"Витол", "Трафигура" и останалите малки гиганти

"Витол", "Трафигура" и останалите малки гиганти

"Витол", "Трафигура" и останалите малки гиганти
Reuters
В поредицата започнахме с легендата "Гленкор". Оказа се, че лидерът среща трудна конкуренция от други независими търговци на стоки. С историята на "Луи Драйфус" показахме пътя към успеха на стоковите гиганти от регионални прекупвачи на стоки до гъвкави съвременни холдинги. Вчера поредицата беше посветена на сингапурския гигант "Хин Лейонг", който успява да снабди с горива ненаситните азиатски пазари. В последната част представяме няколко независими, но влиятелни търговски дружества, които се справят с трудностите на руския петролен пазар.
Потайна руска търговска къща, активен търговец на минерали и петрол, холандска компания за сделки с петрол с незабавна доставка - това са по-малките, но също важни играчи на стоковите пазари.
"Витол" следва типичния за търговските гиганти път да започне с регионален бизнес и се превръща в глобален фактор. Компанията започва да превозва газьол по река Рейн и днес постига годишен оборот 114 млрд. долара в търговията с петрол.
Според конкурентите й през годините "Витол" е успяла да постигне гъвкавост и да променя операциите си бързо, за да се възползва от възможностите на пазара, разказва Ройтерс.
В последните години участието на пазара за петрол с незабавна доставка става все по-трудно, тъй като има все повече информация и все по-силна конкуренция. Въпреки това независимите търговски компании имат по-голяма свобода в сделките за разлика от публичните инвестиционни банки или големите петролни компании. Тези дружества нямат право да поемат по-голям риск, с какъвто се характеризират стоковите борси.
"Витол" може да търгува по различен начин, коментират анализаторите. Много инвестиционни банки например едва сега се връщат на руския петролен пазар, защото все още ближат раните си от загубите в края на 90-те.
"Витол" проявява смелост и остава на руския пазар за петрол, макар правителството да се опитва да получи по-голям контрол върху природните активи и пречи на международните компании.
За да диверсифицира бизнеса си, "Витол" строи терминали за пренос на нефт, тръбопроводи, занимава се с корабен пренос, както и с финанси, търговия с деривати. Компанията освен това добива нефт и въглища и дори се конкурира с глобалния гигант "Гленкор".
Въглищата се смятат за подценен пазар, обявиха от "Витол". Компанията иска да инвестира в добив и пренос на горивото, като използва печелившия си опит от петролните пазари. Пазарът за въглища все още е непрозрачен и предлага много възможности за изгодни сделки за една частна търговска компания, каза директорът от "Витол" Боб Финч. Компанията вече е наела екип от експерти в Европа и Азия, които да разгледат възможността за снабдяване на двата пазара с изключително високо търсене. Конкурентите като "Каргил" и "Луи Драйфус" едва сега навлизат на пазара за въглища. Увеличаването на броя на търговците е донякъде положително, тъй като подобрява ликвидността, коментират експерти. "Витол" започна да търгува с въглища за топлоцентрали едва миналата година, след като купи холандската "Анкер коул" (Anker Coal).
Руската търговска къща "Гънвор" (Gunvor) също не пропуска ползата от залежите на нефт в опасния пазар. Компанията е третият по големина търговец на руски нефт и постигна тази позиция едва десет години след основаването си. Според запознати източници основната причина за това е добрата връзка с висшестоящи руски политици, които позволиха на "Гънвор" да се възползва без проблеми от бума на руския експорт на нефт.
"Гънвор" е създадена през 1997 г. от шведския търговец на петрол Торбьорн Торнквист заедно с видния руски бизнесмен Генадий Тимченко. Дружеството управлява около 30 на сто от руския морски износ на нефт. Оборотът на дружеството вероятно ще стигне 43 млрд. долара през 2007 г. - почти с 50 на сто над оборота за 2006 г. Изнесените количества изостават от тези на "Гленкор" и "Витол", но са по-големи от експорта на "Трафигура". Около 60 на сто от сделките са за суров петрол, а останалите 40 процента - за петролни продукти. Компанията изпълнява планове за експанзия в Западна Африка, Северно море и Близкия изток.
Преди около месец основателят на компанията Торнквист обяви, че компанията се радва на изключително добри контакти с руската петролна индустрия, но въпреки това среща повече трудности при подсигуряване на договори. Според "Гънвор" руският бизнес става все по-внимателен в сделките си. Компанията обаче е уверена, че ще запази лидерските си позиции на пазара в страната и догодина и ще задържи гигантите "Роснефт" и "Газпром" като основни клиенти.
Компанията често се конкурира както с "Витол", така и със западни петролни гиганти като "Шел" и "Шеврон".
"Трафигура" обаче към момента води по оборот на търговия с по-разнообразни стоки освен петрол и някои видове метали. Компанията започва дейността си през 1993 г. под ръководството на французина Клод Дофен. Общият годишен оборот на дружеството е 45 млрд. долара за миналата година. От тях търговията с петролни продукти е с обем 34.4 млрд. долара. Металите, пластмасите и фармацевтичните продукти допринасят за 23 на сто от оборота на "Трафигура". Дневник
- "Гънвор" е независим търговец на петрол и петролни продукти от Русия. Оборотът на компанията ще е 43 млрд. долара за 2007 г. През 10-годишната си история групата си осигурява ключови контакти и сделки на руския петролен пазар
- "Трафигура" е водеща независима търговска къща за сделки с петрол, метали и други стоки. Със сделки за 1.7 млн. барела нефт и петролни продукти на ден фирмата се нарежда на второ място сред независимите търговци на горива в света. Компанията доставя нефт, който задоволява около 2 на сто от световното търсене
- "Витол" започва историята си през 60-те и е сред лидерите в търговията с физически петрол. Оборотът на компанията за миналата година е 113.9 млрд. долара, като се е увеличил няколко пъти от 2002 г. насам