(Все още) Произведено тук

(Все още) Произведено тук

Британската верига супермаркети "Теско" са сред компаниите, ухажващи еконастроените потребители. Тя планира да постави върху етикетите на стоките, които продава, информация, позволяваща на клиентите да изберат продукта с най-малък въглероден отпечатък. Швейцарският производител на луксозни часовници "Ролекс" пък няма нужда да изнася производството си на пазарите с евтина работна ръка, защото клиентите на фирмата са повече от готови да си платят прескъпо за гарантираното качество на продукта.
Британската верига супермаркети "Теско" са сред компаниите, ухажващи еконастроените потребители. Тя планира да постави върху етикетите на стоките, които продава, информация, позволяваща на клиентите да изберат продукта с най-малък въглероден отпечатък. Швейцарският производител на луксозни часовници "Ролекс" пък няма нужда да изнася производството си на пазарите с евтина работна ръка, защото клиентите на фирмата са повече от готови да си платят прескъпо за гарантираното качество на продукта.
В свят, доминиран от глобализация, масово производство и ниски цени, все повече потребители търсят местни марки, които са автентични, екологични и на никого неизвестни. Това е завръщането на всички стоки с етикет "Все още се произвежда тук", отбелязва в поредния си доклад TrendWatching - компания, базирана в Амстердам, която следи отблизо най-новите пазарни тенденции.
Социалната отговорност и подкрепата за местната общност са сред основните фактори за развитието на марките, тип "все още се произвежда тук."
Почти няма анализаторска фирма, екоблогър, бивш кандидат-президент на САЩ или петролна компания, които да не са се изказали по въпроса за пагубния екологичен ефект на консуматорската култура, а термини като въглероден отпечатък вече са част от ежедневния език на медиите и рекламните послания. Ето защо TrendWatching очакват потребителите да стават
все по-любопитни относно произхода на стоките
които купуват. Въпроси, които допреди няколко години никой не задаваше, сега стават неразделна част от шопинг преживяването. Как е произведено? От кого? Къде? Какъв е бил ефектът върху околната среда?
С разкриването на тази информация конфронтацията между местното производство и вноса само ще се засилва.
Както може да се очаква, хранителната индустрия е в центъра на революцията от еколейбъли, а модната индустрия скоро ще трябва да отговаря на неудобните въпроси за нечовешки условия на работа и ниско заплащане. Точно от тези две индустрии са и примерите, които дава TrendWatching за марки, решени да задоволят интереса на потребителите към продукти с минимален или никакъв негативен ефект върху околната среда или трудовите практики.
Британската верига супермаркети "Теско" планира да сложи етикети, разясняващи въглеродния отпечатък на всичките си 70 000 продукта. Така клиентите ще могат да сравнят екологичността на всяка отделна стока.
През миналата година компанията за обувки "Тимбърланд" започна да слага етикети, образоващи клиентите относно мястото и метода на производство и неговия екоефект.
Компанията "Доул органик" дава възможност на клиентите си да проследят произхода на всеки от екологично чистите си продукти. На сайта на компанията можете да въведете трицифрения код от етикета на купените зеленчуци и да прочетете къде са отгледани и да видите снимки на фермата и работниците.
Същият метод се прилага за яйца. На подходящо наименувания си сайт wheresyoursfrom.com британската компания "Чипиндейл фуудс" предлага да проследите пътя на закупените от вас яйца от птицефермата до магазина.
Смели предприемачи създават и напълно нови брандове, следвайки философията "(все още) произведено тук", като изнасят производствена дейност от региони на света с подозрителни екологични или трудови практики.
Най-известният пример в това отношение е американската компания за дрехи American Apparel. Нейният отговор на притесненията на потребителите за
етичността на продуктите
които купуват, е да базира производството си в Лос Анджелис. Компанията вече има 145 магазина в 11 страни. На работниците са плаща средно по 12 долара на час, което е два пъти повече от минималната работна заплата за щата Калифорния.
Вторият фактор за развитието на феномена "(все още) произведено тук" е използването на местния произход на стоката като съставка в посланието към консуматорите. Цитираните вече от TrendWatching примери за еко/етично производство също са част от това послание, но то има и много други аспекти. Един от най-важните е внушението, че качеството на дадения продукт се дължи на факта, че е произведен на определено място. Това, че всичко вече може да се произвежда навсякъде, не означава, че качественото производство също е глобализирано.
Някои региони могат да си позволят скъпите производствени разходи заради уникалната квалификация на работната ръка и авторитета на марката. Точно това обяснява защо луксозни марки като Ermenegildo Zegna (9 фабрики в Италия), Swiss Rolex и британската Vertu държат производството си у дома независимо от високите разходи за работна ръка.
Милиони хора са готови да платят повече за техните продукти само защото те носят послание за автентичност.
Бъдещето на всичко, което "(все още) се произвежда тук" изглежда доста светло. Милиони потребители в държави, преживяващи бум на средната класа, като Китай, Индия и Русия не биха купили нищо, ако на него няма
етикет "Произведено в Италия"
или "Произведено в Швейцария."
Третият фактор за развитието не тенденцията е важността на местната общност. Без да се превръща в националистическа мания, движението "(все още) се произвежда тук" ще насърчава потребителите да подкрепят квартала, града и региона, в който живеят.
TrendWatching се спира на една интересна инициатива в това отношение, развиваща се успешно във Великобритания.
"Купено тук, поръчано онлайн и доставено до вратата ви." Това накратко е услугата, предлагана от компанията Poptotheshops в Южен Уелс. Идеята за Poptotheshops спохожда основателя на компанията в момента, когато той си дава сметка колко време отделя, за да ходи да си пазарува по местните магазини. Повечето от тях имат доста по-кратко работно време от големите вериги като "Теско" или "Уолмарт", което сериозно затруднява пазаруването там. Чрез Poptotheshops клиентите могат да пазаруват денонощно, избирайки онлайн продукти от местната месарница, пекарна, рибен магазин, плод и зеленчук или магазин за алкохол. Доставката се извършва в посочено от клиента време и е безплатна. Poptotheshops си покрива разходите, като взема комисиона от 10-15 процента от търговците. Дневник