Ханс-Холгер Албрехт - невъздържаният бизнесмен

Тази седмица "Дневник" представя личностите, които стоят начело на трите медийни гиганта в България - СМЕ, които купиха ТВ2 и "Ринг ТВ", новите собственици на "Нова телевизия" - MTG, и "Нюз корпорейшън", които създадоха Би Ти Ви. След историята за основателя на СМЕ Роналд Лаудер и нейния директор Майкъл Герин днес представяме кариерата на президента на MTG Ханс-Холтер Албрехт.
Ханс-Холгер Албрехт е президент и главен изпълнителен директор на MTG. Роден е през 1963 г. и завършва право в университета в Бохум, Германия. Той е съпредседател на CTC Media (един от водещите телевизионни канали в Русия с развлекателен профил), а също и член на управата на международната асоциация Emmy в Ню Йорк и управата на EM.Sport Media AG (компания, която е специализирана в отразяването на спортни събития за немскоезична публика). Преди да започне работата си в MTG, Албрехт работи за "Даймлер-Бенц" и базираната в Люксембург CLT media group. В медийната групировка той отговаря за телевизионната дейност и развитието на компанията в Германия и Източна Европа. Кариерата му в MTG започва като директор на платените канали и президент на Viasat Broadcasting (фирмата, която разпространява специализираните научнопопулярни програми).
Ханс-Холгер Албрехт обаче съвсем не е от типа self-made
бизнесмени, постигнали успех в кариерата си благодарение единствено на собствените си умения и упорит труд. Неговият баща е Ернст Албрехт - известен германски политик от Християндемократическия съюз. От 1976 до1990 той е министър-председател на провинция Долна Саксония, а на мястото му в местното правителство в Хановер след него идва бъдещият канцлер Герхард Шрьодер. Ернст Албрехт заема редица висши постове. Бил е и генерален директор на Европейската общност, предшестваща Европейския съюз.
Сестрата на Ханс-Холгер - Урсула фон дер Лайен, е федерален министър по семейната политика в германското правителство и е в най-близкото обкръжение на канцлера Ангела Маркел.
На този фон не изглежда случайно, че Ханс-Холгер държи кормилото на водещата телевизионна компания в Скандинавия и Балтика, която е и най-големият акционер в най-голямата руска телевизионна мрежа. MTG в момента продуцира безплатни канали в 10 европейски държави, а платените й продукти се разпространяват в 22 страни на континента. Аудиторията, до която компанията достига всеки ден, е 80 млн. души. MTG е собственик и на Strix Television - продуцентска компания, чиито продукции се излъчват в 75 държави. Групировката освен това има и търговско радио, което предава в скандинавските и балтийските държави и върти с най-голям размах онлайн търговия в Северна Европа.
Независимо от успехите на компанията големият потенциал за нейното развитие според Албрехт е тъкмо в Източна Европа. И въпреки че цената от 620 млн. евро, която MTG плати за "Нова телевизия", у нас изглежда направо космическа, за запознатите със стратегията и плановете й покупката съвсем не е неочаквана.
Според Албрехт бъдещето в скандинавските държави ще е на цифровизацията, която ще позволява на компанията програмите й да достигнат до по-голяма аудитория. Докато в балтийските републики, Унгария и Чехия пазарът нараства
почти двойно през последните години
очакванията за България също са за поне 30% ръст на телевизионната реклама.
Въпреки че след купуването на "Диема" в България MTG и "Ъпейс медиа" спряха платения достъп до мачовете от английското първенство, под ръководството на Албрехт MTG води целенасочено политика за развитие на платените си канали и непрекъснато разширява тематиката им. Преди няколко години компанията инвестира в три нови спортни канала, с което общият им брой стана четири. Освен тях фирмата развива и 6 филмови платени програми. Според Албрехт хората все повече търсят пакети с развлекателните програми и освен това държат да гледат любимите си предавания в удобно за тях време. А тъкмо това прави инвестициите на компанията успешни. Разширяването на пакетите обаче се прави след задълбочени проучвания на аудиторията във всяка държава. Например преди няколко години в Дания MTG пусна нов новинарски канал, след като се оказало, че там публиката е пренаситена от спортни програми и изпитва глад за информация.
Заради все по-широкото навлизане на цифровите видеорекордери, чрез които зрителите могат да записват предавания и да избягват рекламите между тях, MTG променя и отношенията си с рекламодателите си. Непрекъснато обясняваме на фирмите, че ние сме тези, които трябва да се съобразят с нуждите на публиката, а не да я отблъскваме, обяснява вижданията си Ханс-Холгер Албрехт. Според него е подходящо да се правят
по-кратки рекламни прекъсвания
или пък определени платени услуги да са предплатени от рекламодателите. Рекламодателите трябва да са изобретателни, защото в крайна сметка никой няма против да гледа реклами, ако те са забавни, обяснява мениджърът.
Покрай бизнес начинанията си Ханс-Холгер Албрехт се прочува и като невъздържан расист. Едно негово изказване на публичен форум през 2005 г. предизвиква истински международен скандал. На сбирка на шефовете на Metro International Newspaper, която купува безплатните издания "Метро" от MTG, в качеството си освен на президент на MTG, а и като член на борда на директорите на Metro Newspapers той открива галавечерята с думите "Добър вечер, дами, господа и негри". Тази негова изява дава повод на наблюдателите да обвинят издателите на "Метро", че поощряват расовата нетърпимост. Компанията е обвинена също, че освен расистка е и сексистка.
Невъздържаността очевидно е семейна черта на Албрехт, защото един от братята му - Бартолд, също скандализира германското общество. В средата на 80-те години семейството попада по челните страници на вестниците с един минискандал. Колкото и да е необичайно от днешна гледна точка, но тогавашното западногерманско общество е скандализирано от факта, че известната поп група "Ди тотен хозен" (Die Toten Hosen) изнася в къщата на влиятелния политик Ернст Албрехт в хановерското предградие Бургдорф-Байнхорн специален концерт за младия Бартолд.