Винаги ще имаме Париж. И Хонконг. И Москва

Винаги ще имаме Париж. И Хонконг. И Москва

Колекциите висша мода са изработени ръчно по размер на клиента и често са доста екстравагантни. Продажбите от тези колекции формират незначителна част от продажбите на модните къщи, но аурата на ексклузивитет, която създават около марката, стимулира продажбите на по-евтини стоки като очила и парфюми
Колекциите висша мода са изработени ръчно по размер на клиента и често са доста екстравагантни. Продажбите от тези колекции формират незначителна част от продажбите на модните къщи, но аурата на ексклузивитет, която създават около марката, стимулира продажбите на по-евтини стоки като очила и парфюми
Елегантно модно шоу в здрача на един от многото замъци в покрайнините на Париж. Линда и Наоми се разхождат сред рококо декор под звуците на малък оркестър, демонстрирайки колекциите висша мода на марки с вековно реноме. Какво по-френско от това?
Но ето че пазарът за висша мода става все по-малко френски, отбелязва вестник "Файненшъл таймс". От десетилетия клиентите на haute couture къщите си купуваха костюми за 30 000 долара и вечерни рокли за по 100 000 директно от Париж. Спадащият брой клиенти на родния им пазар обаче принуждава директорите на модните ателиета да кръстосват света в търсене на нови пазари.
Новият обект на ухажване са заможните американци и новобогаташите
в Близкия изток, Азия и Русия.
В "Диор" например очакват да продадат много от ръчно избродираните рокли от последната си колекция висша мода не в Париж, а в шоурум на Пето авеню в Ню Йорк.
Представители на "Валентино" споделят за изданието, че съвсем редовно пътуват до Москва и Дубай, защото само 10 процента от техните клиенти купуват през парижкия им бутик.
През миналата година "Шанел" организира дефиле на колекцията си висша мода в Хонконг, а през тази творенията на Карл Лагерфелд заминават за Ню Йорк през септември, като това пътуване ще бъде последвано от още две преди края на годината. Само допреди няколко години това ставаше само веднъж на шест месеца, коментира за изданието Виржини Лоби, шефка на haute couture отдела на "Шанел."
За да избегне напълно старомодната и скучна обстановка на парижките дефилета, италианският дизайнер Джорджо Армани представи колекцията си висша мода само по интернет.
Новите глобални клиенти на модните къщи не само променят начина, по който те продават колекциите си висша мода, но се възприемат от специалистите като единствения шанс за възраждане на тази индустрия.
Допреди няколко години експертите пишеха некролога на висшата мода
Притиснати от финансови загуби, известни модни къщи като "Ив Сен Лоран", "Тиери Мюглер" и "Емануел Унгаро" бяха принудени да напуснат седмицата на висшата мода, а самото събитие беше съкратено от седем на три дни през 2005 г. Тази година обаче беше добавен един допълнителен ден.
Списъкът с модни къщи, членуващи в Chambre Syndicale de la Haute Couture, групата, организираща седмицата на висшата мода, тази година оредя до 10, като допреди 20 години лейбълите са били 24.
Експертите обясняват западането на висшата мода с факта, че модерната жена е дотолкова свикнала на бързината, с която производителите на конфекция сменят колекциите си, че няма търпение да чака с месеци и да ходи на безброй проби. В резултат на рецесията модни ателиета, специализирани в апликирането на пера, пайети и мъниста, едно по едно затварят врати.
Изглежда обаче, че махалото отново се залюлява в другата посока и броят на дамите, желаещи да притежават уникален тоалет, отново се увеличава, отбелязва изданието.
Въпреки промяната в презентирането на колекциите висша мода много от традициите на модната индустрия си остават непокътнати. Директорите на модните ателиета все още настояват за многократни проби и завършването на един тоалет все още отнема седмици.