Мутрите са на почетното трето място за символ на България

Мутрите са на почетното трето място за символ на България

11.9 процента от чужденците, които имат някакво отношение към България, смятат, че мутрите са най-типичното й национално явление. Това е резултатът от гласуването в списание Vagabond, което беше алтернатива на официалната кампания за избор на символ на България, в която бе избран Мадарският конник. На първо място е мартеницата с 25% от гласовете на участвалите общо 1229 души. Веднага след нея се нарежда "мъглива утрин в Родопите" с 24.8% и третото място е отредено на мутрите с 11.9%. На този фон космополитният образ на присъствието на църква, джамия и синагога в центъра на София е получил само 4.7 процента. Ето как коментира избора на мартеницата Георги Лозанов: "Първо, това е знак, че сред чужденците преобладава положителното отношение към страната. Те освен това очевидно харесват не толкова сериозността и всекидневието ни, а екзотичното, и много повече се идентифицират с празничната култура. За разлика от казионната кампания за символите, която възпроизведе читалищно-даскалските клишета, особено на миналото (а тази постоянна тяхна употреба ги изтощава), мартеницата е настояще, а не минало, защото празникът няма минало. Изборът на мутрите е символ на драматизма на прехода. Той донякъде обяснява и защо интегрирането на България в Европа се оказа толкова болезнен процес.
Според статистиката най-активни са били гласувалите от Македония, следвани от Сърбия и Румъния. Гласове са регистрирани и от САЩ, Канада, Казахстан, Армения, Нигерия, Южна Африка, Южна Корея, Китай и Япония. Предложението за символ на чужденците - мартеницата, е било дадено от ирландец. Утринта в Родопите много впечатлила бившия американски посланик у нас Джон Байърли и той е предложил този пейзаж за символ. Темата с мутрите е идва от германец, който живее във Варна.
Мартеница - 25.1% Мъглива утрин в Родопите - 24.8% Мутри - 119% Секси момичета - 9.1% Ракия и цигарен дим - 7.6% Изразът "Ей сега" - 6.8% Космополитната централна София с църква джамия и синагога - 4.7% Свръхзастрояването на Черноморието - 4.2% Съжителството на скъпи коли и магарешки каручки - 3.9% Бездомни кучета - 1.7%