"Порше" - автоконцерн или инвестиционна банка?

"Порше" - автоконцерн или инвестиционна банка?

Председателят на надзорния съвет на "Фолксваген" Фердинанд Пиех е един от малкото, които запазиха длъжността си в компанията след грандиозен скандал, в който бяха замесени проституция и лукс, за които се е плащало с фондове на автопроизводителя. Според анализатори тази афера е един от козовете на "Порше", за да си осигури контрол над "Фолксваген"
Председателят на надзорния съвет на "Фолксваген" Фердинанд Пиех е един от малкото, които запазиха длъжността си в компанията след грандиозен скандал, в който бяха замесени проституция и лукс, за които се е плащало с фондове на автопроизводителя. Според анализатори тази афера е един от козовете на "Порше", за да си осигури контрол над "Фолксваген"
Според анализатори "Порше" разполага с ограничен брой възможности, за да се пребори за "Фолксваген". За да получи контрол в компанията, производителят на спортни автомобили може да разпали отново един от най-големите скандали в германската корпоративна история, както и да постави "Фолксваген" пред ултиматум. Множат се и въпросителните около това какви ще са последствията за "Порше" от операциите, които осъществи с книжа на "Фолксваген" и които струваха на инвеститорите милиарди евро. Тази седмица "Дневник" разказва за два от най-големите автопроизводители в света и за преплетените отношения между тях.
Инвестиционна банка със странична дейност продажби на коли - така Торстен Якобс, анализатор на автопазара, определи пред в. "Таймс" автомобилния концерн "Порше". След успешната си операция на пазара за опции компанията продължава с опитите да придобие "Фолксваген", но като че ли никой не може да каже как ще се развият събитията оттук нататък.
Основните акционери на "Порше" също нямат единна позиция - между братовчедите Волфганг Порше и Фердинанд Пиех избухна конфликт, който за кратко постави под въпрос цялата идея за поглъщането на "Фолксваген". В момента Порше и Пиех твърдят, че са загърбили различията и търсят най-правилния изход от ситуацията. Повечето анализатори обаче смятат, че Пиех ще се примири с исканията на своите роднини, защото в противен случай може да изгуби ръководната си позиция във "Фолксваген". Натиск върху Пиех оказват и медиите - германското издание на "Файненшъл таймс" го обяви за "човек, който държи като заложници 330 хил. служители на "Фолксваген". Официалната позиция на Пиех доскоро беше срещу контрол на "Порше", тъй като това би довело до уволнения във "Фолксваген".
Тъй като германското правителство може да налага вето върху всички решения на акционерите за "Фолксваген", "Порше" се опита да стане собственик на луксозната марка "Ауди". "Фолксваген" отказа каквато и да било сделка и
пазарът вече прави списък с всички възможности
с които "Порше" разполага, за да обърне нещата в своя полза. За да отстрани потенциална съпротива от страна на шефовете на "Фолксваген", производителят на луксозни автомобили може да разрови отново т.нар афера "Фолксваген" - грандиозен скандал, който преди няколко години помете повечето директори на компанията. Един от малкото, които запазиха работното си място, беше Фридрих Пиех.
Друг възможен сценарий е "Порше" да продаде целия си дял във "Фолксваген" и с парите да инвестира в друг автопроизводител като "Даймлер". Това може да се окаже катастрофално за "Фолксваген", тъй като новият собственик на дела може да донесе дори по-големи главоболия на компанията от "Порше". Според експерти от автомобилния бранш е достатъчно "Порше" просто да заплаши, че се изтегля от "Фолксваген" - това веднага ще "вразуми" работниците и шефовете на компанията и ще ги накара да приемат "Порше" като новия собственик на "Фолксваген". Политиците също може да се намесят, тъй като консервативната германска общественост не би допуснала "Фолксваген" да стане собственост на чуждестранни инвеститори.
Предстои развръзката и на друг въпрос - как германските регулатори ще реагират на рязкото поскъпване на книжата на "Фолксваген", от което "Порше" се възползва през октомври. Германските инвеститори се опасяват, че след този случай страната ще се сдобие с
репутацията на държава с "хазартен капитализъм"
Хедж фондовете пък още се опитват да изчислят колко точно са изгубили.
От "Порше" твърдят, че не са направили нищо нередно. Инвеститорите и опарените хедж фондове обаче обвиниха компанията в пазарни манипулации. Скандалът набра скорост и германските регулатори започнаха разследване срещу "Порше". Междувременно автопроизводителят обяви почти 7 млрд. долара печалба за фискалната година, като печалбата от дела на дружеството във "Фолксваген" надвишава в пъти печалбата от основната дейност.
"Порше" започва да изкупува опции върху книжа на "Фолксваген" още през 2005 г., когато придоби първия си дял в своя формален конкурент. В продължение на години обаче компанията държи пазара в неведение за тези сделки, тъй като германското законодателство не изисква от инвеститорите да обявяват извършените от тях операции с опции. "Порше" разкри собствеността върху опциите едва преди няколко седмици и обяви, че заедно с директния си дял във "Фолксваген" от над 42% получава правото да контролира до 75% от капитала на автопроизводителя.
Новината избухна като бомба
за пазара, тъй като Долна Саксония притежава 20% от акциите на "Фолксваген", което свива свободно търгуваните книжа до 5% от капитала на компанията. По данни на Ройтерс по това време хедж фондовете са играли на късо с около 15% от акциите на автопроизводителя. Виждайки как пазарната цена на книжата се изстрелва нагоре, тези компании започнаха веднага да затварят късите си позиции и се опитаха с 5% фрий-флоут да покрият 15% експозиция в къси позиции върху "Фолксваген". Това само разду цената на книжата още повече и за кратко тя стигна и над 1000 долара, а хедж фондовете изпаднаха в паника.
Една от особеностите в машинацията на "Порше" е, че е купувала специфичен вид опции. Обикновените опционни договори дават правото на купувача им да придобие записаните в тях акции на определена цена. Купуваните от "Порше" опции обаче дават право на компанията да осребри разликата между договорената и пазарната цена на акциите, вместо да получи самите акции. Отделно продавачите на тези опции предпочитат да държат записаните в тях акции, вместо да ги предлагат на играчи на късо. С това се ограничава предлагането на акции на пазара и в случая с "Фолксваген" цената расте мълниеносно.