На "Калотина" всичко е спокойно

На "Калотина" всичко е спокойно

Микробус, напълнен с кросови мотоциклети и ATV-та (високопроходими, четириколесни машинки с малък обем на двигателя), е принуден да се пристрои от едното сръбско гранично гише на другото. Това е повод на състезателния отбор, който ще ги използва в Италия, да недоволства и да отдава предвзетостта на сръбските митничари на току-що признатата от България независимост на Косово.
Те се нареждат на предпоследното, 14-о място в колона за гише, обслужващо автомобили, а точно зад тях е екипът на "Дневник". Целта ни е да проверим има ли промяна в отношението към българските шофьори и граждани след последните събития. Засега не забелязваме нищо - сигурно не е приятно от първи пред бариерата да отидеш на нова опашка, където си последен, но колоната от 15 автомобила минава за точно 29 минути.
В съседство е единственият пътнически автобус, който пристигна след нас на границата. Паспортната и митническата проверка стават толкова бързо, че отправянето ни към вътрешността на Сърбия е едновременно с това на автобуса. В късния следобед трафикът през ГКПП Калотина по принцип е слаб и вероятно не е показателен дали има въздържане от пътувания в Сърбия. От София също идват противоречиви съобщения. Министерството на транспорта твърди, че няма никакви данни за проблеми с българи по сръбските шосета. От транспортния бизнес обясняват, че шофьори и собственици били притеснени и вече се купували по-малко TIR карнети за пътуване през западната съседка.
Границата на Косово започва едва на 50-60 километра на запад. Малкият свят на Калотина обаче продължава да се върти в неизменния си формат. Сръбски контрабандисти на дребно прекосяват пеша границата и пазаруват в зоната на безмитните магазини. След това се крият между колите на най-дългата опашка, препасват стоката, тикат я в в панталоните си, в чорапите и къде ли още не. Сръбските гранични полицаи, разбира се, ги виждат, но свалят от тях погледа си като от мухи, които са били достатъчно хитри да не вдигат шум и да не кацат, където не трябва.
Между микробуса с мотоциклетите и нашия автомобил пешеходец крие някакви листове, които, изглежда, са с ваденки за великденски яйца. Млада дама ни изпреварва с уверена походка, а релефът на чантата й е оформен от напъващите за изскочат цигарени кутии.
Идва и нашият ред - следва въпрос по каква работа влизаме в Сърбия. На обяснението, че сме журналисти, отвръщат закачливо "да не пишете лошо за нас" и ни пускат. Час по-късно, на излизане, упражнението се повтаря и така свършва проверката на място.
Това, което остава между редовете, са оплакванията на тираджии, че в отделния сектор за тяхното обслужване се случва гумите им да бъдат нарязани, както и че един български шофьор е бил бит в средата на миналата седмица от сръбски гранични полицаи.
Представители на спедиторски компании споделиха, че са започнали да пренасочват камионите си през Румъния не сега, когато беше призната независимостта на Косово, а още преди година. Причината е, че има непрекъсната транспортна линия към Европейския съюз и не се налага издаването на TIR карнети. Обратно, тяхното издаване се налага, когато крайната точка е Швейцария, която не членува в Европейския съюз.
Всъщност транспортните компании ограничават трафика си през Сърбия до случаите, при които се превозват доставки от и към средиземноморските държави Хърватия, Словения, Италия и Испания. "Сега допълнително се консултирам с шофьорите дали желаят да минат през Сърбия и от тяхното решение зависи какъв ще бъде маршрутът им", обясни Стефан Стоянов, агент от транспортна фирма. По негова информация проблемите на българските превозвачи идват в от хулигански групи, на които им се плаща от националистическите движения да счупят прозорците или да нарежат гумите на български камиони. Но като цяло няма разлика в отношението на властите.
По информация на Българското национално радио, което цитира сръбската преса в петък, сръбският бюджет получава между 60 млн. и 100 млн. евро постъпления от такси за преминаване по магистралата Ниш - Белград. Всъщност сръбската държава иска да увеличи тези приходи и затова през следващите години се планира изграждането на още няколко магистрали. На този фон последното, което Сърбия желае, е загубата на транзитния трафик.
Спокойно е и положението в Димитровград. Градът, който преди Ньойския договор е бил част от България и е носил името Цариброд, също не е усетил покачване на напрежението след провъзгласената независимост на Косово. Местното население е в голямата си част българско. Общественият натиск за толерантност към българското малцинство в Сърбия е дал резултати и улиците на Димитровград са ремонтирани.
Чистотата е завидна, а продавачка, в магазин на главната улица, която се определя като българка, с радост ни обясни, че общината е получила средства да направи градът по-хубав. Резултатите се виждат, но не липсват и черни овце. Докато фотографът ни снима плакат на прозореца на общинско здание, че "Косово е Сърбия", злобна лелка ни пречи и плаши, че ще извика милицията, ако не спрем да снимаме. Тя е единственият човек с недружелюбно отношение към българите, който срещнахме в т.нар. Западни покрайнини.
Белград изтегли посланика си, МВнР пусна горещи телефони


Посланикът на Сърбия у нас Данило Вучетич отпътува от България за консултации в Белград за неопределен период от време. В петък той връчи протестна нота на министъра на външните работи Ивайло Калфин по повод решението на София да признае независимо Косово.
Вучетич изрази съжаление за решението на българското правителство и коментира, че Вашингтон и Брюксел са оказали силен натиск над София по тази тема. "Атмосферата на двустранните отношения вече не е същата", допълни посланикът. Външният министър Калфин отново призова "да не се истеризира" при всяка полицейска проверка на българи, пътуващи през Сърбия. В интервю за "Дарик радио" той подчерта, че ако Белград въведе визи за българи или вземе мерки, които да затруднят транспорта на български стоки през територията си, това ще нанесе повече щети на самата Сърбия, отколкото на България.

Външно министерство откри в петък две денонощни телефонни линии, на които български граждани могат да сигнализират за проблеми при престоя им в Сърбия - в Белград: 0038111/ 36 13 980 и 36 13 990
и в Ниш: 00381/ 649945334