Батковата "Биндер" се вихри на Хаинбоаз, ще иска и още пари
Коментар на Дневник 120 милиона от батко Втори одит оневини бившия шеф на пътния фонд "Биндер" спечелила търг след натиск |
Въпреки че процедурите по отчуждението не са започнали, министерството на регионалното развитие е дало разрешение за строителството. Изпълнител е "Биндер" - фирмата, чийто управител е братът на подалия оставка след цял месец скандали шеф на пътния фонд Веселин Георгиев. През 2006 г. тя спечели търга за северното платно към прохода и то трябваше да бъде завършено през тази година. Завършването обаче не само се отлага, но и "Биндер" се готви да иска още пари от фонда.
"Биндер" победи с най-скъпата оферта в рамките на европрограмата "Транзитни пътища ІV"
Скандалът около ремонта на прохода се зароди още през 2006 г. Тогава консорциум между сливенската "Биндер" на Емил Георгиев и "Пътни строежи Велико Търново" на Григор Иванов, близък приятел на Георгиев, спечелиха търга за ремонт на 22 780 м от северната страна на Прохода на републиката с най-високата оферта от 19 399 000 евро. Договорът беше подписан с бившата агенция "Пътища", ръководена от баткото на Емил - Веселин Георгиев. Конкурентите на "Биндер" бяха португалската "Лена", един от концесионерите на магистрала "Тракия", и израелската "Ащром", която ремонтира софийските хали. "Биндер" спечели с цена от 850 хил. евро на километър, която е най-високата от всички търгове по европрограмата "Транзитни пътища IV". Високата цена беше обяснена със сложното трасе, което минава през планински терен и тунели (сякаш останалите кандидати са щели да строят другаде), а гаранционният срок на пътя е скандалната само една година.
Неведомо разрастване за още 20 млн. евро
Сега за първи път излезе информацията, че се прави и разширение на проекта. За него ще отидат още поне 19 млн. евро, прогнозира новият отговорник за изграждането на южната дъга на пътя Димитър Фърчанов. Така изобщо не е ясно кога ще приключи ремонтът на Хаинбоаз. Оказва се, че е взето решение трилентовият път от билото на прохода при Предела да бъде не до Мишеморков хан, а да продължи до Вонеща вода. Проектите за това обаче още не са готови. Предвижда се да бъдат направени допълнително и два големи моста. Ще трябва да се събарят къщи около Мишеморков хан, не зная дали собствениците им са уведомени, каза Фърчанов.
В началото на тази година бившият вече шеф та пътния фонд Веселин Георгиев заяви пред великотърновския в. "Янтра ДНЕС", че ремонтът на северната част на Хаинбоаз трябва да приключи до есента на 2008 г. Ако успеем да се справим през 2009 г., ще е добре, коментира към днешна дата Фърчанов. В неведение за допълнителното проектиране и финансиране е и Милош Поцков, и.д. директорът на фонда
Взривните работи застрашават къщи
След работата на сливенската фирма "Биндер" положението около и в курортното селище Вонеща вода е като след унищожително земетресение, твърди кметът Валентин Щърбанов. Сред най-пострадалите до момента са Драга и Станко Симеонови, които живеят на метри от мястото, където се взривява, за да се разшири пътят. Къщата им е пропукана, таваните текат. Сградата е преживяла 6-7 взрива на скални масиви. "Камъните хвърчат като градушка на километри. Когато ще се взривява, ни караха да отидем на няколко километра. Само това спаси да няма човешки жертви и убит добитък. Инж. Василев от "Биндер" ми обеща, че ще възстанови щетите, но падна снегът и той си замина. Няколко пъти съм искал писмен договор с "Биндер", че ще ме обезщетят, но не искат да подписват", разказа Симеонов
Според Щирков опасност има и от това, че мостът на входа на селото е пред срутване, пропукан е, а реката е пълна със стотици кубически метри камъни. Някои от скалните късове, паднали в реката след взривовете миналото лято, са по няколко тона. При топенето на снега и обилен дъжд Вонеща вода ще бъде залята, опасява се кметът. Той също каза, че представителят на "Биндер" инж. Георги Василев е обещал, че ще почистят реката от скалите, но не са го направили. поред самия Василев пък: "Няколко паднали камъка в реката не са проблем. Мостът там ще се събаря, от другата страна на пътя ще се прави нов. Аз отговарям за проекта на обекта, не чистя реки и не се занимавам със земи."
Проблеми с отчуждаването на земите около Хаинбоаз има, призна Георги Симеонов, шеф на великотърновската "Пътинвест инженеринг", която е била натоварена от фонда да придвижи отчуждителните процедури. Планът за парцелирането на терените около северната част на прохода е направен преди 3 години, обявен е чрез Държавен вестник и отдавна е изтекло времето за обжалване и корекции на имотите, които се отчуждават заради строежа на Хаинбоаз, обясни Симеонов. Следва връчване на списъците с парцелите за отчуждаване по кметствата и издирване на наследниците. Не всички наследници са известни и не е ясно дали на хората ще им се плати в пари или със земя, но това го решава пътният фонд, посочи Симеонов.
Кметът на Вонеща вода Валентин Щирков не е чувал, че в землището на селото има ниви за отчуждаване. Никой не ме е търсил, за да задвижим процедурите, каза той. Най-сериозни се оказват проблемите в с. Райковци. Според регистъра на земеделските земи за отчуждаване, изготвен от софийската фирма "Пътпроект", е видно, че Хаинбоаз ще мине върху 73.5 дка земи и гори частна собственост. Хората не са получили още уведомителни писма, да не говорим за обезщетения, каза Петьо Коев, кметски наместник на Райковци. Самият той се простил с 3 дка наследствени ниви, през които минава пътят. Най-тежко е положението с горите. Хората не успяха да си извадят разрешения от горското за дърводобив, изсякоха им горите и откраднаха дървесината, разказа Коев.
По данни на полицията Хаинбоаз е проходът, взел най-много жертви през годините, и е известен сред шофьорите като Прохода на смъртта. Над 4700 превозни средства преминават дневно в двете посоки, показват измерванията на пътното управление.