HR- Проучване на "Хюит" - "Най-добрите работодатели за 2008 г."

Над 70% от служителите в България са убедени, че кризата ще се отрази в някаква степен на работното им място. Това показва допълнителна анкета, проведена на 10 и 11 ноември в рамките на проучването на консултантската компания "Хюит" "Най-добрите работодатели за 2008 г.". Изследването се прави за трета поредна година в България от стратегическия партньор на "Хюит" за страната - "Мандей инсайт", и беше представено в петък. Тази година в него са се включили 84 компании, като в тях са били анкетирани над 360 топ мениджъри и около 13 500 служители (топ 5 на класацията - виж карето).
Смяна на нагласата
До септември около две трети от служителите са заявявали, че рядко се тревожат, че могат да изгубят работата си, а голяма част от тях са били уверени, че дори това да се случи, лесно биха си намерили нова до няколко месеца. Информацията от последните седмици за планирани съкращения в редица фирми от различни сектори обаче променя нагласата им. Към момента повечето от тях заявяват, че сега не е моментът за смяна на работата. Затова е важно мениджърите да обясняват на подчинените си как кризата ще се отрази на компанията и какви са основните трудности пред нея, съветват авторите на проучването.
Липсата на информация поражда страх
В България по-малко от половината от служителите заявяват, че шефовете им открито и честно ги информират за това как ще им се отразят последиците и предизвикателствата от световната финансова криза, показват данните от допълнителна анкета на "Хюит". Показателно за ключовата роля на откритата комуникация е, че около половината от държаните в неведение служителите се страхуват за работното си място, докато при информираните този процент е двойно по-нисък. "Безпокойството и страхът създават тежка среда за работа. Хората идват стресирани и притеснени и заради това не могат да мислят за това как да бъдат по-продуктивни", коментира Светла Симидчиева, управляващ съдружник на "Мандей инсайт", стратегически партньор на "Хюит" за България.
Управлението на хората става все по-важно
Над 70 на сто от ръководителите поставят човешкия капитал и конкуренцията на първо място сред факторите за успеха на управляваните от тях компании през следващите 3 години, показва проучването. Същевременно по-малко от 60 на сто от тях твърдят, че това зависи от икономическите условия. Според 80 на сто от топ мениджърите за успешното управление най-важно е управляването на таланта и създаването служители, които са ангажирани към резултатите на компанията. Бизнес резултатите са пряко свързани с ангажираността на служителите, отбеляза Ирена Бояджиева, ръководител на проучването "Най-добрите работодатели" за България.
Парите не са най-важни
Според традиционните представи възнаграждението е основният стимул за мотивирането на персонала. Данните от изследването обаче показват, че едва 55 на сто от служителите смятат, че възнаграждението влияе пряко върху ангажираността им. Същевременно по-малко от половината от тях са на мнение, че заплащането е обвързано с изпълнението на работата. Това означава, че невинаги по-високото възнаграждението повишава ангажираността, заяви Бояджиева. Ангажираността на служителите към финансовите успехи на компанията зависи от ясната представа за възможностите им за кариерно развитие и за критериите, по които се определя възнаграждението, както и от отношението на ръководството към екипа.
Мотивацията на персонала зависи от способността на мениджърите да разяснят целите и стратегията на компанията. В действителност обаче разминаването в представите на ръководството и служителите е доста голямо, показва проучването на "Хюит". Докато близо 90 на сто от мениджърите са убедени, че са достатъчно достъпни, открити и честни, процентът на служителите, които са на това мнение, е около два пъти по-малък.
Повече за "Най-добрите работодатели 2008" на www.karieri.bg
Най-добрите работодатели в България за 2008 г.
Големи компании 1. "Авенди" ООД маркетинг и дистрибуция 2. "Макдоналдс" бързо хранене 3. SAP информационни технологии 4. "Ди Ейч Ел експрес" транспорт и логистика 5. "Ти Би Ай кредит" финанси/потребителско финансиране Малки и средни компании 1. AstraZeneca - България фармацевтична индустрия 2. "Хилти България" ЕООД строителство 3. Colliers International консултантски услуги в сферата на недвижимите имоти 4. "Телерик" АД информационни технологии 5. "Сандоз" - България фармацевтична индустрия Източник: "Хюит" |