Всеки втори в България работи без мотивация

Само половината от служителите в компаниите в България са професионално мотивирани, а останалите ходят на работа без желание, показва новото изследване на консултантската компания "Мандей инсайт" (Monday Insight) за най-добрите работодатели у нас Best Employers. Съотношението между мотивираните и немотивираните кадри се запазва на нивото от миналата година, което показва, че за този период компаниите не са предприели значителни промени в посока на ангажиране на служителите си.
Проучването за най-добрите работодатели в България се прави за втора година по методиката на международния консултант "Хюит" (Hewitt). Освен на отговорите на служителите в компаниите, проучването се базира и на изследването на някои практики по обективни критерии.
Освен че показва кои са най-предпочитаните компании за работа в България, проучването описва и някои общи тенденции на пазара на труда. Според специалистите от "Мандей" все още голяма част от работодателите в България не мотивират достатъчно кадрите си и те се чувстват неоценени. Съвсем малка част от служителите казват, че получават възнаграждението си на базата на реалния принос към бизнеса на компанията едва 22% от анкетираните. Само 19% от служителите смятат, че получават подобаващо признание за постиженията си.
Всеки втори идва на работа немотивиран и това никак не е малко, каза Ана Атанасова, един от мениджърите на "Мандей" и ръководител на изследването.
Плюсовете на добрия работодател
В същото време компаниите с по-голяма ангажираност на служителите си постигат по-висока продуктивност и качество, по-добро обслужване на клиентите и по-добри финансови резултати в дългосрочен план, казват от "Мандей". Друг извод на експертите е, че компаниите, които успяват да мотивират служителите си, имат наполовина по-ниски разходи за подбор на персонал и до 30% по-ниско текучество.
Една от предпоставките за мотивиране на персонала е признанието на личните постижения. Данните тази година показват, че една четвърт от служителите получават морално признание от прекия си началник едва веднъж в годината или по-рядко. Това автоматично се отразява на ангажираността на тези служители и тя е едва 26%. В същото време малко над 30% от анкетираните казват, че получават обратна връзка от прекия си началник поне веднъж в седмицата. Според проучването именно тези служители са ангажирани и мотивирани в работата си на ниво, близо до 70%. Върху мотивацията на персонала оказва влияние и спецификата на работата, която извършват. Тези, които не работят по разнообразни задачи (около една пета от анкетираните), показват и ниски нива на ангажираност едва 23%. Около 40% от служителите казват, че работят по разнородни и предизвикателни задачи поне веднъж в седмицата, откъдето мотивираността им скача до 70%.
Около една четвърт от анкетираните смятат, че работодателите им предлагат справедлива система за оценка на труда, която ще доведе и до кариерното им развитие. Общо 45% казват, че компаниите признават персоналното им представяне и благодарение на това биха се развили в йерархията.
Отношението към работното място
Анализът на "Мандей" показва още, че служителите в компаниите, които попадат в класацията за най-добри работодатели, и наетите в останалите компании имат различно отношение към работното си място. Над 70% от служителите в компаниите от Best Employers казват, че имиджът на фирмата за добър работодател съвпада с реалността. В останалите компании на това мнение са малко над 40 на сто от служителите. Подобно е съотношението в мнението и на едните, и другите, когато казват, че виждат доказателства за ефективно управление от страна на топ мениджмънта. Около 60 на сто от служителите в компаниите с работодателски приз смятат, че практиката при тях е да се повишават хората, които допринасят най-много за успеха на бизнеса. В останалите компании на това мнение е едва 30% от персонала. По отношение на управлението на талантите и задържането на ценните кадри общо 57% от служителите от първата група компании твърдят, че го виждат на практика. С подобно твърдение са съгласни едва 30% от служителите в останалите фирми в проучването, показват данните. Подобни са процентите и в отговор на въпроса дали мненията и предложенията на служителите се вземат под внимание при решенията в компаниите.
В конкурса за най-добър работодател тази година участваха 71 компании, или с близо 20 повече от миналата година. В тях работят общо 25 хил. служители, а на анкетите са отговорили 13 хил. от тях. Проучването наблюдава и изследва три типа проблеми ангажираността на служителите, прилаганите функции за управление на човешките ресурси и мнението на топ мениджърите на компаниите. При крайните резултати мнението на служители е с по-голяма тежест 60%. Останалите 40% се определят на базата на съпоставянето на практиките в различните компании.
