Неясна схема за пътните такси се промуши в НС

След едночасови спорове с гласовете на депутатите от БСП и ДПС парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации гласува на първо четене промени в Закона за пътищата, които се оспорват от превозвачите и с които се въвежда неясна схема за плащане и на винетки, и на тол-такси. Част от депутатите също не можеха да разберат защо леките автомобили и автобусите трябва да плащат едновременно винетка и пътна такса за магистрала "Тракия", а чуждестранните превозвачи и камионите над 3.5 тона - само такса за преминаването по магистралата. За ползване на мостове и тунели, които се изградени чрез публично-частно партньорство, се въвежда допълнителна такса. Според Румен Ангелов от Народен съюз от закона не става ясно каква политика ще се води в пътищата през следващите години. Трябва да изчистим някои текстове, не може за едни и същи участъци да се плащат три вида такси, каза и Александър Радославов от БСП, въпреки че подкрепи проекта.
Притесненията на превозвачите
По-целесъобразно беше да отпаднат винетките, за да се избегне проблемът с двойното плащане на такси. Ако магистралата е на концесия, тол-таксите ще се събират от концесионера, на останалите магистрали тол-таксите ще ги взема държавата, коментира зам.-председателят на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт Красимир Лалов. По думите му вижданията на бранша не са отразени в проекта въпреки консултациите. Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, допълни, че още през 2004 г. от бранша са изказали мнение, че винетната система е остаряла. Според него текстовете водят до двуяко тълкуване на въпроса какви видове автомобили плащат винетни такси и какви - тол-такси. Според Крумов и товарните автомобили ще плащат двата вида такси при преминаване на магистралите. Според европейските директиви обаче не може за една и съща пътна отсечка да се плащат два вида такси.
Аргументите на министерството
Транспортното министерство обоснова приемането на закона с прилагането на европейската директива 2006/38 за таксите за тежкотоварни автомобили, която трябва да стане част от законодателството. Срокът, поставен от Европейската комисия, е 10 юни и ако не го спазим, може да започне наказателна процедура срещу България, каза зам. транспортният министър Красимира Мартинова. Тя твърди, че няма да има дублиране на таксите, защото от цената на винетката ще се изкара стойността на пътната такса, но не можа да разясни как точно ще стане това. Според дирекция "Европейска интеграция" на Народното събрание обаче министерството е изтълкувало превратно директивата и затова е въвело двете такси. Ведомството на Петър Мутафчиев беше защитено от зам.-председателя на комисията Радослав Илиевски, според когото няма да има дублиране на таксите.
Драмата Мирчев - Мутафчиев
Въпреки че първоначално призова депутатите да подкрепят проекта, на финала председателят на комисията Йордан Мирчев (НДСВ) се въздържа.
Не искам промените да се превръщат в опит за натиск, индивидуален и колективен, и да се отправят нападки, че НДСВ бойкотира закона и трябва да носи политическа отговорност за евентуални наказателни санкции от Брюксел, посочи Мирчев. Той индиректно обвини транспортния министър Петър Мутафчиев, който не присъства на обсъждането на поправките, че на заседание на правителството подхвърлял реплики към министъра по европейските въпроси Гергана Грънчарова: "Стягайте си редиците, защото ми проваляте закона." После Мирчев театрално се обърна към зам.-министрите на транспорта Красимира Мартинова (НДСВ) и Весела Господинова (БСП), че транспортното министерство унижавало депутатите. След това Мирчев заплаши, че ще си подаде оставката, ако министър Мутафчиев не дойде в комисията и в централата на НДСВ и не му се извини публично. От транспортното министерство коментираха, че целият диалог им е обиден, а Радослав Илиевски заяви, че спорът придобил личен характер. Министър Мутафчиев не бе открит за коментар.
Работна група ще изяснява спорните текстове между първо и второ четене.
През 2007 г. пътният фонд е продал 4.6 млн. винетки. От тях 3.8 млн. са купени от собствениците на леки автомобили, като в това число не влизат дневните. Общите приходи от винетки са 192 млн. лв., а от леките автомобили са дошли 115 млн. |
Йордан Мирчев Вие ни унижавате. Тежко и горко на този, които изрази различно мнение. Тогава си враг и саботьор. Боря се със себе си дали да подам оставка, ако аз съм причина за забавянето на закона. Радослав Илиевски Законът прилага евродирективата, но не въвежда дублирането на таксите. Превозвачите ли ще плащат, ако България бъде санкционирана за забавянето на новия закон? |