Туристически клубове по интереси
За пореден път туризмът се размина с обединението. Вместо да се съберат в единна организация, през последните два месеца инвеститорите, хотелиерите, туроператорите и мениджърите в бранша просто се прегрупираха в нови лагери. Всяко едно от сдруженията твърди, че е създадено, за да развива туристическия бранш и да решава проблемите на бизнеса. Зад официалните изявления обаче остават истинските причини за прегрупирането, белязани от лични и бизнес интереси.
Броят на различните форми на обединения в туристическия бранш надхвърля 40. Болшинството от тях вече са се ориентирали към някоя от трите по-големи организации. Една от тях - Националната конфедерация на туристическата индустрия, се учреди преди дни. Малко преди това се появи Съюзът на инвеститорите в туризма. Третата значима организация е Съюзът на българската туристическа индустрия, която съществува повече от година.
Най-много шум се вдигна около учредяването на Националната конфедерация на туристическата индустрия, която претендира да е представителна за целия бизнес. За неин председател беше избран пловдивският бизнесмен Георги Гергов. Току-що придобила плът, конфедерацията заяви желание да отнеме основни функции на Държавната агенция по туризъм и именно тя да е "партньорът на всички институции". Поглеждайки обаче списъка на учредителите, е спорно доколко тази организация може да говори от името на целия бизнес. Извън нея останаха някои от най-големите инвеститори, които в момента кръжат, а скоро и ще се включат в Съюза на българската туристическа индустрия на Петя Славова.
Кого и защо обедини конфедерацията
Официално списъкът на учредителите на конфедерацията, чийто основен инициатор е Гергов, включва 25 неправителствени национални, регионални или професионални организации, които не са само от туристическия бранш. В организацията, макар и по-скоро с представителни функции, влязоха асоциациите на месопреработвателите и на млекопреработвателите, както и Националното сдружение на общините.
Освен Националния борд по туризъм начело с Георги Гергов по-големите хотелиери, които се включиха в конфедерацията, са собственикът на "Хелена ризорт" в Слънчев бряг Младен Мутафчийски и на Св. св. Константин и Елена, част от групата ТИМ - Марин Митев. Според представители на туристическия сектор групата ТИМ има интерес да инвестира в Международния панаир в Пловдив, чийто шеф е самият Гергов и който търси средства за развитието на комплекса. От ТИМ вчера коментираха, че нямат интерес към панаира.
Член на конфедерацията чрез Националния борд по туризъм е и мениджърът на инвестиционния фонд "Екуест" Георги Крумов. Фондът, както и Крумов индивидуално имат сериозни интереси в туризма. "Екуест" е водещият акционер в мегапроекта "Супер Боровец". Фондът инвестира и във ваканционни комплекси по морето - край Созопол и Каварна. Крумов пък е собственик на луксозния хотел "Ястребец" в Боровец. Наскоро пред "Дневник" той отрече интерес към дюните на Слънчев бряг, както се говори в туристическия бранш.
В лагера на Георги Гергов наскоро влезе и рекламният бос Красимир Гергов, който в конфедерацията представлява Българската голф асоциация и Асоциацията на рекламните агенции. Според представители на бранша една от причините за дружбата между двамата Гергови е желанието на Красимир Гергов да се заеме с рекламата на българския туризъм. Преди няколко месеца на браншова среща с финансовия министър Пламен Орешарски Гергов изказа мнението, че 2% от приходите в туризма трябва да се отделят за реклама на дестинацията България.
Организационни проблеми
Членството в конфедерацията се оказа проблем за няколко организации, чиито шефове предварително бяха заявили подкрепа. Цветан Тончев се включи от името на Българската туристическа камара, но без одобрението на управителния й съвет. Ще ги убедя, че е добре да участваме, коментира Тончев. Управителният съвет на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм реши да не влиза в конфедерацията, но въпреки това председателят й - Цвети Миланова, фигурира в списъка на учредителите.
Това веднага предизвика гневната реакция на собственика на "Роял холидей" Стефан Шарлопов, зам.-председател на съюза, който обяви, че се действа против волята на организацията. А шефът на Асоциацията на хотелиерите Благой Рагин не посмя да се включи в организацията на Гергов, въпреки че преди месеци подписа меморандума за конфедерацията. Някои от членовете на нашата асоциация са привърженици на Гергов, други гледат към съюза на Петя Славова, а трети - към организацията на Ветко Арабаджиев (Съюз на инвеститорите в туризма), коментира Рагин промяната в позицията си.