За разлика от миналата година, когато класацията беше почти превзета от компаниите от ИТ индустрията, тази година разнообразието по браншове е по-голямо. Компаниите се разделени на две групи в едната попадат малките и средните предприятия, а в другата големите. Някои от победителите през миналата година сега пак попадат в топ петицата, като променят позициите си.
--------------
И победителите са:
Малки и средни компании
1. "Телерик", ИТ
Победителят в групата на малките и средните предприятия е сравнително нова компания с млад екип. Тя е специализирана в разработването на продуктов софтуер. Представителите й твърдят, че в компанията не работят служители, а само колеги и приятели. "За първи път получаваме оценка отвътре, която ще ни даде адекватна представа за работата ни и ще ни бъде от полза", каза при награждаването изпълнителният директор на компанията Светозар Георгиев.
2. "Колиърс интернешънъл", недвижими имоти
"Колиърс", която извършва консултантски услуги, се изкачи от трето на второ място в тазгодишната класация. Компанията е на българския пазар от 1991 г. и в момента в нея работят около 70 души. "Развитието на всеки служител е приоритет на компанията, която винаги е готова да инвестира в този процес", казват от "Колиърс".
3. "Авенди", дистрибуция на бързооборотни стоки
Компанията, която е част от "ВМ холдинг", е една от най-големите дистрибуторски фирми в България. Тя следва стратегията за бързо развитие, като през последната година добави седем марки в портфолиото си. "Тази награда е най-голямото признание за един ръководител", каза при получаването на приза изпълнителният директор на "Авенди" Димитър Христов.
4. "КомМетрик", медийни проучвания и анализи
Британската компания е на българския пазар от две години и се доказва като бързоразвиваща се и иновативна структура. Тя е специализирана в медийни изследвания, анализи за репутация и финансови прогнози. "Дойдохме тук не заради евтината работна ръка, а заради талантите", казаха от компанията при получаването на наградата.
5. "Ви Ем уеър България", ИТ
Това е наследникът на "Сайънт", която през миналата година беше на второ място в класацията, а сега е с ново име заради новия си собственик. Фирмата е позната с младия си екип и с активните взаимоотношения вътре във фирмата - бирени партита всяка седмица, спортните състезания и др. "След сделката преминахме през една тежка година на несигурност, но въпреки това показваме доста добри резултати", каза Диана Стефанова, която е старши мениджър "Операции" в компанията.
Големи компании
1. "ГлаксоСмитКлайн", фармацевтична индустрия
Като един от водещите фармацевтични гиганти на международния пазар компанията е водещ играч и на българския пазар. По думите на нейните представители фирмената стратегия е да се насърчават честността и откритостта в отношенията към служителите. "Без мотивацията на нашите служители всички други успехи са невъзможни", каза Илиана Паунова, която е директор на "ГлаксоСмитКлайн" за България.
2. "Макдоналдс", верига ресторанти
Въпреки че отстъпи първото място, което заемаше през 2006 г., продължава да налага мотото си, че е компания за хора, а не за сандвичи. Още миналата година експертите коментираха присъствието на "Макдоналдс" в класацията с обяснението, че във веригата работят млади хора, на които това им е първата работа и те са силно мотивирани.
3. "Асарел Медет", добивна промишленост
Компанията има 1300 служители, а на анкетата са отговорили около 600. Повечето от тях работят в мините - професия, която не е сред най-предпочитаните. Въпреки това "Асарел Медет" е отличена за най-добър работодател. "Работим сериозно в областта на човешките ресурси, прилагаме много практики и сега получаваме вътрешната оценка за това", каза мениджърът на компанията Лъчезар Цоцорков.
4. "Актавис", фармацевтична индустрия
Една от водещите български фармацевтични компании определя себе си като динамична структура, която работи с иновация и креативност. Компанията си е поставила за цел не само да е лидер на пазара, но и да е предпочитано място за работа. "Тази награда е голям ангажимент за нас като работодател в бъдеще", каза HR мениджърът на компанията Милена Пушкарова.
5. "Германос", телекомуникации
Човешкият потенциал е един от най-важните фактори за бързото развитие на "Германос", казват от компанията. В момента веригата има 125 магазина в цялата страна.