Intertainment - новото име на забавлението

Intertainment - новото име на забавлението

Intertainment - новото име на забавлението
Най-лошият коледен шопинг сезон от години насам принуди потребителите и търговският бизнес да преосмислят бюджетите и плановете си. Тази седмица "Дневник" разказва как се справят в четири различни държави с кризата в търговията, кой страда и кой се възползва.

Петък вечер е и Джовани Барбаро - 33-годишен собственик на кафене в Милано, е във видеотеката да си избере нещо за гледане, вместо да пътува към киното.

"Мога да си ги гледам, колкото искам", обяснява Барбаро с "Матрицата" и още два диска в ръце. "Животът става по-скъп и се налага да преразгледам бюджета си за забавления."
Британци, французи и италианци отделят все по-малко пари за барове, ресторанти и кино, докато рецесията, сриващите се борси и растящата безработица превземат Европа. Това обаче може да се окаже златният шанс на интернет компании за запознанства като Meetic или за видеоигри Digital Bros. Домашните забавления - редом с цигарите и алкохола - са от последните неща, от които биха се отказали европейците в кризата, сочи проучване на компанията "Нилсен".
"Оставането вкъщи е новото излизане навън", обяснява Тарлок Теджи от "Делойт и Туш" в Лийдс, Англия, който наблюдава британската търговска индустрия. "Ходенето по клубове и ресторанти за пищни купони вече е минало за мнозина от нас. Това е мегатенденция и тя ще продължи доста."
Тази Коледа британците ще похарчат средно 126 паунда за купони, което е с 12% по-малко от миналата година, изчисляват от "Делойт". Според Теджи завоят от външни (еntertainment) към вътрешни (intertainment) забавления ще накара компаниите да привличат клиенти по нов начин и с нови продукти.
Хей ръчички, хей ги две...
Gameloft - най-големият европейски производител на игри за мобилни телефони, взема по 7 евро за състезанието си от три нива TV Show King, което може да се свали от интернет и да се играе едновременно от четирима. Според базираната в Париж компания тази година продажбите ще скочат с 50% заради възможността да има по няколко играчи. "Цяло семейство може да се включи и свалянето е толкова лесно - няма обикаляне, пакетиране, магазини, продуктите ни идеално пасват на момента, защото хората ги ползват, без да излизат от дома си", казват от фирмата. За много добри приходи съобщават и другите играчи в сектора на видеоигрите като Ubisoft.
Д@ се з@позн@eм
Компанията Meetic - най-голямото публично дружество за онлайн запознанства в Европа - взема по 30 евро такса на месец за пълен достъп до профилите на предимно млади хора, търсещи модерен, но и по-евтин начин да се свържат. Добри резултати отчита и Digital Bros - базираният в Милано дистрибутор на видеоигри като Cooking Mama за конзолите на "Нинтендо" постигна 30% ръст на продажбите между юни 2007 и юни 2008 г. Акциите му поскъпнаха с 19% само през последния месец. "За нас има много нови възможности, тъй като домакинствата ще затягат коланите и ще си останат вкъщи", обяснява шефът Рафаеле Галанте. "Хората предпочитат да си купят сандвич за едно евро и видеоигра за 100 часа."
Къде ми е касичката
Бюджетите си за свободното време свиват 70% от британците, 57% от французите и 56% от италианците. В САЩ и Канада това правят 54%, сочи проучване на "Нилсен" сред над 26 хиляди интернет потребители от 52 държави в края на септември и началото на октомври.
Европейците пестят повече и са по-песимистично настроени от американците, защото пазарът на труда в Европа не е толкова гъвкав, колкото в Америка. Това обяснява Лоранс Бун, икономист в "Барклис кепитъл" в Париж. В Европа са най-високите в света нива на лични спестявания, сочат данни на ОИСР. В еврозоната този показател е достигнал през второто тримесечие на годината 13.9%, докато в САЩ той е бил едва 2.7%.
Барбаро - кафеджията от Милано, разказва, че клиентите му са идвали доскоро по три пъти на ден, а сега вече се отбиват само по веднъж и предпочитат еспресо по 80 цента, а не капучино по евро и 30.
Обратно в гнездото
Ресторанти, дискотеки и кръчми са ударени от кризата. В същото време Dominos Pizza U.K. & Ireland - най-голямата британска верига за доставка на пица по домовете, отчете през третото тримесечие 8.8% ръст на продажбите, защото хората поръчват повече за вкъщи храна, струваща понякога едва 6 паунда.
Този месец базираната в Далас компания Blockbuster - най-голямата в света верига за филми под наем, започна през ноември в Италия рекламна кампания за 250 хиляди евро за новата си програма "Един диск, две нощи, 5 евро". Билет за кино в Милано струва средно 7.50.
"Когато си принуден да затягаш колана, гледането на кино е приятно преживяване. То дори се превръща в терапия", казва Крис Райли, шеф на италианското поделение на Blockbuster.