За и против висшата мода за хотели
Когато британският шапкар-виртуоз Филип Тийси отседнал в "Копакабана палас" (Copacabana Palace) в Рио де Жанейро преди пет години, бил толкова разочарован от безличния му интериор, че решил да създаде хотел, който да е напълно различен.
Неговият луксозен g hotel (g като гламур) в град Галуей в родната му Ирландия е точно това, пише агенция "Блумбърг". Откритият през ноември 2005 г. хотел разполага с обсипан с кристали "Сваровски" бар, яркорозови кресла с камуфлажни шарки във фоайето и екзотични мидени украшения по стените. По думите на създателя му това е едно неповторимо "визуално пиршество", създадено от хладните стоманени форми на футуристичния стил и лъскавата изисканост на Холивуд от 30-те години. "Хората трябва да бъдат вдъхновявани", смята Тийси, който планира да отвори втори хотел в Лондон през 2010 г. "За мен е важно всяко мое творение, независимо от размерите му, да е драматично и дръзко", допълва той.
Подобни
хотели "от кутюр" са последният хит
на пазара за луксозни товари, който днес се оценява на цели 217 млрд. долара. Тенденцията се зароди още през 2000 г., когато италианската дизайнерска компания "Джани Версаче" (Gianni Versace SpA) реши да разшири дейността си и отвори собствен хотел на прочутия австралийски курорт Голд коуст, недалеч от Брисбейн. Миналия ноември компанията подписа договор с австралийската "Сънланд груп" (Sunland Group) за изграждането на още 15 луксозни курортни хотела, първият от които ще бъде построен през 2009 г. в Дубай. "Дизайнерските хотели са следващата стъпка в еволюцията на т.нар. хотел-бутик", смята Лора Беджли, зам.-редактор на сп. "Травел енд лежър" на "Америкън експрес" в Ню Йорк.
Днес голяма част от световноизвестните модни къщи вече присъстват и в хотелската сфера. Много често проектите се осъществяват в партньорство между дизайнерската компания и известна верига. Смесеното дружество регистрира и собствена търговска марка, която обаче се използва за определен брой партньорски хотели. "Мащабното сътрудничество в хотелския бизнес води до осъществяването на мащабни проекти, така че мисля, че тенденцията ще продължи и занапред", посочи Лора Беджли.
Преди две години базираната в Рим "Булгари" (Bvlgari) построи първия си хотел в Милано заедно с известната верига "Мариот интернешънъл" (Marriott International Inc.). Миналата година го последва втори, този път в Бали. "Хотелите ни не само са
много ефективна реклама
но и ни предоставят достъп до важни клиенти", заяви Франческо Трапани, изпълнителен директор на "Булгари". Той смята да построи още шест хотела, като следващият ще бъде в Тоскана.
Примерът на "Булгари" и "Версаче" скоро беше последван и от другите модни компании. "Джорджо Армани" (Giorgio Armani SpA) избра да работи със строителната корпорация от Дубай "Емаар пропъртис" (Emaar Properties), за да построи общо десет хотела през следващото десетилетие, първият от които ще отвори врати догодина в Дубай. Базираната в Милано "Мисони" (Missoni SpA) пък се обедини със шведската верига "Резидор хотел груп" (Rezidor Hotel Group AB), с която ще създадат цели 30 хотела. Първият от тях ще бъде издигнат още следващата година в Единбург.
В хотелския бизнес се включи и гигантът на френската лукс индустрия "Луи Вюитон Мое Хенеси" (LVMН), който на 12 юни подписа договор с корпорацията "Хилтън хотелс" (Hilton Hotels Corp.). Двете компании ще създават СПА центрове, където да бъдат използвани козметичните линии на LVMН "Герлен" и "Акуа ди Парма". Първият подобен център ще бъде отворен следващата година в известния "Уолдорф-Астория" в Ню Йорк.
Също като дрехите, хотелите "от кутюр" въобще не са евтини. Стандартна двойна стая в хотела на "Булгари" в Милано струва между 800 и 900 евро за разлика от разположения наблизо "Фор сийзънс", където тя е 610 евро. Високите цени и прекалено ограничената на пръв поглед потребителска група на дизайнерските хотели обаче не водят до неуспех, както предвиждат мнозина при появата им. В момента процентът на запълването на новия вид хотели надвишава 63.2 на сто, което според прогнозите на "ПрайсуотърхаусКупърс" (PricewaterhouseCoopers) е средното ниво за САЩ за 2007 г., заяви Бьорн Хансон, консултант от фирмата.
И все пак новите хотели не се харесват на всички. Една от причините за това може да е
прекалената пищност
или предизвикателност на интериора, които отблъсват някои по-консервативно настроени клиенти, смята Лора Беджли. Според нея обаче също както самите дизайнери, и хотелите ще се сдобият с постоянна и лоялна клиентела. "Всеки хотел отразява модния вкус на създателя си, затова, ако харесвате Версаче, ще харесате и неговия преливащ от ярки цветове и леопардови кожи хотел", смята тя.
Сливането на модни къщи и хотелски вериги обаче невинаги е удачна идея, смята Консета Лансо, собственичка на консултантска фирма в Париж. "При подобни общи проекти съществува голям риск и двата партньора да загубят идентичността си", смята тя. Друг проблем може да възникне поради различните цели, които страните имат при създаването на подобни "от кутюр" хотели, казва Бьорн Хансон. Докато модната къща е заинтересувана от реклама на търговската си марка и продажба на продуктите си, основната цел на веригата остават високите приходи от самия хотел, допълва той.
Дизайнерите с най-големи шансове за успех в този бизнес са тези с характерни образи, които вече са разработили серии от продукти за дома, като например "Армани" и "Мисони", смята Робърт Бърк, собственик на консултантска фирма в Ню Йорк. Според него хотелът на "Армани" най-вероятно ще се отличава с модерен и минималистичен стил с мебели от 30-те години, докато интериорите в хотела на "Мисони" ще бъдат много цветни, напомнящи италианската провинция. "Но ако изведнъж се появят 20 дизайнерски хотела, свежестта на идеята може да се изгуби и вложените средства няма да се оправдаят", смята той.
Когато инвестиционният фонд "Блекстоун" съобщи, че купува "Хилтън" за близо 26 млрд. долара, бе надмината цялата сума от 70 млрд. долара от сделки в хотелиерския бизнес за 2006 г. Смяната на собствеността в най-голямата хотелиерска верига в света е събитие, достойно за повече внимание. "Дневник" разглежда развитието отвъд този сектор - какъв е ефектът от тази новина, защо в Москва броят на местата в хотелите е като преди 100 години и докъде стигнаха в развитието си "дизайнерските" хотели. В първата част разказахме как се е стигнало до купуването на "Хилтън" и кой е човекът, ръководещ групата. После описахме силния интерес към недвижимата собственост на хотелиерските вериги и представихме най-важния мениджър в "Блекстоун". Днес обръщаме внимание на "висшата мода" в хотелиерството.