Доволните служителите са най-добрата реклама за работодателя

Представете си, че за коледното парти на фирмата шефовете приготвят храната и сипват напитките на служителите си. Въпреки че вероятно ще изглежда като сбъднат сън за изтормозения от служебни задачи персонал, подобни чудеса се случват и в реалността. Чрез подобни методи компании в Турция например се стремят да покажат уважението към кадрите си и да изградят тяхната лоялност и ангажираност към фирмата. В наши дни това се превръща в голямо предизвикателство пред мениджърите по човешки ресурси, от чието решение до голяма степен зависят имиджът на компанията и налагането на работодателската й марка. Не случайно мотото на световноизвестната хотелска верига "Риц Карлтън" е "Дами и господа обслужват дами и господа". Казуси и подходи за създаването на лоялни и ангажирани служители бяха обсъдени по време на HR форума, организиран от Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси.
Лоялните служители създават добър имидж
Известно е, че хората са склонни да говорят много повече за един продукт, когато са недоволни от него, като съветват приятелите си да не го купуват. Със същата сила негативните послания се разпространяват от служителите, които не са доволни от заплащането и условията в дадена компания. Социалните мрежи в интернет като чатовете и фейсбук им дават много голямо поле за изява и това не трябва да се подценява от мениджърите, отбеляза Ричард Сингър, директор в "Ърнст енд Янг".
Естествено медалът има и обратна страна и ако удовлетворява очакванията на кадрите си и им предоставя възможност за развитие, те започват доброволно да рекламират работодателската марка. Създаването на имидж на добър работодател гарантира на компанията по-лесен и качествен подбор на служители, които са склонни трайно и с желание да работят за нея. Това е ключов момент за успеха на бизнеса при сегашните условия, когато натискът от финансовата криза се засилва от дефицита на кадри и нарастващите изисквания и очаквания на служителите, отбелязаха лекторите на конференцията. Най-добрите работодатели получават 4 пъти повече автобиографии в сравнение с останалите, даде пример за ползата от добрата репутация Рита Вереш, ръководител "Ангажираност на персонала" за Централна и Източна Европа в консултантската компания "Хюит". Проучване на "Телелинк" пък показва, че повечето от студентите в България искат да работят в компания с утвърдена марка, защото смятат, че там ще получават по-големи заплати и възможности за кариерно развитие.
В стремежа си да предразположат персонала компаниите прибягват и до нетрадиционни методи. Например при търсенето на офис в Лондон от "Гугъл" поставили условие помещението да позволява служителите да вземат кучетата си на работа, разказа Катарина Ауер, мениджър в "Шел".
Обещанията трябва да се спазват
За изграждането на добра работодателска марка е много важно при наемането на нови служители да се заяви ясно какви ще са заплатата и допълнителните придобивки на кандидата. Трябва коректно да се посочат задълженията и възможностите за кариера в компанията на служителя, както и какво ще спечели той, ставайки част от нейния екип. Обещанията по време на интервютата за работа трябва да се спазват, т.е. необходимо е да има единство между думи и дела. Обратното води до големи разочарования и съответно до текучество на кадри, каза Рита Вереш. Например ако компанията изтъква, че дава възможност за творческа работа в млад и амбициозен екип, тя в действителност трябва да се вслушва в идеите дори и на най-новите си служители и да поощрява тяхната инициативност. 20% от бюджета си за привличане на кадри авиокомпанията "Саутуест еърлайнс" използва за създаване на послания, а 80% - за изпълнението им, даде пример Вереш.
Честност по време на криза
Много по-лесно е да се изгради лоялността на служителите, когато бизнесът върви успешно, но тяхната обвързаност с компанията ще е по-дълготрайна, ако мениджърите успеят да спечелят доверието им по време на криза, каза управляващият директор на "Хохегер" Северин Хайниш. Този въпрос е особено актуален по време на криза, сливания и други промени в компанията. Проучвания показват, че над две трети от хората искат да знаят как ще им се отразят разширяването или свиването на пазарния дял на фирмата. Истината не трябва да се спестява по време на интервютата за наемане на персонал, а обещанията за заплащане и допълнителни придобивки трябва да са съобразени с тях, убедени са мениджърите по човешки ресурси. От слуховете и от приятели и колеги служителите научават какво се случва в компанията много по-добре, отколкото от шефовете си. Преди всички в период на криза шефовете на компанията трябва да обяснят евентуалните последствия на най-добрите си служители. Те трябва да знаят какво предстои, защото са най-чувствителни към промените, смята Хайниш.
Колкото по-открити и честни са мениджърите със служителите си, толкова по-добре. Те не трябва да спестяват трудностите, пред които е изправена компанията, а да се стараят да ги убедят, че ако работят добре, бизнесът ще се развива, а приносът им ще бъде възнаграден, препоръчва шефът на "Хохегер".