Кризата като печеливш бизнес
Загуби за трилиони долари в световен мащаб, скована ликвидност, топящи се финансови и имотни пазари, мощни финансови корпорации, рухващи като кула от карти - това са само част от мрачните новини, с които ни залива всеки ден кредитната криза. Те обаче са само едната страна на монетата. От другата са бързи, агресивни и находчиви инвеститори, които правят огромни пари от спекулации или заемане на ниши, носещи дългосрочни солидни печалби.
Празникът на кредитните акули
Те надушват веднага, щом някъде замирише на кръв. Нахвърлят се най-вече по закъсали фирми или хора в САЩ, но кръжат дори и около фермерите в Индия.
Стотици хиляди американци, които изостават с изплащането на ипотеките си, са мишена на компании, предлагащи краткосрочни заеми с главоломни лихви. Обикновено става дума за заем от едва няколкостотин долара със срок на погасяване две седмици, но лихвата може да достигне 800%. Гаранцията при отпускането им е само постоянен доход, като работа вършат и социалните помощи.
Празникът на т.нар. кредитни акули вече
придобива глобални измерения
След като банките започнаха да блокират кредитните карти и да отказват финансиране и на клиентите си в Лондон, те отвориха златна ниша за фирмите, които чукат на вратите, спират закъсалите за пари в бара или на улицата и предлагат светкавични заеми срещу съответната огромна лихва (обикновено над 100%). Вноските се събират всяка седмица от специални агенти на тези фирми - по традиция "на ръка", но някои приемат и електронни преводи.
Излишно е да се уточнява, че голяма част от тези кредитори са нелегитимни и дейността им е наказуема според европейските и американските закони. Това обаче се оказва без значение за клиентите, които отдавна са закъсали с обслужването на ипотеката си и много други сметки, отказан им е достъп до редовните банкови заеми и са готови на всякакви начини, с които дори временно да спасят положението си. Пред възможността да загубят дома си хората се паникьосват и така стават жертва на хищническо кредитиране. Това не спират да предупреждават британските власти, които виждат в кредитните акули още по-голяма опасност от задълбочаване на кризата и неутрализиране на мерките им за облекчаване на закъсалите обикновени хора.
Ако това е проблем в 60-милионна Великобритания, представете си какво се случва в едномилиардна Индия. Мегабизнесът на тези фирми там е засегнал почти всеки земевладелец и фермер в затруднение и заплашва да предизвика една от най-тежките селскостопански кризи в страната от десетилетия. Дейността на хищните кредитори е незаконна и в Индия, но глобата при залавянето им е едва 25 долара.
В България подобни практики почти нямат значим размах, защото броят на необслужени кредити е пренебрежимо малък, за да се говори за криза. Но и тук се отварят ниши, които могат да донесат печалби в трудни времена.
Управление на кредитен риск
Засега почти липсват признаци за предстоящи сериозни забавяния в икономиката, което не означава, че българските банки не са усетили на собствен гръб промяната в пазарните условия. Затегната глобална ликвидност, поскъпналият ресурс, с който работят, ги накара да преосмислят стратегията си и да преоценят рисковете си. От това страдат например инвеститорите във ваканционни имоти, които на практика вече не могат да изтеглят банков кредит.
В последните месеци управлението на кредитния риск и всички видове консултации, свързани с него, частните кредитни бюра (частни кредитни регистри) станаха много обсъждан и модерен бизнес. Досега той оставаше в сянката на трескавото кредитиране и на моменти дори агресивната борба за пазарен дял между финансовите институции. След като през миналата година обемът на раздадените заеми в България реализира рекорден ръст от над 64%, сега тенденцията постепенно се обръща и банките фокусират вниманието си върху привличането на ликвидни средства, а не в раздаването им.
В момента дали поради липсата на ликвидни средства или заради психологическия ефект от кризата банките вече са и по-предпазливи при раздаването на заеми, а пазарът се балансира. Нормално е в тези условия да изплуват и компаниите, специализирани в кредитното консултиране, частните кредитни бюра, събирането на вземания, кредитното рейтинговане и различните видове финансово застраховане.
В България в момента тази ниша е представена основно от поделението на френската "Кофас", германската "ЕОС Мартикс", частното кредитно бюро на "Експириън" и др. Освен тях част от банките в България също имат собствени звена, занимаващи се с т.нар. факторинг. Този бизнес печели популярност не само сред финансовите институции, но и сред по-малките и средните фирми. За разлика от банките те нямат международен опит и специално разработени системи за оценка на риска на клиентите и контрагентите си. Затова все повече такива компании ще изнасят тези дейности и ще ги възлагат на този вид специализирани компании, прогнозират експертите от бранша.