Всички печелят от евтините превозвачи

Всички печелят от евтините превозвачи

Всички печелят от евтините превозвачи
Евтините полети повишават интереса към купуване на ваканционни имоти, активизират малките летища, създават нови работни места и увеличават мобилността в Европа. За пътуващите пък това е възможност не само да изберат нова дестинация за летния си отпуск, но понякога и да изберат място за следването или дори за работа.
Най-добрият начин да премахнеш границите на Европа е да прелетиш над тях. А това става най-лесно и евтино с полети на нискотарифните превозвачи. Присъствието на тези сравнително млади авиокомпании на пазара позволява на европейците да купят атрактивни имоти в Испания и България например или пък да намерят работа срещу по-добро заплащане извън родината си. Дейността на евтините авиокомпании променя облика на Европа, активизира малките и непопулярни летища и създава нови стандарти в транспортния бизнес. Това показва проучване на Европейската асоциация на евтините превозвачи и Форума на европейските регионални летища.
След като низкоразходните превозвачи стъпиха и в България, най-натоварени са линиите до Лондон, Виена, Рим и Милано, показват данните на летище София. По тези дестинации наред с редовните превозвачи летят и "Уиз ер", "Изи джет" и "Скай Юръп". От летището отказаха да посочат конкретни данни за нарастване на броя на пътниците и на процента от тях, които ползват услугите на нискоразходни компании. "Уиз ер", която заедно със "Скай Юръп" първи стъпиха на българския пазар, планира от лятото да увеличи полетите си до Лондон и Рим, които ще станат ежедневни. Компанията ще открие нови до Дортмунд, Милано, Валенсия, Барселона и Измир. Тя планира да направи София свой хъб. Подобно намерение има и "Скай Юръп". Германската компания "Джърмануингс" също атакува пазара с услуга, която предлага прекачване през Бон за Париж, Берлин, Лондон и Дрезден при по-ниска цена на билетите.
Делът на евтините превозвачи на българския пазар се е увеличил от 9.2% до 14%. Пазарът се е разширил между 50 и 60% и грубо се изчислява на повече от 600 млн. евро. По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт обемът на пазара за 2007 г. се е увеличил с над 20%, а броят на продадените билети е нараснал с 23.8% в сравнение с 2006 г. Според търговския директор на "Скай Юръп" за България Красимир Танев обаче авиационният пазар у нас тепърва ще се развива. Трябва да се отчита, че европеецът пътува средно 2 пъти годишно със самолет, а българинът - около 0.30 пъти, посочи той.
За ваканции и бизнес пътувания
За някои от пътниците достъпът до евтина и развита транспортна мрежа определя само ваканционния избор. За други това е предпоставка дори за избор на кариера, сочи проучването на Европейската асоциация на евтините превозвачи и Форума на европейските регионални летища. Миграцията, следването или просто преместването към по-мек климат става по-лесно, след като има възможност за евтино и по-често пътуване до родната страна.
Доста голяма част от клиентите избират тези компании дори за бизнес пътувания и поради по-удобните връзки между летищата. Най-лесна за разбиране е връзката на евтиния транспорт с развитието на туризма. Новите дестинации позволяват разширяването на туристическия пазар. Отпадат и някои сезонни фактори на бизнеса. Оказва се, че новите дестинации стимулират трафика на туристи по традиционните маршрути, а не ощетяват тези места. Притокът на чуждестранни посетители е полезен и за доскоро подминаваните от туристите региони. Там се развива секторът на услугите и се появява инициатива за предприемачите.
Според проучването за последните две години изграждането на връзките между европейските градове се дължи на евтините превозвачи. Особено важно за мобилността е свързването с летищата в Централна и Източна Европа. Между 2003 и 2007 г. броят на свързаните градове нараства с 29% годишно. Появата на нискотарифните компании трансформира и традиционните компании, като ги накара да направят по-ефективна дейността си. Това води и до нови изисквания към авиационния транспорт.
Бум в цените на имотите
Разпространението на евтините авиокомпании е един от факторите за бума на цените на имотите в някои курортни дестинации в Европа, отбелязват авторите на изследването. Полетите на "Раянеър" години наред пренасяха ирландци и британци до предпочитания от тях топъл испански климат. Подобна тенденция наблюдават традиционните авиокомпании в България основно във връзка с полетите от Великобритания.
Появата на икономичния бизнес модел за полети се оказа полезен и за компаниите, управляващи летища. По-малките регионални и второстепенни терминали преживяха бум на дейността си, а в същото време успяха да намалят цените и да увеличат ефективността си. Второстепенното летище "Хан" във Франкфурт вече посреща милиони пътници, сравнено с едва няколко хиляди в края на 90-те. Активизирането на полетите позволява на летищните управители да развиват печеливши вторични дейности - откриване на магазини и паркинги. Създават се няколко пъти повече работни места. Регионалните летища стават център и за други видове транспорт. Икономичните превозвачи присъстват на 280 европейски летища и се радват на все по-добра репутация като работодатели и като доставчици на качествена услуга.
Периферията на Европа се оказва най-привлекателна
Евтините авиокомпании са привлечени към периферията на Европа заради ниската цена на операциите и възможностите за ръст на бизнеса. Засега броят на служителите им в най-новите страни - членки на ЕС, и по периферията на Стария континент все още е малък - едва 1100 души за балтийските страни, Белгия, България, Чехия, Гърция, Португалия и Румъния. Според експерти обаче в следващите години броят на персонала им ще расте, като очакванията са направени на база поръчките за нови самолети. "Раянеър" например поръча още 27 самолета "Боинг" 737-800, "Уиз еър" ще добави още 50 "Еърбъс" А320 в следващите години, а "Изи джет" очаква 120 нови самолета.
За последните 17 години повече от 30 на сто от вътрешните за Европа полети се падат на евтините превозвачи. Пионер в тази ниша беше "Раянеър" в началото на 90-те. Преди полетите в Европа бяха по разписание или чартърни, като имаше ограничения за видовете билети и услуги, както и за начина им на продажба - най-често чрез туристически агенции. Полетите по разписание бяха главно на националните превозвачи, които бяха монополисти и често получаваха субсидии. Чартърните пък предлагаха сезонни полети за туристически дестинации. Двустранните междуправителствени споразумения ограничаваха авиокомпании, като определяха по кои дестинации да летят. Цените на билетите също бяха контролирани чрез правителствата или по съгласие между компаниите и оставаха високи. През 1987 г. правителствата загубиха правото да определят цените на билети, а авиокомпаниите получиха право за размяна на места. Три години по-късно отпаднаха ограниченията за превоза на пътници и товари между страните от ЕС.
Това лято "Уиз ер" ще предлага евтини полети до морето

От средата на юли 2008 г. "Уиз ер" ще започне да лети до Варна, като ще конкурира по тази дестинация монополиста "България ер". Нискоразходният превозвач ще предложи първоначално цени на билети от 10 евро, ако резервацията е направена три месеца преди полета. Колкото повече наближава полетът, толкова по-висока ще става и цената на билетите. Засега от "България ер" твърдят, че не се притесняват от конкуренцията, но се очаква компанията да намали цените на билетите най-малкото за да запази пътниците си. Нискотарифната компания вероятно ще отнеме и част от пътниците по автобусните линии, особено онези, които предварително планират почивката си.