Внимание: екскурзия
Тези туристи - само недоволстват. Хотелът бил три, а не обещаните пет звезди, храната не струвала, плажът с камъни вместо пясък. Сигурно на много организатори на почивки до гуша са им дошли претенциите на летовниците. Някои туристи обаче ще запазят спомен, много по-неприятен от едно оплакване - как са били изоставени под открито небе и как полетът им е бил отменен в последния момент.
Лято с горчив вкус
Най-яркият пример от последните месеци е случаят с "Вени тур 7", при който 240 български туристи останаха без подслон в Кушадасъ заради неуредени финансови отношения с турските партньори на българската компания. Кой е виновен тепърва ще се изяснява. Факт е, че цяла група туристи, които си бяха платили почивката, останаха да спят под открито небе. Може би щяха да избегнат това "приключение", ако бяха проучили фирмата.
Проверката на Комисията за защита на потребителите показа, че "Вени тур 7" няма регистрация за туроператор, а само за турагент. Тоест не може да продава почивка от собствено име, а само като посредник на друг, който носи отговорността. Не може и да издава ваучери от свое име - все нарушения, установени от проверяващите. Компанията веднъж е била затваряна от комисията заради липсата на регистрация и като туроператор, и като турагент.
Казусът с "Вени тур 7" сега е на етапа, при който офисите й трябва да бъдат затворени, докато нарушенията не бъдат отстранени, казаха от потребителската комисия. Това означава, че компанията трябва да си изкара регистрация, за да може отново да работи. Остава въпросът какво ще се случи с туристите, които са си купили почивка от нея и тепърва ще пътуват.
Не е това, което виждаш
В края на миналата година, около новогодишните празници, двойка плаща за организирано пътуване до Куба - настаняване в петзвезден хотел, няколко обиколни екскурзии, посещение на музея на Хемингуей и др.
Двамата доплащат по 100 евро на човек за новогодишната вечеря, която не е включена в пакетната цена. Разочарованието започва, когато ги настаняват в четиризвезден хотел. Новогодишната вечеря по нищо не се различава от стандартната блок маса, включена в all inclusive пакета. Посещение в къщата на Хемингуей няма.
След завръщането си туристите подават жалба в Комисията за защита на потребителите и написват писмо-рекламация до туроператора. Оказва се обаче, че те нямат право да искат обезщетение, защото не са подписали договор с туроператора. На това основание той може да променя условията на офертата и след нейното плащане. От туроператора - "Фън травел", обясняват в писмо до туристите, че никъде не е посочено, че новогодишната вечеря ще бъде по-специална, въпреки че се плаща допълнително.
Те са били информирани, че ще бъдат настанени в хотел с четири звезди достатъчно време предварително - няколко дни преди отпътуването си, като са си получили ваучерите. Колкото до Хемингуей и музея - "... за такъв се приема и хотелската стая на четвъртия етаж на хотел в старата част на Хавана, където писателят е живял в продължение на четири години и покрай който преминахме...", пише в писмото на туроператора. "Неистински са условията за неизпълнение на договорените условия, тъй като с вас никога не сме сключвали писмен договор."
В крайна сметка след проверка на комисията на туроператора е наложена санкция. Клиентите обаче не получават обезщетение -няма подписан договор.
История с почти щастлив край
Млада двойка тръгва на почивка на остров Санторини от 4 до 11 август с "Панда травел". Полетът им е резервиран за 4-ти вечерта с гръцките държавни авиолинии Olympic Airlines. Когато пристигат на летището два часа преди полета, за тяхна неприятна изненада се оказва, че той е отменен. "Никой не ни беше уведомил. Служителката на авиокомпанията призна, че вината е на Olympic Airlines и че туристическата агенция също не е знаела", казва Чавдар Първанов, участник в тази история.
Двамата са принудени да пътуват същата вечер с "Егейските авиолинии" като сами си плащат новите билети.
Като компенсация от Olympic Airlines им предлагат символична сума, която по никакъв начин не компенсира непредвидените разходи.
"Когато се прибрахме от почивката, разучих, че съгласно наредба №251 на транспортното министерство, която отразява европейските директиви, ни се полага компенсация от 250 евро при отменен полет и липса на уведомление за това. Веднага изпратих оплакване на централата на Olympic Airlines и мениджъра им за България. Свързах се с Комисията за защита на потребителите и дирекция "Гражданско въздухоплаване", разказва Първанов. В крайна сметка проверката на мениджърите на компанията доказва вината на служителите в българския офис и сега туристите очакват обещаното обезщетение.
Проверка преди тръгване
"Туристите трябва да имат култура на потребление, а да не се лъжат само по най-ниската оферта." Така коментира председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова инцидентите. Има две задължителни условия, които туристите трябва да спазят, за да се защитят. Едното е да се убедят, че избраната от тях компания има регистрация за туроператор.
Това лесно може да се провери на страницата на Държавната агенция по туризъм, на която има често актуализиращ се регистър. Другият начин е туристът да поиска на място да види регистрационния номер на туроператора и неговата валидна застраховка професионална отговорност. Ако той няма такава, значи работи извън закона.
Второто задължително условие е да се подпише писмен договор, в който да бъдат упоменати всички детайли по предстоящото пътуване - права, задължения, услуги. Само така туристите могат да искат обезщетение, ако не получат нещо от предварително обещаното.
За да могат да подадат жалба в Комисията за защита на потребителите, туристите трябва да представят доказателство, че предоставената услуга не отговаря на предварително договорената, обясни Емилия Еличнова от ведомството. Още докато са на място в курорта, трябва да им бъде направен протокол, казва тя. Така например, ако са в 4- вместо в 5-звезден хотел, те трябва да помолят на рецепцията да им напишат протокол или да се обърнат към туроператора, който се грижи за тях на място.
Кой контролира туроператорите
Агенцията по туризъм издава регистрация на туроператорите и турагентите. Контролният орган е Комисията за защита на потребителите. Тя извършва проверки по жалби или по собствена инициатива. Ако комисията установи, че туроператорът не спазва изискванията към офиса му или няма нужната квалификация на персонала, му налага санкция. Ако нарушенията са системни (три пъти) или туроператорът няма професионална застраховка, комисията информира агенцията и тя му отнема регистрацията.
Ако има оплаквания от клиенти, комисията прави проверка. За целта обаче трябва да има договор между туроператора и клиента и доказателствени протоколи за несъответствие. Ако това е налице и комисията докаже правото на туриста, се прави опит за помирение, при което клиентите да получат обезщетение. Ако туроператорът откаже да плати исканата сума, клиентът може да си потърси правата по съдебен път.
От началото на лятото Комисията за защита на потребителите е направила 38 инспекции. Съставени са два акта. Общо 15 от проверките са по жалби на туристи. Установено е, че има нарушения за несключване на писмени договори, липса на правомощия за издаване на ваучери, липса на достатъчно информация за организираните пътувания.