Мобилните абонати надхвърлиха броя на населението

След силния ръст на мобилните услуги през 2006 г. българският пазар решително се приближава към точката на насищане, отчитайки близо 105% разпространение. Затова бъдещето на телеком сектора е в разрастването на мобилните услуги от трето поколение (3G или UMTS) и на високоскоростния интернет.
Това твърди в анализа си за пазара на мобилни услуги в България базираната в Лондон изследователска група Business Monitor International (BMI). Данните косвено се потвърждават от Ericsson ConsumerLab, която посочи миналата седмица, че реалното проникване на мобилни услуги сред българите на възраст между 15 и 69 години е достигнало 72%. В действителност все повече деца имат телефони още от 7-годишна възраст, а много българи разполагат с по два телефона. В края на 2006 г. на UMTS форум в София бе съобщено, че проникването на мобилни услуги у нас е над 91%, което ни нарежда на второ място в Централна и Източна Европа след Чехия (виж карето).
Според BMI освен силното потребителско търсене и силната конкуренция до голяма степен заслуга за развитието на пазара има излизането на третия играч "Вивател" в края на 2005 г. По данни от последния финансов доклад на БТК броят на абонатите на "Вивател" е нараснал от 215 хил. в края на 2005 г. на близо 700 хил. в края на 2006 г., което представлява 35% увеличение за тримесечие и 185% за годината. Компанията планира през 2007 г. да изгради още 800 базови станции, така че да постигне по-добро покритие на мрежата си.
Най-късно появилият се в страната мобилен телеком обаче продължава да бъде доста назад след пазарния лидер "Мобилтел", част от "Телеком Аустрия", който в началото на април 2007 г. обяви, че вече е преминал прага на символичните "седем четворки" (4 444 444 милиона) абонати на мрежата си. В същото време в края на 2006 г. пазарният дял на компанията е намалял на годишна база от 57.6 на 52.5%. "Глобул", част от гръцкия мобилен оператор "Космоте", към края на 2006 г. има близо 3.3 млн. абонати.
Според анализа на BMI за развитието на мобилния пазар спомага и въвеждането на 3G услугите, които "Мобилтел" и "Глобул" започнаха да предлагат през миналата година. Анализаторската компания е предпазлива в прогнозите си как българските потребители ще възприемат 3G телефонията, но очаква, че в края на 2007 г. общият брой на техните абонати ще достигне близо 70 хил. души. Засега най-младият мобилен оператор не е посочил услугите по мрежата си от трето поколение за свой приоритет.
"Глобул" пусна услугата си видеопортал, използвайки 3G технологията, насочена към предплатени клиенти и към абонати на договор, посочва още BMI. Услугата предлага телевизия в реално време, новини и информация за времето. Услугата тръгна в София, Пловдив, Варна и Бургас, където на практика е съсредоточена една трета от населението на страната. Първоначално компанията смяташе да стартира новите си услуги през 2007 г., но "Мобилтел" я изненада, като обяви, че ще е готова да предложи собствените си 3G услуги още през март 2006 г. Това стана причина "Глобул" да изтегли търговския старт по-рано от планираното.
Във време, когато ръстът на мобилните абонати не беше вече първостепенна цел на водещите пазарни лидери "Мобилтел" и "Глобул", двата оператора се опитаха да увеличат шансовете си за печалба чрез нарастване на средните приходи от абонат. Освен това и двата мобилни телекома се опитват да накарат абонатите си да променят статуса си, като многобройните потребители на предплатени карти мигрират към абонаментните планове, защото е ясно, че от гледна точка на операторите абонатите с договор са по-ценни клиенти, обосняват от BMI.
"Мобилтел" е успяла да увеличи през 2006 г. с 27 на сто на абонатите си с договор, чийто брой достига 1.6 млн. Абонатите на "Глобул" по договор са достигнали 1.1 млн., а потребителите на предплатените услуги са 2.1 млн. Всяко усъвършенстване на 3G услугите би помогнало на операторите в техните усилия, заключва BMI.
Огромен е потенциалът на високоскоростните и безжичните интернет мрежи, прогнозират още от анализаторското звено на шведския телеком гигант "Ериксон". Над половината (54%) от българите с достъп или планиращи да се включат в такава мрежа живо се интересуват от пакетни предложения. Според проучването 14% в България ползват високоскоростен интернет, а 9% планират да се вържат в следващите 12 месеца. От Ericsson ConsumerLab посочват, че безжичните технологии изостават вероятно и защото едва 4% от българите имат лаптоп компютри. Въпреки това хората възприемат интернет достъпа като нещо повече от ползване на писмена информация - телефонни разговори през мрежата искат да водят 66% от анкетираните, а 62% се интересуват от видеотелефония.
Броят на UMTS абонатите в Източна Европа е нараснал с 44% за последното тримесечие и с над 6 пъти за година, показаха и данните, изнесени на проведения в края на 2006 г. в София UMTS форум. Над 91% от българите ползват мобилни услуги в момента. Чехия е първа в класацията с 116%, трета е Унгария с 89%, следвана от Словакия (86%), Полша (85%), Румъния (72%), Сърбия (59%). Музика в движение и сваляне на песни, телевизия на живо, единни тарифи за таксуване и пакети за пренос на големи обеми от данни са част от услугите, които движат развитието на 3G технологиите.