Несигурен пилотаж на доставката на самолетите за властта

Доставката на два самолета, които да сменят правителствения ТУ-154 след като през януари аварира с президента на борда на летище Лажес на Азорските острови заради повреда на колесника, се оказва странно затруднена. Заради случилото се президентът поиска нов самолет, а през март правителството възложи на транспортния министър да проведе процедура за две машини. Оттогава налице са два неуспешни опита и трети, довел най-после до резултат, който обаче очаква оспорване.
Първоначалното намерение беше да бъдат наети Боинги, но не се появиха кандидати. При повторното обявяване кандидатите не бяха допуснати, защото не отговаряха на изискванията. Така се стигна до третата процедура, в която се състезаваха български, американски и гръцки кандидат, приключи в края на септември с победител българската "Би Ейч Еър". Неин мажоритарен собственик е "Балкан холидей сървисиз", управлявано от Радка Минева, която е член на Надзорния съвет на Първа инвестиционна банка и съпруга на един от основните й акционери Предстои да бъде подписан и договорът.
Американската "Авиейшънс Адвайзърс", която заедно с "Норд банк" беше отстранена, смята, че резултатът от конкурса е предопределен. В писмо до премиера Сергей Станишев, транспортния министър Петър Мутафчиев и американския посланик в България Нанси Макълдауни компанията твърди, че процедурата е опорочена от самото начало, за да спечели българския участник.
Според представителя на "Авиейшънс Адвайзърс" в България Стефан Стайков заради разминавания на процедурата с поставените критерии компанията обмисля да я оспори пред Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд.
Транспортното министерство класира на първо място "Би Ейч Еър", защото предложи по-добра цена от 44 млн. долара и добри технически параметри на машините, каза главният секретар на транспортното министерство Румен Христов. Дружеството ще достави два пътнически самолета Ербъс 319, които според експертите те са едни от най-съвременните и могат да бъдат сравнени с Боинг 737 300 и Боинг 737 500. Моделът е в експлоатация от 1995г.
Процедурата е важна, става дума за правителствен самолет и правилата за провеждането й са спазени, коментира и министър Мутафчиев. Той обясни, че все още няма решение на комисията, но в нея участват представители на различни министерства. По думите му твърденията в писмото на американците не можели да се приемат сериозно. Министърът не са ангажира с прогнози за съдбата на конкурса, защото тя ще се определи от комисията.
Според главния секретар на транспортното министерство при избора освен цената са взети най-вече техническите периметри, които са с по-голяма тежест в офертите. Американската компания предложи цена от 63 млн. долара и нямаше лизингова схема, което бе причина за отстраняването й от конкурса, обясни Христов. Според представителя на "Авиейшънс Адвайзърс" тази цена е предложена именно защото не е била по лизингова схема, което би спестило поне 4-5 млн. долара.
Лизингът е посочен като задължително конкурсно условие в документите, но в тях е записано, че един от самолетите ще бъде закупен за 40 млн. долара. На кандидатите предлагаме и опция за покупка на машините през тази или следващата година, ако финансовото министерство отпусне средства, внесе допълнителна неяснота около условията на конкурса главният секретар Христов.
Като предимство от "Авиейшънс Адвайзърс" изтъкват, че техните машини са минали на инспекция за състоянието им, каквато според тях не "Би Ейч Еър" не предлагат.
Конкурсните условия изискват кандидатите да докажат, че предлаганите от тях самолети са сертифицирани от Европейската агенция за авиационна безопасност/ЕАСА/ и имат типов сертификат, които им позволява да летят в Европейския съюз. От въздухоплавателната администрация поясниха, че изискващия се сертификат за летателна годност ще се издава от съответната администрацията, в чийто регистър се води машината. Тези документи са най-важните, за да докажат безопасността и техническата изправност на самолетите, че в съответствие с европейските изисквания.
Все още нямаме подписан договор и започваме преговори по доставката. В тях всичко може да се случи, възможно е и да не се стигне до подписване, коментира на свой ред изпълнителният директор на компанията победител Янко Иванов.