Мутрите са на почетното трето място за символ на България
11.9 процента от чужденците, които имат някакво отношение към България, смятат, че мутрите са най-типичното й национално явление. Това е резултатът от гласуването в списание Vagabond, което беше алтернатива на официалната кампания за избор на символ на България, в която бе избран Мадарският конник. На първо място е мартеницата с 25% от гласовете на участвалите общо 1229 души. Веднага след нея се нарежда "мъглива утрин в Родопите" с 24.8% и третото място е отредено на мутрите с 11.9%. На този фон космополитният образ на присъствието на църква, джамия и синагога в центъра на София е получил само 4.7 процента. Ето как коментира избора на мартеницата Георги Лозанов: "Първо, това е знак, че сред чужденците преобладава положителното отношение към страната. Те освен това очевидно харесват не толкова сериозността и всекидневието ни, а екзотичното, и много повече се идентифицират с празничната култура. За разлика от казионната кампания за символите, която възпроизведе читалищно-даскалските клишета, особено на миналото (а тази постоянна тяхна употреба ги изтощава), мартеницата е настояще, а не минало, защото празникът няма минало. Изборът на мутрите е символ на драматизма на прехода. Той донякъде обяснява и защо интегрирането на България в Европа се оказа толкова болезнен процес.
Според статистиката най-активни са били гласувалите от Македония, следвани от Сърбия и Румъния. Гласове са регистрирани и от САЩ, Канада, Казахстан, Армения, Нигерия, Южна Африка, Южна Корея, Китай и Япония. Предложението за символ на чужденците - мартеницата, е било дадено от ирландец. Утринта в Родопите много впечатлила бившия американски посланик у нас Джон Байърли и той е предложил този пейзаж за символ. Темата с мутрите е идва от германец, който живее във Варна.
Мартеница - 25.1% Мъглива утрин в Родопите - 24.8% Мутри - 119% Секси момичета - 9.1% Ракия и цигарен дим - 7.6% Изразът "Ей сега" - 6.8% Космополитната централна София с църква джамия и синагога - 4.7% Свръхзастрояването на Черноморието - 4.2% Съжителството на скъпи коли и магарешки каручки - 3.9% Бездомни кучета - 1.7%