Идеи за $789 милиарда
От 2 април до 4 юни всяка сряда "Дневник" ще излиза с бизнес книга, част от колекцията "Идеи за $789 милиарда*. Книгите разказват историите на световни марки и засягат мениджмънт въпроси от бизнес стратегията, намирането на уникално предимство и позиционирането
до наемането и задържането на служителите. Всяка седмица на страниците на рубриката мениджмънт ("Човешки ресурси" или "Маркетинг") ще ви представяме поредната книга. Започваме с откъс от една от главите в първата книга - "Да правим бизнес като "Нокиа". Целият текст от главата може да намерите на www.dnevnik.bg/789.
Поредицата излиза с подкрепата на "Елана". Тя включва 10 книги, а цената на вестника с тях ще е 7 лв. Колекцията представя опита на бизнес легендите "Нокиа", "Бенетон", "Икеа", "Старбъкс", "Уол-Март", "Амазон", Хенри Форд и Тед Търнър.
*$789 милиарда е сборът от пазарните капитализации на компаниите в колекцията с изключение на ИКЕА, която не е публична.
Висшестоящите хора в Nokia твърдят, че тайната им е в начина, по който дават възможност на служителите си да работят. Много компании твърдят, че ценят хората, които работят за тях, но малко са тези, които имат документирано потвърждение за добре обмислени стратегии при работа с човешки ресурси. Това е така известният подход на Nokia.
Nokia каза: "При опита си да даде отговор на въпроса: "Каква е тайната на Nokia?", председателят на компанията Йорма Олила, отговаря с още по-голяма загадъчност: "Това е начинът, по който организацията извлича креативните идеи от хората. Това е място, където можеш да се забавляваш, да мислиш нестандартно и където можеш да сбъркаш. Най-важното е как работи управлението на хората от екипа, как комуникират помежду си. Мисля, че през годините, особено през 90-те, сме се придържали към мотото "отричане на безсмислието"."
Съвсем плоска структура
Ако погледнем стратегията на други малко по-традиционни компании от Nokia, ще установим, че те организират дейността си посредством служителите си. В общи линии няколко мениджъри се занимават с наемането на служители. Днес, разбира се, тенденцията на повечето компании е към създаването на по-малко йерархични структури и стремеж към използване на таланта и уменията на хората. Окуражаващата политика допринася много повече за наемането на служители. В този случай може да се каже, че йерархичната структура на Nokia е съвсем плоска.
Nokia каза: "Ние имаме много плоска организация. Шеф на моя шеф е Йорма Олила. Той може да отиде и да вземе нашата карта с резултати от интернета, когато пожелае. Това може да го направи и всеки друг от компанията."
Фил Браун, началник на отдел "Маркетинг и продажби" за Nokia Mobile Phones, Великобритания.
Този вид структура е предпоставка за ефективната дейност при начина, по който от Nokia се отнасят към персонала си. Това е ключовият начин на работа на компанията.
Коментар за назначаването
В процеса на назначаване на служители в Nokia е от голяма полза притежаването на изготвен списък с конкретни качества, които кандидатът трябва да притежава. Това със сигурност доказва, че мениджърите не предпочитат да наберат хора, които да приличат на самите тях. Добре е да се спомене, че назначаването на неподходящия човек би коствало много на мениджъра.
Нека погледнем кои са необходимите качества, които се изискват за назначаването на даден човек в компанията. Това са: бързина, откритост, честност, скромност, отговорност и почтеност. Тези качества не само осигуряват на Nokia ефективност при нейната работа, но и допринасят за високото качество на услугите и продуктите на компанията, чрез които се удовлетворяват желанията на клиента. Това може да се нарече качествено изградено управление.
В Nokia откриваме, че системите за управление са базирани върху задълбочен процес на обмисляне. Хората от компанията търсят напредък във всяко едно отношение. Те искат да използват същите основни процеси на управление и терминология в цялата компания, за да направят обучението възможно най-ефикасно.
