Идеалният пазар за спортните концерни

Идеалният пазар за спортните концерни

Идеалният пазар за спортните концерни
Европейското първенство по футбол и олимпийските игри вече чукат на вратата, обещават зрелище, каквото само те могат да предложат, и обороти в размер на милиарди евро. Професионалният спорт отдавна се превърна в голям бизнес, а домакините на турнири, компаниите, агенциите и отборите особено силно се активизират в търсенето на всевъзможни начини да подобрят финансите си именно по време на големите спортни събития като тези през идното лято. Броени дни преди голямото футболно шоу, наречено Евро 2008, "Дневник" ще разгледа предстоящия шампионат в няколко различни аспекта - влиянието му върху туризма и икономиката на домакините Австрия и Швейцария, мерките за сигурност под заплахата от терористични атаки и бизнеса на големите спортни концерни.
Бизнесът в областта на спорта най-често залага на самите спортисти за популяризиране на марката си. Зад тези договори обаче стои огромен екип - той трябва да облече състезателите, да изясни до най-малките подробности юридическите аспекти на рекламните им договори, да ги представи пред медиите.
Дали са дизайнери, инженери, икономисти, компютърни специалисти или юристи - всички намират мястото си в спортния бизнес. "Почти всеки може да се идентифицира със спорта.
Това е идеалната платформа
да представят продуктите си", казва Томас Трюмпер от консултантската компания Sport+Markt. Затова годината на европейското първенство по футбол и олимпийските игри големите спортни концерни със сигурност ще бъде много успешна, единодушни са икономистите.
През следващите няколко месеца компаниите ще бъдат в центъра на вниманието редом с отборите, които обличат.
"Адидас" например ще играе много важна роля. За игрите в Пекин германският концерн ще осигури екипи за 40 хил. доброволци и 18 олимпийски отбора. А кой може да си представи еврошампионата без "Адидас", който доставя топката за всички европейски и световни първенства от 1970 г.? Освен че е официален спонсор, което означава доставка и на екипите на съдиите, на турнира компанията облича и пет от отборите участници - бронзовият медалист от Мондиал 2006 Германия, европейския шампион Гърция, световния вицешампион Франция, Испания и Румъния.
И докато в олимпийските игри концернът вижда най-вече удобна платформа за подобряване на имиджа си, то Евро 2008 безспорно ще налее много пари в сметките му. "В навечерието на първенството и по време на него бизнесът с продажбата на топки, фланелки, екипи на отборите участници процъфтява. Футболните обувки също се продават повече от обикновено, защото турнирът седмици наред е част от ежедневието на хората и много младежи тренират по-често", посочва Ерих Щамингер, маркетинг директор на "Адидас".
Твърденията са подкрепени и от реални числа
За първата четвърт от годината печалбата на компанията се е увеличила с 32% до 169 млн. евро след плащане на данъците. Оборотът също се е увеличил - с 3% до 2.621 млрд. евро. "Не можехме да започнем тази година по по-добър начин. Очакваме едно вълнуващо лято", коментира изпълнителният директор Херберт Хайнер.
Ерих Щамингер е убеден, че през 2008 г. финансовите резултати ще бъдат дори по-добри от тези през 2006 - годината на световното първенство в Германия. "Отново подобрихме партньорствата си с търговците. Освен това футболът става все по-обичан навсякъде по света. Разбира се, че това ни помага", казва той. Очакванията са печалбата да се увеличи с 15% спрямо последния отчетен период. За 2007 г. оборотът възлизаше на 10.3 млрд. евро, а нетната печалба беше 551 милиона.
Както "Адидас", така и "Пума" искат през тази година да увеличат броя на работниците си в Германия със 150 души заради по-натоварената работа около спортните събития. В световен мащаб "Адидас" има 31 300 работници, 3200 от които са в Германия.
"Пума" не изостава по-назад
от официалния спонсор на първенството. И тази компания облича пет участниците - световния шампион Италия, Чехия, Полша и двата домакина - Австрия и Швейцария. Прогнозите на финансистите на компанията са за увеличение на приходите за 2008 г. Само за първата четвърт от годината концернът отчете 90 млн. евро печалба, а планираният оборот е 673 милиона. От началото на 2008 г. в маркетинговите кампании са инвестирани 120 милиона.
Американският концерн "Найки" също иска да покаже най-добрата си страна на олимпийските игри и Евро 2008. С екипи на компанията на първенството на Стария континент ще играят пет отбора - Турция, Португалия, Хърватия, Холандия и Русия. От "Найки" също очакват подобрения на финансовите си резултати спрямо 2007 г.
В същото време британският концерн "Умбро" облича само един отбор от първенството - Швеция.
Връзката между спорта и икономиката в XXI век е безспорна. Още от 80-те години на миналия век мениджърите на амбициозните фирми се досетиха как да го наложат като реклама в медиите. Големите компании вече го използват по най-оптималния начин, особено "когато светът е футбол" или както в случая - "когато Европа е футбол".