Зимният сезон - всички гледат към небето
Ако има достатъчно сняг и той се задържи, зимните курорти и големите туроператори ще закърпят сезона в най-добрия случай на нивата от миналата година. В противен случай туристическия бранш го очаква още една "тежка" зима, каквато беше и миналата. Първоначалните записвания бяха застрашително ниски и успяхме да ги увеличим благодарение на атрактивните пакети, които предложихме на британския пазар, казва представителят на ТУИ и "Томпсън" за България Валентин Йосифов. Туроператорът, който е един от основните играчи на британския туристически пазар и е сред компаниите, които водят големи групи от Острова, все още не е сигурен, че ще постигне нивата от миналата година. Подобни са опасенията и на други основни играчи, които, говорейки за сезона, винаги започват и завършват с "Ако има достатъчно сняг".
Докато и хотелиери, и туроператори отчитат забавяне в записванията, което може да доведе до спад на финалните резултати за сезона, зимните курорти ще посрещнат туристите с 10 хил. нови легла, а още хиляди са в строеж. Общият брой на легловата база в трите големи курорта - Банско, Боровец и Пампорово, ще е около 50 хил. Най-активно продължава да се строи в Банско, където все още стотици български и чужди инвеститори купуват терени и вдигат апартаментни комплекси. Строителната вълна вече настъпва и към Добринище и Разлог. Десетки нови комплекси има и в Пампорово, а след края на сезона ще започне и застрояването на Боровец по проекта "Супер Боровец". Всичко това става на фона на общите тенденции за глобалното затопляне и на прогнозите на туроператорите за тежък сезон.
Компютърът, самолетът и ските
Въпреки прогнозите за забавяне в записванията и тази година водещият пазар за зимния туризъм ще остане британският, стана ясно на туристическата борса "Уърлд травъл маркет" (World Travel Market), която се проведе през миналата седмица. Борсата е решаваща за българския туризъм, защото на нея се довършват преговорите между туроператорите с чуждите им партньори и се усещат първите сигнали за предстоящия летен сезон.
Новата тенденция през тази година е засилване на интереса на онлайн туроператорите към българските курорти. Оттам идват и очакванията за ръст на туристите, които ще си купят почивка в България през интернет. Според някои прогнози онлайн британските туристи ще са между 10 и 20% от общия брой на гостите от Острова.
Само нашата компания води преговори и ще започне да работи с поне пет туроператора, които работят онлайн, каза мениджърът на "Алма тур" Любомир Панковски. Той съобщи, че от тази година на българския туристически пазар активно ще работят компании като "Дестинейшънс ъф дъ уърлд" (Destinations of the World), Getabed.co.uk, "Алфа руумс" (Alpha Rooms), Roomsnet.com и др. Факт е, че онлайн компаниите отнемат и ще продължават да взимат от дела на традиционните туроператори, каза Валентин Йосифов от ТУИ. Голяма част от традиционните организатори на почивки през последните години започнаха да продават пакетите си през интернет, каза и Румен Диканчев, който е регионален мениджър на ТУИ за зимните програми. Тенденцията за ръст на онлайн записванията е в резултат на развитието на интернет туризма на международния пазар, обясняват туроператорите. Всяка година площта, на която се представят онлайн туроператорите, расте и целият интерес на тазгодишното изложение е насочен към тях, каза представителят на "Фърстчойз" и "Хотелбедс" за България Богдан Христов.
Предпоставките за развитието на онлайн записванията в България са свързани в най-голяма степен с развитието на въздушния транспорт, коментират от компаниите. Все повече евтини превозвачи летят до България и това позволява туристите да резервират сами хотела си през мрежата, обясни Панковски. Българският туризъм е привлекателен за онлайн туроператорите, защото предлага голям капацитет на ниски цени, е мнението на Валентин Йосифов.
Евтиният долар пречи на европейските курорти
Някои от туроператорите очакват тази година да имат спад на британските туристи, а други ще постигнат нивата от миналата година. Освен заради спомена за безснежната зима 2006-2007 британските туристи се насочват към курортите в САЩ и Канада, казаха от бранша. Обяснението за това е поевтиняването на американския долар, който прави почивката в САЩ по-евтина.
