Свързването на европейските транспортни мрежи изостава

Свързването на европейските транспортни мрежи изостава

Практическите действия по свързването на европейските транспортни мрежи - автомобилни, железопътни и водни, изостават от плановете и далеч са надхвърлили планираните си бюджети, стана ясно от доклад, представен миналата седмица от еврокомисаря по транспорта Жак Баро и цитиран от електронното издание EUObserver. Общата стойност на предприетите мерки досега е надвишила с 16.8% предварително заложената сума от около 400 млрд. евро, се казва в доклада. Освен това големи части от европейските транспортни коридори тепърва трябва да бъдат изграждани. "Напълно ясно е, че значителни части от 30 приоритетни проекта няма да бъдат приключени до 2015 г. и дори до 2020 г.", се посочва в документа, който разглежда състоянието им.
Еврокомисарят, който представи доклада на 6 май на неформална среща на европейските министри на транспорта на Бърдо, Словения, предупреди, че членките на ЕС трябва да използват наличния сега импулс, за да приключат проектите, и подчерта, че транснационалните коридори са "важно предварително условие за ефикасни и устойчиви транспортни товарни потоци". "Спадът на инвестициите в транспортния сектор в Европа не е добър знак", заяви Баро. "Ако нямаме истински коридори, ще имаме проблеми при преминаването от авто към жп транспорт", допълни той, цитиран от Ройтерс. В доклада все пак се признава, че някои важни секции са били приключени, например високоскоростната жп връзка между Мадрид и Барселона и линията Йоресунд, свързваща Швеция и Дания.
Срещата на министрите беше посветена най-общо на засилващите се екологични, социални и енергийни проблеми в транспортния сектор под натиска на засиленото търсене на транспортни услуги и в частност на трансевропейската транспортна мрежа и намаляването на вредните емисии. Председателстващият срещата словенски министър на транспорта Радован Жеряв изтъкна важността от постигането на максимална енергийна ефективност, особено при растящата енергийна зависимост на ЕС от външни източници, както и необходимостта от намаляването на емисиите парникови газове. Баро пък наблегна на нуждата да бъдат увеличени частните инвестиции в сектора чрез обществено-частни партньорства.
Изграждането на трансевропейска транспортна мрежа е основен елемент в стратегията на ЕС за постигане на икономическа конкурентоспособност и предвижда пълно свързване на националните транспортни мрежи. За целта дори през 2006 г. беше създадена Трансевропейска транспортна мрежова изпълнителна агенция (TEN-TEA), чиято задача е да прилага и управлява програмата от името на Европейската комисия.