ericsson ConsumerLab посочват, че безжичните технологии изостават вероятно и защото едва 4% от българите имат лаптоп компютри. Въпреки това хората възприемат интернет достъпа като нещо повече от ползване на писмена информация - телефонни разговори през мрежата искат да водят 66% от анкетираните, а 62% се интересуват от видеотелефония.

Броят на UMTS абонатите в Източна Европа е нараснал с 44% за последното тримесечие и с над 6 пъти за година, показаха и данните, изнесени на проведения в края на 2006 г. в София UMTS форум. Над 91% от българите ползват мобилни услуги в момента. Чехия е първа в класацията с 116%, трета е Унгария с 89%, следвана от Словакия (86%), Полша (85%), Румъния (72%), Сърбия (59%). Музика в движение и сваляне на песни, телевизия на живо, единни тарифи за таксуване и пакети за пренос на големи обеми от данни са част от услугите, които движат развитието на 3G технологиите.