В момента записванията при ТУИ са с 10-15% по-малко от същия период на миналата година и причината е, че туристите първо искат да се убедят, че този път ще има сняг, каза Валентин Йосифов. Компанията е заложила контингент от общо 10 хил. британски туристи, които ще дойдат по двете програми на "Томпсън" и ТУИ - Великобритания. Миналата година туроператорът доведе 14 хил. туристи. Половината от гостите ще бъдат настанени в Боровец, около 30 на сто са в Пампорово и останалите 20% са в Банско. Успяхме да забавим спада, като пуснахме атрактивни ценови предложения на британския пазар, каза Йосифов. Самите хотелиери подходиха с разбиране към повишаването на отстъпките, добави той.
Малко по-положителни изглеждат прогнозите на "Фърстчойз". Туроператорът очаква да запази нивата от предходната година и да доведе около 3500 туристи от Острова.
Другият основен играч на британския пазар "Балкан холидейз", засега отчита 15% ръст на записванията за новата зима, съобщи ръководителят на офиса в Лондон Александър Стоянов. Прогнозите на синоптиците са добри и това засилва покупките на туристически пакети, казват от компанията. Миналата година туроператорът доведе около 25 хил. британски туристи, а тази година очаква броят им да достигне 30 хил. Най-много от клиентите на "Балкан холидейз" почиват в Банско, където компанията управлява четири хотела и има договор с други. Туроператорът държи около 40 на сто от пазара, твърди Стоянов.
Освен традиционна ски почивка компанията се опитва да наложи на британския пазар и по-разнообразни пакети за България. Засилва се търсенето на СПА пътувания, на екстремни спортове и голф туризъм, каза Стоянов.
Близо 90 на сто от легловата база в хотелите на "Балкантурист" на Боровец са отдадени на британските туроператори, каза мениджърът на компанията Недялка Сандалска. По думите й, ако има сняг и ако фирмата изпълни контингентите си, ще постигне около 10% ръст на британските туристи. За следващия сезон туроператорът е увеличил цените си със 17%.
Спасителната руска ракета
На места руският пазар играе ролята на спасителния пояс, на който се разчита да запълни непродадените пакети, предназначени за британските туристи, стана ясно на борсата. Туроператорите очакват сериозен ръст от поне 15 на сто на руския пазар, но все още контингентите им в България са малки. Ако записванията на британския пазар се забавят, ще може да ги продадем на руските туристи, каза Сандалска. Руските туристи записват по-късно от британските и това позволява лавиране в контингентите, обясняват от компаниите.
Между 30 и 40 на сто ръст на руските туристи очаква и туроператорът "Алма тур", който заедно със "Солвекс" и "Нева" е основен играч на пазара там. Тази година с "Алма тур" в България ще пристигнат около 10 хил. руски туристи, каза Панковски. Спокойни сме за сезона, но само ако има сняг, обобщи Недялка Сандалска.
Със сергия на борсата в Лондон
Представителите на българските и чуждите туроператори, на хотелиерите и туристическите агенции успяха да договорят сезона въпреки, а не с помощта на българския щанд на изложението в Лондон.
Нестабилна конструкция от евтини материали и убити цветове, без светлина и простор това беше щандът, който трябваше да "приюти" гостите на България. Тази година той изглежда по-зле отвсякога, каза председателят на Съюза на собствениците в Слънчев бряг Елена Иванова. Дори и да се опитваме да избягаме от рамката на евтиния туризъм, с подобен щанд ще ни е трудно, коментираха участниците.
В същото време и агенцията по туризъм, и изпълнителите на поръчката фирма Р.О.К., не поемат отговорност. От агенцията обясняват, че проблемът е финансов и с този бюджет не може да се избере по-добър проект. Според представителите на Р.О.К. пък те са си изпълнили всички ангажименти и щандът изглежда така, както е бил по проект.
С този щанд България ще се представя и на другите важни за бизнеса туристически борси в Германия и Русия. Малко ще го пипнем, ще съборим някоя и друга стена, за да има повече място, и ще стане добре, е мнението на зам.-председателя на агенцията по туризъм Станислав Новаков.