Да правиш бизнес с Китай
Все повече и повече български фирми обръщат поглед към Китай. Най-многолюдната страна в света обаче има специфичен бизнес етикет, а българските компании често срещат проблеми, опитвайки да се справят с предизвикателството.
През 2000 г. вносът на стоки от Китай в България е бил 74.2 млн. евро. През 2007 г. той вече е 1.1381 млрд. евро. Непрекъснато нарастващият обем на вноса беше една от причините за създаването на "Бон Марин Пекин трейдинг", казва Румяна Илиева. Тя е проджект мениджър на "Бон Марин агенция" ООД, чиято дъщерна компания е "Бон Марин Пекин трейдинг". Големият внос на китайски стоки у нас поражда нужда от посреднически компании за подпомагане на "неопитните" български търговци в договарянето на благоприятни условия и за проследяване на коректното изпълнение на сделките от страна на китайските им партньори, посочва Илиева. Доказателства в подкрепа на думите й не липсват. Един от
последните проекти за партньорство
между български и китайски компании е между "Миролио България", компания за производство на текстил и облекла, и китайската "Фулида груп експорт импорт" от провинция Джъдзян, съобщи генералният мениджър на китайската компания Гао И-ън. Инвестицията ще бъде 60 млн. долара и ще бъде за производство на високомодулно устойчиво вискозно влакно с висока влажност. Годишният производствен капацитет ще бъде 50 хил. тона. В момента "Миролио", един от големите чуждестранни инвеститори в България, изгражда нова предачна фабрика в Ямбол, която трябва да заработи до края на годината. Основаната през 1988 г. "Фулида груп" е специализирана в развойна дейност в областта на текстилните материали, трикотаж и багрене на текстил, посочи Гао И-ън. Основните й продукти са именно текстилни нишки и влакна от вълна, лен и смесени материали. Тя се занимава още и с производство на изделия за термоелектричната и химическата промишленост. За "Миролио" и "Фулида груп" това не е първият съвместен проект. Двете компании вече имат създаден джойнт венчър в Китай. "Джъдзян Йонлон ентърпрайз" е основана през миналата година. Компанията се занимава с боядисване на тъкани, като "Миролио" предоставя платовете и текстила, а "Фулида груп" - багрилата и другите консумативи.
Други две компании, които ще си сътрудничат с фирми от китайската провинция, са пловдивските "Фоли инвест" и "Бител". "Фоли инвест" ще реализира два проекта, уточнява представителят й Атанас Менекшов. Едната идея е за проекти в областта на недвижимите имоти у нас съвместно с Zhejiang Yijie Import Export Company. В съдружието ще бъдат вложени около 10 млн. долара. Вторият проект, за който преди два месеца беше подписано писмо за намерения, предвижда "Фоли инвест" да създаде търговска компания с "Джъдзян провиншъл секънд лайт индъстри груп" за продажба на машини за шприцоване на пластмаси (познато като инжекционно леене). Подобни машини се използват при производството на подметки и детайли за обувната индустрия. "Фоли инвест" е инвестиционна компания и участва в производството на обувките с марка "Булдозер". Китайската фирма е един от основните производители в Джъдзян на машини за обработка на пластмаси, нетъкан геотекстил, опаковъчни материали и др.
Третото междуфирмено споразумение включва доставка от китайската Aux group на 60 хил. домакински климатични инсталации на пловдивската "Бител". Контрактът е тригодишен, а стойността на сделката - 12 млн. долара, уточни представителят на "Бител" Георги Глочков.
Най-голямото преимущество на българските производители
при контакт с китайски партньори е стратегическото местоположение на страната между Европа и Азия, смята председателят на Варненската търговско-индустриална камара (ВТИК) Иван Табаков. Това според него дава възможност за намаляване на транспортните разходи при доставката на поръчките за западните пазари. Така времето за транспортиране на продукция от България е с до 20-25 дни по-късо в сравнение с азиатските пазари, твърди той.
Джъдзян е разположена в Югоизточен Китай, южно от Шанхай, и е една от най-динамично развиващите се провинции в Китай, която регистрира най-бърз икономически растеж, посочва генералният директор на нейното Бюро за външна търговия и международно сътрудничество Цзин Йонхуи. Тя заема водеща роля в страната по отношение на главните икономически индекси. През 2005 г. вносът и износът възлизат на 107.4 млрд. долара. Чуждите инвестиции достигат 16.13 млрд. долара. На територията й се намира второто по големина пристанище в Китай - Нинбо. До момента над 500 български фирми са посетили Джъдзян с цел бизнес, уточни директорът. Характерно за китайската икономика е обособяването на т.нар. функционални индустриални зони (нещо като клъстъри), където се събират малки, средни и големи производители от дадена индустрия. В района на Фуян например са съсредоточени над 300 производители на хартия от най-различен тип, грамаж и размер.
Начините да се започне бизнес
в Китай са поне два. Първият е чрез човек, който е запознат с процедурите, най-често учил или работил там. Този начин спестява време, пари и усилия. Това е схемата, която е предпочетена от "Бон Марин агенция". Управителят на фирмата е българин с постоянно местожителство в Китай. В България има един мениджър проекти и по един маркетингов специалист във Варна и София, каза Румяна Илиева. Предвид огромния мащаб на Китай най-добре би било една фирма да има офиси във всички по-главни градове, но това е практически невъзможно и капиталоемко. За това централният офис бе ситуиран в Пекин, а имаме мрежа от подизпълнители по различните дейности във всички големи градове, пояснява още Илиева. По думите й на този етап "Бон Марин Пекин трейдинг" работи само с български компании с основна дейност търговски консултации и посредничество. Организираме количествен и качествен контрол във всяка част на Китай, за да гарантираме на българските вносители, че стоката, която се експедира от Китай, отговаря на договореното качество и количество. В допълнение, за удобство на нашите клиенти, организацията на транспорта "от врата до врата" и карго застраховането също се поема изцяло от фирмата. По-значимите проекти, които са разработени през 2007 г. за управление на доставките ( Supply management), са за мебели, копирна хартия и солариуми.
Освен български предприемачи, които работят или тепърва планират да установят контакти с необятния китайски пазар, се наблюдава и обратният процес. Има китайски компании, които гледат насам, каза Уан Чанхай, който е изпълнителен директор на холдинга "Нинбо Си Е Пу". За китайските фирми отделните страни на Балканите или Източна Европа са един общ пазар.
Преимущества
огромното многообразие от стоки
. относително ниските цени на суровините
. наситеният график на превозите от там
. по-бързото транспортиране на продукция от България в сравнение с азиатските пазари
. по-ниски транспортни разходи при доставка за западните пазари
Подводните камъни
Ако в договора с китайския партньор не е изрично посочено, че при възникване на арбитраж той ще бъде на английски, това означава, че спорът ще се гледа на китайски и в Пекин. При искане за клауза, че евентуални спорове ще бъдат в юрисдикцията на международната търговска камара в Париж, може изобщо да не се стигне до договор. Местното правителство в Джъдзян прилага редица насърчителни мерки за подкрепа на чуждестранните инвестиции. Съществува дори център за жалби от предприятията с чуждо финансиране. Той обработва оплакванията, в случай че има такива. "Бон Марин агенция" получава ежеседмично оплаквания от български компании за некоректно отношение от страна на китайски фирми. Ако искате да развивате екологично производство или проектът ви е енергоспестяващ, той следва да се насърчава. Ако обаче не е, може да се окаже и забранен