Джеймс Мърдок - улегналият бунтар

Джеймс Мърдок - улегналият бунтар

Джеймс Мърдок е четвъртото от общо шестте деца на милиардера и медиен магнат Рупърт Мърдок. Роден е на 13 декември 1972 г. във Великобритания. Отскоро е председател и главен изпълнителен директор за Европа и Азия на "Нюз корпорейшън" - империята, създадена от баща му. Джеймс ръководи и издаването на британските вестници "Таймс", "Сънди Таймс", "Сън" и "Нюз ъф дъ уърлд". Освен това е председател на телевизионната компания на Мърдок на Острова BSkyB (British Sky Broadcasting). Според официалните отчети на "Нюз корп." основната му годишна заплата е 1.7 млн. долара. "Гардиън" твърди, че Джеймс Мърдок се превръща в доминираща фигура в Обединеното кралство, след като баща му е прехвърлил отговорността за развитието на семейната империя. Всъщност Джеймс в момента ръководи доста малка част от компанията - бизнесът във Великобритания генерира само 15% от приходите, около 70% от идват от САЩ. Въпреки това и според преценката на британския "Телеграф" Джеймс Мърдок е най-влиятелният човек на Острова, който формира общественото мнение. Затова британската преса неведнъж подчертава връзките му с различни политици и близостта му с Бил Клинтън и Ал Гор.
Преди десетина години малко хора биха заложили, че тъкмо Джеймс ще заеме челни позиции в семейната империя. Самият Рупърт Мърдок неведнъж е подчертавал силата на интелекта на третия си син, но доскоро Джеймс бе по-известен като бунтар, който преследва единствено своите собствени планове. Преди 2 години обаче по-големият му брат Локлън, който беше директор на "Нюз лимитид", напусна компанията след шумен скандал. Така от черната овца на семейството Джеймс се превърна в основен претендент за позицията на прословутия си баща.
Снимките му от 1995 г. с нищо не подсказват за коренната промяна, която ще настъпи буквално след години - брадясал, с обица на веждата си и разпокъсани младежки дънки, в пълен контраст с тузарските костюми, които вече облича. Наблюдателите припомнят, че Джеймс напуска "Харвард" в третата година на 4-годишното си обучение, за да се захване с издателството за хип-хоп музика Rawkus. Тъкмо тогава всеки го отписва като
надежден наследник на семейната империя
Рупърт Мърдок обаче не се отказва да възбуди интерес в сина си към сериозните делови начинания и се опитва всячески да му угажда. В началото Джеймс е натоварен с развитието на интернет услугите на компанията. Отговорностите му обаче стават още по-сериозни, когато през 2000 г. Мърдок-младши е назначен на директорския пост в "Стар тв" - азиатският телевизионен канал на "Нюз корп." Това е първият явен сигнал, че баща му оценява положително мениджърските му умения и че синът не го е разочаровал. На Джеймс му трябват само 2 години, за да преобърне развитието на канала и да излезе на печалба, след като поема медията с натрупани загуби от 63 млн. долара. Успоредно успява да вземе и черен колан по карате.
Въпреки успехите му обаче критиците на Мърдок изразяват явно недоволство, когато бащата решава да направи сина си директор на BSkyB. Тогава магнатът е обвинен, че толерира единствено наследниците си и че никой извън фамилията няма шанс да оглави компанията. Игнорирането на тези твърдения от Мърдок-старши се оказва напълно основателно, след като при управлението на Джеймс платената телевизия успява да прибави нови 1.6 млн. абоната. Той постига резултата, като прави големи инвестиции в нови технологии - програмите на "Скай" първи започват да се разпространяват в цифровия широк формат.
Освен с бизнес успехите си Джеймс Мърдок впечатлява и с отношението си към околната среда. Компанията му става една от първите с въглеродно неутрален бизнес. Това е една от сферите, в която той влияе на баща си, а не обратното. Оказва се, че
загрижеността му за природата
не е просто поза, защото той се отказва от луксозната си лимузина и я заменя с хибрида на "Тойота", която се движи както с гориво, така и на батерии. В една област обаче е сигурно, че Джеймс е абсолютен последовател на баща си - също като Рупърт той е яростен противник на регулаторните режими и неведнъж публично е наричал британския регулатор Ofcom авторитарен.
Хората, работили с него, твърдят, че Джеймс е изцяло отдаден на работата си, дори и на фона на високите стандарти, наложени в империята на Мърдок. Подчинените му в BSkyB разказват, че той редовно посещава фирмения кол-център в Ливингстън и сам отговаря на въпросите и оплакванията на клиентите. Според приятелите му неговата представа за почивка е чаша бърбън и цигара в края на 18-часов работен ден. По техните обяснения съревнованието е в кръвта му и всеки път, когато някой се опита нечестно да се конкурира с него или с бизнеса му, на място и с хъс оборва противника си. А практиката показва, че в повечето случаи Джеймс е прав. Според анализаторите той има изключителен усет за бизнес и за управление на медии.
Дебютът му в медийния свят
е на 15-годишна възраст, когато става стажант в Sydney Daily Mirror. По-късно се прехвърля в конкурентното издание Sydney Morning Herald, след като е заснет да спи по време на пресконференция. Образованието си получава в Horace Mann School в Ню Йорк, което завършва през 1991 г. После постъпва в "Харвард", за да учи история и филмово изкуство, но така и не завършва. Усетът му към медиите си личи и в "Харвард" - там издава апокрифно списание и прави комикси с истории за колежа, които публикува в списанието Harvard Lampoon.
Назначаването му на челни позиции в европейските дела на "Нюз корп." вече се отразява върху медийното развитие на корпорацията в целия континент, включително и в България. През юли компанията обяви, че подготвя за продажба всичките си телевизионни компании в Централна и Източна Европа, сред които е и Би Ти Ви. Идеята за евентуална продажба на източноевропейски активи вероятно е част от цялостна стратегия за оптимизиране на тв бизнеса на корпорацията. През юли "Нюз корп." вече направи сделки и за американските си тв канали, като продаде 8 от 35-те, които притежаваше.
Промените в политиката на "Нюз корп." се случват малко след като Джеймс Мърдок бе на обиколка в региона и за шест часа остана в Би Ти Ви. Първият знак, че в тв бизнеса тук ще има промени, бяха рокадите в мениджмънта. След като повече от осем години ръководи бизнеса на компанията в Европа и Русия, през май тази година Мартин Помпадур се оттегли от тази си позиция. Името му е познато на участниците в българския медиен пазар, тъй като по времето, по което той пое управлението на бизнеса на "Нюз корп." в Европа, едно от завоеванията му стана спечелването на лиценза за първата частна национална телевизия в България - Би Ти Ви. За нов главен изпълнителен директор на "Нюз корп." за Европа след преместването на Помпадур бе избран досегашният изпълнителен директор на Sky Italia Том Мокридж, който е директно подчинен на Джеймс Мърдок.
Неуспехите

Не всички инвестиции на "Нюз корп." в Източна Европа са толкова успешни. Полският канал Puls TV, в който той държи 35%, съобщи, че ще съкрати всичките си репортери. Източник от Puls TV посочва, че идеята за ликвидирането на новинарския екип дошла от хората на Мърдок с цел пестене на разходи, когато аудиторията й намалява бързо. Развлекателният канал Fox Turkey, 56.5% собственост на "Нюз корп.", също не отчита добри показатели през последните години.