Сред останалите учредители на конфедерацията са предимно малки регионални сдружения - например Тур клуб "Ремарк", Асоциацията за устойчив туризъм - Казанлък, Сдружението за християнски и поклоннически туризъм и др. В обединението влезе и Българската организация за конгресен туризъм, от която наскоро излязоха почти всички петзвездни хотели и конферентни центрове.
От другата страна
Другият туристически лагер се оформя около Петя Славова. В Съюза на туристическата индустрия има значими представители на бранша - хотелиерите от Слънчев бряг и Златни пясъци, Съветът по туризъм на София, в който влизат повечето столични хотели и др. На следващото общо събрание на съюза, което ще се проведе на 25 октомври, се очаква в него да се включат и компаниите, които преди два месеца напуснаха Националния борд по туризъм с мотива, че не приемат авторитарния стил на поведение на Георги Гергов и създадоха Съюз на инвеститорите в туризма, председателстван от собственика на "Виктория груп" Ветко Арабаджиев.
В този съюз влизат още Людмил Стойков от "Дюни", Евгения Банева с "Русалка", представителят на ТУИ за България Валентин Йосифов и др. Новосъздадената организация успя да привлече и компании, които до момента не членуваха в туристическа организация. Това например е мениджърът на "Синергон холдинг" Бедо Доганян, Александър Тумпаров от името на "Нове холдинг" на Васил Божков, както и Илия Иванов от името на "Литекс" на Гриша Ганчев.
Министерство на туризма или нещо такова
Неведнъж Георги Гергов и хората, които създадоха с него конфедерацията - като двете "вечни дами" на българския туризъм като Донка Соколова и Недялка Сандалска например, са казвали, че проблемите на бранша трябва да се решават от министерство на туризма. За пореден път Гергов публично изказа тази идея на провелия се през пролетта конгрес на инвеститорите в туризма в присъствието на министри, бизнесмени и президента Георги Първанов. В отговор министърът на външните работи Ивайло Калфин предложи да се създаде консултативен съвет, в който да влязат петима министри, представител на агенцията по туризъм и на самия бранш, както и на други свързани институции. Консултативният съвет трябва да бъде създаден към Министерския съвет и да се грижи за туризма, като се ползва с ранг на министерство.
Източници от бранша твърдят, че именно идеята за министерство е тази, която обединява повечето учредители на конфедерацията. Не ни удовлетворява нивото, което Държавната агенция по туризъм заема сред институциите, посочи при учредяването на организацията шефката на "Балкантурист" Недялка Сандалска. Сега вече конфедерацията може да настоява да представлява бранша в този консултативен съвет, каза пък Гергов. Той дори направи още една крачка напред и обясни, че е време браншът да поеме някои ключови за бизнеса задачи като категоризирането на хотелите и рекламата на туризма, които в момента се извършват от държавната агенция.
Междувременно от агенцията по туризъм потвърдиха, че създаването на консултативен съвет напредва. Противно на очакванията на конфедерацията обаче е предвидено бизнесът да участва в съвета не с един, а с двама или трима свои представители.
Може би една от причините за това е и острата реакция на другите от туристическия бизнес срещу опита на Гергов да се превърне в единствен партньор на институциите. "Според разпоредбите на Закона за туризма национално представено туристическо сдружение е това, в което членуват 25% от регистрираните туроператори и туристически агенции, или 25% от категоризираните хотели и заведения за хранене и развлечения. Съюзът на българската туристическа индустрия отговаря на тези изисквания и има напълно легитимни и аргументирани основания да бъде член на държавно-обществения Консултативен съвет за развитие на туристическата индустрия", коментира Петя Славова, председател на съюза.
"Агресивността на някои хора ги води дотам, че да прокламират за "решено" и "предпоставено" онова, което се върти само в техните глави. Нито е огласена официално структурата на държавно-обществения съвет начело с вицепремиера Ивайло Калфин, нито е решено кой в нея ще представлява сдруженията в туризма. Тази т.нар. конфедерация обединява браншови организации, на повечето от които председателите представляват само себе си", коментира пък зам.-председателят на новосъздадения Съюз на инвеститорите в туризма Валентин Йосифов.