Приватизацията на общинските автогари - бомба със закъснител

Приватизацията на общинските автогари - бомба със закъснител

Приватизацията на общинските автогари - бомба със закъснител
Преди по-малко от десет години много от общините отказаха да закупят автогарите като част от някогашните държавни автомобилни предприятия (ДАП). Тогава те нямаха необходимия ресурс да управляват транспортни дружества. Автогарите заедно с автопарка бяха приватизирани, но общинските съветници днес признават, че това създаде на много места обществен проблем.
Само шест години, след като община Пазарджик отказа на тогавашния транспортен министър да закупи автогарата и автопарка на ДАП - Пазарджик, градската управа е принудена да изгради нова, за да гарантира обществения превоз. Опити да имат общинска автогара в последните години са правени и в Разград и Добрич.
Проблемът с частните автогари се корени в монопола
на тези важни за обществения транспорт съоръжения. Собствениците им са тези, които разрешават на превозвачите да спират на автогарите, за да извършват автобусни курсове. От тях зависи дали те ще осъществят престой срещу поносими такси или сумите ще са много високи и ще гарантират на собственика на автогарата, че той ще е единственият превозвач. Заради проблемите със собствениците в някои от градовете се налага изграждането на общински автогари.
Преди 5 години в Пазарджик фирма "Трансавто", собственост на депутата от ДПС Фидел Беев, печели обявения от общината конкурс, но офертните цени не са вписани в договора. Задължението му се свежда единствено да информира общината за новите цени на билетите по междуградските курсове. И докато в града "Трансавто" вози срещу 0.40 лв., то до селата цената на билетите скача няколко пъти само за последната половин година - именно тази цена в договора е "освободена". Беев дори не е задължен да представи методология на ценообразуване. Освен това автопаркът на "Трансавто" е от преди периода на "развития социализъм" - друг автобус освен "Чавдар" и "Икарус" не пътува по маршрутите в общината.  Често се случва колите да аварират при изпълнение на курс. "Трансавто" не е изпълнила нито една от клаузите на договора за подновяване на автопарка и се оправдава с това, че чувства несигурност и е постоянно заплашвана от прекратяването му. Беев не позволява достъпа на друга фирма, като вдига таксите за престой. Заради това  общинската управа смята да изгради своя автогара, да прекрати договора със сегашния превозвач "Трансавто" и да обяви нов конкурс. Държавата подпомага този процес, като националната компания "Железопътна инфраструктура" предоставя  5 дка терен от предгаровото пространство в града.
Търканията между превозваческите фирми
които в Разград обжалват всеки конкурс за разпределение на маршрутите, също накара местната администрация да се замисли за общинска автогара. Конкурентни на собственика - фирма "Автобустранс", я обвиняват в злоупотреба с монополно положение. "Вземат от когото колкото си решат. Ако кандидатстваш за печелившите линии, които "Автобустранс" са си заплюли, одират ти кожата с такси", оплака се един от превозвачите. В момента всеки автобус, който минава през Разград, плаща 6 лв. такса за 10-15 минути престой на гаровата площадка. Цената в страната варира между 6 и 8 лева.Преди две години градската управа дори определи терен за строителството й. Но заради близостта му до училище решението беше обжалвано в съда от граждани и проектът беше отменен. "И в Добрич преди две години също е направен опит да бъде изградена нова автогара. 15 транспортни дружества са се обединили срещу монополиста "Пътнически превози", но проектът им не е одобрен от общината. В новия устройствен план на Варна е предвидено изграждането на две нови автогари, които да обслужват направленията юг, запад и север-североизток.
В морския град проблемът е съществуването на още една малка гара, от която се извършват почти всички превози в направления Бургас и Добрич, каза Александър Василев, управител на голямата, приватизирана от  "Автоекспрес" АД. Собственикът негодува от зависимото си от общината положение, тъй като крайните и началните спирки на автобусните линии се определят от голямото кметство. Това е и едно от оправданията за липсата на сериозни инвестиции и перспективи пред централната варненска автогара, пространството около която прилича на битпазар, а до входа й има и казино. 
В някои градове обаче частната инициатива е дала положителни резултати
 Така например, собственикът "Хеброс бус" на трите автобусни гари в Пловдив постоянно обновява автопарка си и пътниците гледат да си купят билет за часовете, когато пътуват пловдивски автобуси.  Преди две години бе открита изцяло обновената приемна в сграда на автогара "Родопи", която е е климатизирана, с магазини, заведения и офиси, с удобства и улеснения за пътниците, в това число и за трудно подвижните. Заедно с околната инфраструктура инвестицията в "Родопи" е за около 5 млн. лв. Подготвят се програми за реконструкция и модернизация на автогарите "Юг" и "Север". Във Враца също частната собственост на автогарата е довела до позитивни резултати по отношение на обслужването на пътници. Преди дни там е приключил основен ремонт и съоръжението отговаря на всички европейски изисквания. Направена е специална стая за майки с деца.
Транспортните компании смятат, че автогарите в България трябва да се категоризират, а условията за ползване от превозвачите трябва да се уредят законово. Явно добрата воля на собствениците на автогари и транспортни дружества не стига, за да предлагат качество и сигурност на услугата обществен превоз. Боян Минчев, шеф на разградската фирма "Автобустранс", която е и собственик на единствената автогара в града, смята, че е необходима категоризация на автогарите, както и законово да се уредят условията за ползването им от други превозвачи. Според него автобусната фирма, която притежава гарата, дотира от печалбата си функционирането на транспортния възел. Ако държавата въведе най-после категоризацията, модерните автогари, за чието осъвременяване са вложени пари, ще могат да разчитат на възвращаемост. Нужно е да се въведат и ограничителни тарифи, които да отчитат разстоянията по различните маршрути. Иначе фирмите с далечни дестинации, които пътуват веднъж дневно, плащат такси, равни на тези, които се вземат от автобусите, които пътуват многократно през деня до близките селища, каза още Боян Минчев.
На някои места, обаче, както е в Пазарджик, напрежението, породено от високите цени в междуградския транспорт, ужасното състояние на автобусите и нередовността на курсовете постоянно расте и едва ли може да изчака нормативно уреждане на изискванията към собствениците на автогари и превозвачите. В пазарджишката администрация ежедневно постъпват сигнали за закъсали автобуси, а само от началото на годината на Беевата "Трансавто" са наложени глоби за 70 хиляди лева за прескочени курсове. Затова местните управи се опитват да решат проблемите, създадени от необмисленото приватизиране на автогарите, като създават общински, и общественият транспорт да не бъде заложник на една фирма.