Превозвачите: Има криза, чакат ни фалити

Около 1000 тежки камиона в 15 града вчера излязоха в първия от трите дни на предупредителни протести тази седмица срещу високите цени на горивата. Недоволните се заканват пълзящите с 20-30 км в час колони да продължат да излизат в следващите две седмици и да привлекат към протеста транспортни фирми от строителния бранш и таксиметрови шофьори.
Покрай протестите се очертава разместване сред браншовите организации с основаване на нова структура. Подкрепа дойде и от Българската стопанска камара, която пък в специална декларация обвини за ситуацията ниската ефективност на преработвателите на горива, висока норма на печалба на вносителите и картелно споразумение между дистрибуторите. За картелиране говорят и превозвачите, които очакват Комисията за защита на конкуренцията да се самосезира. Освен високите цени на горивата върху конкурентоспособността на транспортния отрасъл влияят остарелият автопарк, лошата инфраструктура и некоректното регулиране на движението, от което страдат българският бизнес и българският потребител, допълниха от БСК.Най-многобройни бяха протестиращите в Пловдив, София и Варна, където повечето камиони бяха облепени с плакати "Европейски изисквания - африкански условия", "Дайте ни човешки условия за почивка на екипажа" и др. Протести имаше и в Добрич, Габрово и Благоевград.
Превозвачите поискаха да бъде възстановена част от акциза върху дизела или ставката да бъде намалена и коментираха, че въпреки лошите пътища годишната винетка за товарен автомобил догодина щяла да бъде до 1900 лева, при което щели да фалират 80% или 90% от фирмите. Според варненски превозвачи политиката на транспортното министерство само толерира сивата икономика.
Те твърдяха, че сега само част от тях са изкарвали камионите, но ако правителството не предприеме действия по исканията им, ще излязат много повече. Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт заяви, че ще подкрепя протестите на членовете си. Браншът не може да се дели, защото всички карат на еднакво скъпи цени и се сблъскват с едни и същи проблеми, коментира зам.-председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Димитър Николов. Според зам.-председателя на Сдружение на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) Красимир Лалов протестите се подкрепят от колегите им в Гърция и Турция и при евентуални стачни действия, може да се очаква те да блокират границата.
Браншовиците обаче заявиха, че не са организатори на протестите, след като в неделя бяха призовани от транспортния министър Петър Мутафчиев до изчакат, защото в противен случай ще поемат отговорността за задръстванията и катастрофите заради колоните от камиони. Начело на недоволството застана инициативен комитет, чиито представители се оказаха малки компании, заканили се скоро да регистрират нова браншова организация. В неделя част от браншовиците отказаха да разговарят с транспортния и финансовия министър, защото на срещата с тях бе поканен и представител на инициативния комитет. Мутафчиев се зае да бъде посредник между транспортните компании и колегата си Пламен Орешарски, но и предупреди, че дори и да бъдат въведени някакви мерки за намаляване на натиска от поскъпването на горивата, те ще са временни, защото цената на петрола на международните пазари ще продължи да расте.
Засега финансовото министерство заяви, че ще създаде работна група начело със зам.-министър Кирил Желев, която да проучи европейския опит по възстановяването на акцизите. Транспортното министерство пък засега няма да обяви криза в бранша, нито ще ограничи регистрацията на нови компании, каквато възможност е предвидена в Закона за автомобилните превози.