Бизнес шоу за милиарди

Бизнес шоу за милиарди

Европа срещу САЩ, EADS срещу "Боинг", малките компании срещу големите междуконтинентални превозвачи - това бяха само част от "битките", които превърнаха 47-ото изложение на авио- и космическа техника в Париж в истинско бизнес шоу. Едва ли някой може да изчисли на колко ще възлязат сделките, които бяха планирани, уговорени и сключени на летището в Бурже. Само за първите два дни на завършилото в неделя изложение бяха подписани договори за над 50 млрд. долара.
--------------------------------
Парижани са свикнали с ужасния трафик и обикновено шофират спокойно. През миналата седмица обаче ситуацията по улиците на Париж беше повече от критична - стотици хиляди жители и гости на френската столица с часове изминаваха 40-те километра до Бурже, където след две години прекъсване се провеждаше най-голямото авиошоу в света. На него се срещнаха над 2000 производители на авио- и космическа техника от 41 държави, а посетителите бяха повече от 200 хил. Поради присъствието на шефовете на най-големите компании в сектора, на министри, дипломати и военни парижкото авиошоу премина при изключителни мерки за сигурност.
Напълно в синхрон с прогнозите за предстоящ грандиозен спектакъл и за сделки за милиарди още в първия ден беше подобрен рекордът на продадени самолети за гражданската авиация от 2005 г. Европейският консорциум EADS обяви, че са купени 339 самолета (около 45.7 млрд. долара). За цялото изложение преди две години бяха продадени 280 летателни машини. Основният интерес беше насочен към Airbus 350, който беше предпочетен и авиокомпании от САЩ, традиционни клиенти на съперника на  EADS - американската  "Боинг". Това сякаш накара шефовете на EADS да забравят за проблемите, които имаха около производството на Airbus 380. Настроението им покачиха и демонстрациите на способностите на 550-местния междуконтинентален самолет.
Докато EADS буквално се носеше на крилете на популярността, представянето на "Боинг" в битката за нови клиенти изглеждаше на пръв поглед значително по-семпло. Щатската компания показа новия си "Боинг 777-300ER" и анонсира предстоящото дефиле на конкурента на новите продукти на EADS  - първият 787 Dreamliner. Премиерата е планирана за 8 юли. Вицепрезидентът на компанията и мениджър на програмата 787 Dreamliner Майк Беър обяви, че само преди два месеца е била отпразнувана 500-ата поръчка. Сред клиентите са авиопревозвачи от Япония, Нова Зеландия и Сингапур.
Успоредно с двубоя в категория "свръхтежки" се развиваше  интригата в сегмента на самолети с до 120 места. Вниманието привлякоха компании като канадската Bombardier и бразилската Embraer. Машините им са подходящи за регионални и low cost авиолинии и според анализатори през следващите 20 години ще бъдат поръчани повече от 3 700 самолета от този вид. Канадската компания, която е продала повече от 2200 от своите витлови и реактивни самолети в целия свят, представи на авиошоуто следващото поколение Canadair Regional Jet 900 с 88 места за пасажери. Bombardier обяви и нова доставка за люксембургските авиолинии.
Лидер в този сектор все още е бразилската компания, която представи голям избор от самолети. На изложението тя получи поръчка от бразилските авиолинии на 20 самолета Embraer 195 (122 места) за 730 млн. долара.  Договорът обаче може да достигне до 1.46 млрд. долара, ако бъдат поръчани  допълнително 20 самолета. За първи път мексиканските авиолинии подписаха договор за четири Embraer 190.
Бразилската и канадската  компания присъстваха и в сектора за бизнес самолети, който според участници в изложението след атентатите на 11 септември 2001 г. постоянно расте. От Bombardier съобщиха за поръчка от компанията European Skytime на шест бизнес самолета от Learjet 40 XR, три Learjet 45 XR и два Learjet 60 XR.
Звездата тук обаче беше най-модерният бизнес джет Falcon 7X на френската Dassault Aviation. Самолетът  може да прелети почти 6000 мили с едно зареждане. Цената му е около 39 млн. долара. Броени дни преди изложението в Париж беше обявено, че първият самолет е доставен на основателя и президент на строителната компания Chagoury Group Жилбер Шагури. Джетът е прелетял разстоянието от Париж до Арканзас само с едно зареждане. Вторият самолет ще бъде произведен за един от собствениците на Dassault Aviation.
За разлика от гражданските самолети парижкото авиошоу беше доста по-бедно на военна продукция. На него присъстваха обичайните участници в подобни прояви като изтребители "Юрофайтър", Ф-18, "Грипен", Ф-16, "Миг-29" и "Мираж". Зрителите не успяха да видят американския F-22 въпреки очакванията, че той ще бъде показан официално.  
Специално внимание заслужи транспортният C-27J Spartan, който всички наричаха бебето на американската бойна авиация - само дни преди шоуто САЩ поръчаха 78 от машините за бойния си флот. За първи път на изложението беше демонстрирана и цивилната версия на роторен самолет V-22 - BA609 Tiltrotor.
Тази година Бурже за първи път беше домакин и на бизнес форум. Новост беше и трудовата борса за млади кадри, която компаниите организираха. Студенти можеха да видят свободните работни места, да обсъдят възможни магистратури и да разговарят за бъдещите си кариери в авио- и космическата индустрия.