На ти парцалките, дай си ми kuklata.com

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

На ти парцалките, дай си ми kuklata.com

Те обичат пластмасовия свят на Барби, но са и поне толкова очаровани от виртуалната вселена на BarbieGirls.com. Те обичат да оцветяват с водни боички, но са изненадващо сръчни и в рисуването с Photoshop. Те нямат и 10 години и живеят в България. Те са моите дъщери.
За тях и за милионите им връстнички по света корпорациите за детски играчки започват битка, която ще им открие съвършено нови хоризонти, отрано ще ги научи на много неща в интернет епохата и ще бръкне здраво в джоба на родителите.
Причините да се случи това са поне две. Първата е, че, от една страна, децата все по-рано попадат в онази странна възраст, когато вече губят интерес към куклите, но още не са тийнейджъри. Иначе казано, принадлежат към група, която доскоро е била само кратък преходен период, за да й се обръща специално маркетингово внимание. Радарите на производители и търговци винаги са били прицелени в онези, които обичат да гушкат плюшени играчки, или онези, които вече се опитват да направят впечатление на някое момче. Но пък почти никой не се е замислял, че има растяща възрастова група от такива, които обичат да правят и двете едновременно. Втората причина е, че същите тези хлапета много бързо навлизат в некукленски тип игри и забавления, предлагани от новите технологии - интернет сайтове, интерактивни игри, "Плейстейшън", "Секънд лайф", чат и всевъзможни гаджетс като айпод и mp3 плеъри.
Точно в тази доскоро ничия територия сега събират армиите си от кукли Барби и братя гиганти като "Мател" (Mattel) и "Ем Джи Ей ентъртеймънт" (MGA Entertainment's).
От Барби към Barbie 2.0
"Мател" - най-голямата в света компания за детски играчки, показа миналия месец как изглежда новият й супербранд "Барбигърлс". Така притежателите на правата върху Барби навлязоха в интерактивния период на най-прочутата кукла в света. Малко след като Барби навърши 48-годишна възраст, в Америка интернет версията се нареди до многобройните варианти, с които "Мател" се опитва да задържи в своето царство момичетата между 7 и 12 години.
Но този е много по-различен дори от Barbie.com най-малкото защото смесва в едно любовта на хлапетата към модата, музиката и интернет и ги подканя сами да си правят комбинациите и да си подреждат свой свят, т.е. той е beta. Може и да не сте чували какво е Web 2.0 или аватар (измислена виртуална самоличност или герой/героиня), но дъщеря ви без проблем влиза в новия интернет и си я създава в BarbieGirls.com и започва да й подрежда стая, да й купува аксесоари и домашен любимец. После я води във виртуалния мол и там да пробва и купува дрехи с б-долари, среща се с аватарите на приятелки, заедно ходят на кино или на кафе и после решава коя да пусне в стаята си. Виртуалните разговори се водят в чат, в който филтри автоматично спират употребата на определени думи, адреси, истински имена, телефонни номера... През лятото ще започнат продажбите и на Барби mp3 устройство, с което ще се сваля музика от сайта (отсега си нагласете 60 долара за този гаджет).
В САЩ продажбите на класическата пластмасова икона спаднаха с 21% само през първото тримесечие на тази година, но благодарение на световната й популярност приходите продължават да растат с по 2% годишно. В края на 90-те години "Мател" съобщаваше за продажби от порядъка на 2 млрд. долара годишно, но от началото на века спря да дава такива данни и е публична тайна, че те намаляват. Сега прогнозите на външни анализатори са за максимален потенциал на сайта от около 100 милиона долара на година, ако той добре подпомогне продажбите на истинските кукли.
Възможно е обаче тези анализатори също да мислят старомодно и да подминават факта, че през сайта се привличат и задържат и деца доста по-големи от 8-годишните момиченца с букли.
Братс, Стардолс и останалите
Включването на Барби в интернет надпреварата идва малко късно, защото на пазара вече ума установени имена като Webkinz, Ganz, Stardoll и - ами, разбира се - Bratz.
