Нация на бързото хранене

Нация на бързото хранене

"В момента американците харчат повече пари за фаст фууд, отколкото за висше образование, компютри, компютърен софтуер, нови коли, филми, книги, списания, вестници, видеоклипове и музикални записи, взети заедно." Това чета в новоизлязлата книга на Ерик Шлосер "Нация на бързото хранене".
Ерик Шлосер е американски разследващ журналист, който публикува съдържанието на книгата за първи път през 1999 г. в списание Rolling Stone под формата на серия от статии, които показват някои не особено положителни страни на американската хранителна индустрия, които на всичкото отгоре се отразяват върху целия свят.
Фактите, изнесени в книгата, са стряскащи и се въртят около няколко обичайно заподозрени. През 1968 г. McDonald's има 1000 ресторанта, а днес - повече от 30 000, като всяка година се отварят нови 2000. Нищо чудно, че според специалистите по маркетинг McDonald's, а не "Кока-Кола" вече е най-разпознаваемият бранд в света. Смята се, че тяхното лого е по-известно дори от християнския кръст.
"Нация на бързото хранене" описва еволюцията на храненето в Съединените щати и как бумът на фаст фууд съвпада с навлизането на автомобила. Постепенно независимите ресторанти се превръщат в еднотипни места за хранене, които се целят в един основен пазар - семейната единица. Ерик Шлосер разкрива как McDonald's основават маркетинговата си стратегия на тази на Walt Disney.
А тя работи безотказно, защото децата не идват сами в ресторантите, а следвани от своите родители, баби, дядовци. Така се създава и лоялност към бранда, защото децата запазват топли чувства и продължават да посещават McDonald's и когато пораснат
Навлизането на големите корпорации в училищата също е проблем, който Шлосер описва в детайли. Осемдесет процента от спонсорираните учебници на децата носят съдържание, което е в полза на спонсорите, а 30% от училищата предлагат фаст фууд в столовите си. Шлосер разказва анекдот за ученика Майк Камерън, който е изключен от училище, защото отказва да носи тениска на "Кока-Кола" в деня на "Кока-Кола", а настоява да е облечен в тениска на Pepsi.
Голяма част от книгата е посветена на месопреработвателната промишленост. В Америка поне тя съществува благодарение на евтината имигрантска работна ръка. Шлосер разкрива някои опасни, но досега непознати практики в бранша, които са отговорни за разпространението на болести като луда крава и бактериите E.coli.
Ерик Шлосер съвсем не е изолирано явление. Още през 1975 г. в Eat Your Heart Out активистът Джим Хайтауър предупреждава, че Америка върви по пътя на "макдоналдизацията". Всичко, което той предрича, днес е реалност - индустрията на бързото хранене съсипва малкия бизнес, хранителният бранш е доминиран от гигантски корпорации като McDonald's, KFC, Burger King и Pizza Hut (днес McDonald's е най-големият потребител на телешко, свинско и картофи в Америка, а KFC на пилешко) и животът в Америка става безличен, изчезва регионалното разнообразие.
Всичко това се отразява и на останалия свят. Япония, която традиционно се свързва със здравословен модел на хранене - ориз, риба, зеленчуци, соя, губи фронта и официално признава, че бургерите и пържените картофи са довели до затлъстяване на нацията. McDonald's пристига в Япония през 1971 г. Днес 1/3 от мъжете между 30 и 40-годишна възраст (поколението, израснало с Happy Meals) страдат от наднормено тегло, сърдечно-съдови заболявания, диабет, рак на дебелото черво. Европа също е потърпевша. Между 1984 и 1993 г. броят на местата за бързо хранене във Великобритания се удвоява. Същото се случва и с данните за наднормено тегло на населението. Днес англичаните консумират най-много фаст фууд в Европа и съответно имат най-много хора, страдащи от затлъстяване.
"Нация на бързото хранене" е част от серията книги на екотематика, които издателство "Сиела" подготвя съвместно с "Горичка". Книгата е за всички, които имат интерес България да не догонва Съединените щати и Европа точно в тази категория мрачни статистики.