Информацията лекува

През последните няколко години у нас се провеждат все повече социални и здравни компании, популяризиращи здравословния стил на живот или разясняващи начините, по които можем да се предпазим от тежки заболявания.Ползата от тях е много голяма, защото постепенно се променят нагласите на хората по даден общетвено значим проблем и се формират нови ценности, които в последствие стават основа за отговорно поведение към самия себе си, околните и заобикалящата ни среда като цяло. В този смисъл информацията лекува и предпазва от болести. Това съобщи за "Дневник" Добриана Сиджимова, главен асистент във Факултета по обществено здраве към Медицинския университет в София, която се е заела с изучаването на този вид кампании.
Според експертът по обществено здраве основният канал за разпространение на подобен тип информации е интернет, но в някои от случаите това е само един от източниците, който се използва едновременно с печатните и електронните медии. Мултимедийният подход помага посланията да стигнат до повече хора. Показателен пример в това отношение е националната информационна антиСПИН кампания с рекламен слогън "Не казвай мен това не ме лови. Бъди в час", която се осъществи от Министерството на здравеопазването, Обединена програма на ООН и коалиция АнтиСПИН.
Основната цел на тази кампания е да информира широката аудитория за възможностите за предпазване от заболяването, обясни Сиджимова. Според нея обикновено за лице на кампаниите се търсят известни хора и в случая изборът на актьора Васил Василев - Зуека е изключително подходящ. В характерния за него комедиен стил той разяснява сериозни проблеми, засягащи инфектирането със СПИН. В поредица от телевизионни спотове и печатни реклами Зуекът предупреждава обществеността: "Може да се предпазите от заразяване с ХИВ, ако използвате презерватив" или "Ако споделите храната с някой, който живее с вируса на СПИН, няма да умрете" и др.
Въпреки, че повечето социални реклами си поставят и комерсиални цели, следва да се отбележи, че социалният ефект от тях е значим, а следователно и нивото на здравната култура на нацията постепенно се повишава, подчерта Сиджимова. Тя даде пример и с други кампании, като тази против абортите, проведена под мотото: "Абортът оставя белези, които не можеш да видиш. От теб зависи". В нея се предоставят статистически данни за абортите, посочват се медицинските и психологическите последици от тях. Говори се също за ниската раждаемост и факта, че в България 270 хил. двойки имат репродуктивни проблеми, а това е съществен социален проблем.
Друга интересна кампания е инициативата "Спорт срещу остеопорозата". Тя цели да информира хората как да се предпазят от това заболяване, което се определя като "тихата епидемия на новия век". Рекламните послания, разпространявани от медиите, са допълнени и от безплатно DVD, съдържащо съвети, диети и упражнения за спорт в офиса.
Мащабна здравна реклама в България беше осъществена и от кампанията, финансирана от Европейския съюз и Полша за популяризиране на соковете от моркови, без да се има предвид някоя конкретна търговска марка.
Някои кампании прехвърлят националните граници. Такава е създадената платформа на ЕС с мото: "Хранене, физическа активност и здраве", която рекламира балансираното хранене и здравословния начин на живот. Планирани са различни форми на действие с национален и международен характер. Някои от инициативите в тази насока са заявената готовност на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в Европа да не извършва директна реклама на продуктите си на деца под 12-годишна възраст, разказа Сиджимова. С голяма социална значимост е европейската кампания "Help - за живот без тютюнев дим", която се провежда и в България от 2007 г. Колкото са по-атрактивни кампаниите, толкова по-висок ефект може да се постигне чрез тях, включително и намаляване на заболеваемостта с 5 дори 10%, поясни експертът по обществено здраве.