Ако тук ставаше дума изключително за пари, сигурно трябваше да обърнем специално внимание на войната между барбитата и братските. Между тях има страшно много общи неща - и двете компании ("Мател" и "Ем Джи Ей ентъртеймънт"), продаващи милиони кукли годишно, са в Лос Анджелис на 20-ина километра една от друга, а "Мател" съди конкурента, че му е откраднал идеята, когато преди седем години пусна пластмасовите братски със свръхголеми глави, несъразмерно ококорени очи и устни, сякаш надути с инжектиран силикон.
Според едните дизейнерът Картър Брайънт, създател на братс, е продал концепцията на "Ем Джи Ей ентъртеймънт" докато е работел за "Мател". От "Ем Джи Ей ентъртеймънт" отвръщат, че собствениците на Барби се държат като грубияните в училищния двор - не дават на другите да си играят с техните играчки и в същото време не могат да играят с останалите деца. Готиното попадение на "Ем Джи Ей ентъртеймънт" е в разнообразието - Барби е само една, руса, синеока, с щръкнал бюст и невъзможно дълги крака, докато братс се появяват като четири кукли от различни раси, с различен цвят на кожата и антропологични черти.
Влезте сега в интернет сайтовете на Барби и Братс и ще се стъписате колко много си приличат куклите. Дори децата се объркват от новия вид на Барби с шола с "Б" и същата буква отпред на блузката и спорят дали това означава Барби, Братс или Барби братс. Почакайте само наесен "Братс" да пуснат и те своя интерактивен сайт, за да видите каква перушина ще хвърчи.
Любима разновидност на игрите в мрежата е тази, в която децата си отглеждат любимци - растения, животни или някакви екзотични създания. Webkinz, Ganz и Kidscom дават една добра представа - първите две са всъщност прекрачване в дигиталния свят на производители на плюшени играчки, докато в Kidscom отглеждат някакви растения с вид на едноок морков с рекордно високо IQ.
Сериозната изненада
обаче очаква родителите на сайта Stardoll.com. Не че там са измислили нещо невиждано - идеята му се върти около старата игра със силуети на момче или момиче, които обличаш с изрязани по тях дрехи, обувки, шапки, очила, грим, прически, цвят на косите и очите и т.н. Просто в интернет това става по-лесно и бързо, а и комбинациите са огромен брой - нещо от порядъка на 10 на 15 степен. Проблемът е, че на сайта обличаш полуголи истински звезди от шоубизнеса, спорта, киното и музиката. Стотици и стотици имена, подредени в категории, а най-популярните се повтарят в няколко разновидности. И не си мислете, че става дума само за Бейонсе, Шакира и Аврил Лавин - тук ще откриете още Саша Барон Коен (Борат), Опра Уинфри и... дори Камила Паркър-Боулс по бельо.
Близо седемте милиона деца с акаунти в сайта могат да си редят стаите или ситуация на реални места като Сентръл парк, градините пред Айфеловата кула или моста пред лондонския Биг Бен. После записват подреденото в албум и канят другите да коментират. Така се раждат приятелства, формират се групи от Бразилия до Япония. Формират се и потребителски нагласи и натиск върху джоба на мама и тате. Сайтът е така създаден, че след първите 50-ина опции изисква да си купиш точки със съвсем реални американски долари.
Разбира се, има и още един сериозен проблем, който не може да се заобиколи - хищниците в интернет. Децата в тази възраст - няма значение дали момчета или момичета, изведнъж получават шанс да влязат в игрова зона, където могат без ограничения да бъдат каквито искат, да изглеждат и да се обличат, както искат. Някои сайтове дори предлагат възможност с домашната уебкамера да си заснемеш филмче, в което ти си звездата. Съветът към родителите е добрата стара препоръка - да не оставят нещата без контрол. Следенето и филтрирането на интернет за педофили и сексманиаци никога няма да е достатъчно, а колкото по-интерактивни стават сайтовете, чатовете и виртуалните светове, толкова повече ще привличат жадните за игри и забавления хлапета. Там далеч не всичко е розово като света на Барби.