Да си представим, че някой някъде в компанията взима трудно решение. В повечето компании този казус ще бъде отнесен към един човек, който ще го разреши по свой собствен начин. Докато в Nokia предпочитат да възприемат взимането на решение като процес, отколкото като начин на управление. Там субектът ще направи проучвания сред останалите служители и ще запише по електронен път техните идеи. Тогава това решение се превръща в част от обучителните задачи на компанията.
Ценностна система
Nokia каза: "Успехът ни се дължи на факта, че можем да разчитаме един на друг. В Nokia никога няма да бъдеш отхвърлен, ако помолиш за помощ твой колега. Сплотеността в екипа ни помага да надминем очакванията на клиентите."
Инандик Курсат от Nokia Networks, Финландия.
През 1992 г., когато процесът на концентриране се спира върху телекомуникационния бизнес, Олила трябвало да продаде всички други дейности, които в основата си били много успешни. Преди да ги продаде, Олила искал да извлече ефикасността, която подсигурявала успеха на тези дейности. Старши екип проучва тези видове бизнес и открива четирите главни приоритета, на които се дължи прогресът им. Оттук става ясно, че стойностите на Nokia са били гениално открити в търсенето на това как един бизнес трябва да действа. Тези стойности, ако се запазят, могат да осигурят постоянна система, която се стреми към успеха и го постига.
В основата на стойностите е открито:
- Уважението към личността. Nokia обръща внимание на това качество, както и на това да се избави от корпоративната политика, заради която мениджърите трябва да работят тежко, но не и цялата компания. С други думи, избягват се ловът на вещици и обвиняващата култура.
Част от този приоритет е съхраняван при внимателното наблюдение върху качествата на хората, които се интервюират за работа в компанията.
- Удовлетворяване на клиента. Философията на Nokia по отношение на потребителите е следната: "Клиентите са най-важните хора за Nokia. Те не зависят от Nokia, но Nokia зависи от тях. Без потребителите си Nokia няма да съществува." Подходът на Nokia е да удовлетворява нуждите на клиента в максимално кратки срокове. Например управител продажби доставя първата пратка с продукти на новия доставчик, който например е голям склад за телефони. Мениджърът решава да бъде там, когато пратката пристигне, и да осъществи важна делова среща. Клиентът усеща, че Nokia обръща сериозно внимание на тази първа сделка, и приветства това допълнително внимание. Както вътрешните, така и външните клиенти са облагодетелствани от внимание.
За възнаграждението
Няма нищо по-демотивиращо за един член на екип, да кажем, за продажби от това да види възнаграден човек, чиято работа не е изпълнена, както трябва. Повечето мениджъри допускат това да се случи, когато усещат, че грешката за непостигнатия успех не се дължи изцяло на един служител. Отговорът на това трябва да бъде - възнаграждаваш някого, когато той е постигнал резултати с чист късмет.
По какъв начин Nokia може да извлече полза от служителите си и същевременно да се отнася към тях с уважение? Персоналът сам решава как да изпълни дадена задача и да вземе стратегически решения. Структурата на възнаграждаване е равноправна и умело направена с цел всеки да има интерес от ползата и участието си в работата. През 1999 г. с бонус системата при Nokia Connecting People е да плати максималните пет процента възнаграждение на всеки участващ в схемата. Също така служителите на Nokia, поне на някои отдели на компанията, се възползват от много ефективна схема, която позволява на всеки от компанията да има право на Ј150, които могат да изхарчат, като вършат някаква нова дейност по техен избор. Това е едновременно забавно и крайно мотивиращо.
Проверете себе си Представени са осем принципа, които Nokia се стреми да спазва. Колко добре се справя вашата организация? - При назначаването внимателно проучват дали кандидатът притежава необходимите качества - Плоската им структура позволява бърза комуникация в компанията - Стратегията на компанията е обвързана със служителите им чрез техните действията - Те разбират ползата от продължителното обучение - Всеки познава стратегията на компанията и може да я обвърже със задачите си - Възнаграждаващите системи осигуряват на всеки финансова облага от работата - От компанията стимулират отговорността и са сигурни, че служителите им знаят, че изпълнението на поставените им задачи е наблюдавано през цялото време - Nokia подкрепят работата в екип, както и откритата, и отзивчивата култура. |
*Със съкращения