Защо ирландците пазаруват в чужбина
Морийн Мърфи тръгнала от Дъблин на зъболекар в Северна Ирландия и се върнала натоварена догоре с храни, вино и алкохол. "Не мога да повярвам, направо съм шокирана", споделя 61-годишната домакиня по повод "стотиците" евро, които е спестила по този начин. Паркингът с над 1300 места на мол "Куейс" в Нюри, на десетина километра от границата с Ирландия, е претъпкан с ирландски автомобили.
Обяснението е в 13-те процента срив на британския паунд спрямо еврото през тази година. Заради това хиляди ирландци са подмамени да пазаруват през границата във Великобритания, особено след като икономиката им се срина в първата си рецесия от две десетилетия насам. В допълнение Лондон свали ДДС, докато Ирландия вдига данъчни ставки и така още повече затруднява ирландските търговци. От 1 декември от северната страна на границата ДДС падна от 17.5% на 15%, а от южната се качи от 21% на 21.5%.
"Това подмамва още ирландци да пазаруват при съседите и вещае още по-трудни дни за нашите търговци", коментира Торла Денихан, директор на Ирландската асоциация на собствениците на магазини. Колегите му вече усещат натиска от поевтиняването на британския паунд. В центъра на Нюри, на стотина километра от Дъблин, пред мола "Батъркейн" се издига огромен розов рекламен билборд "Използвайте максимално вашите евро!". Веригата за дрехи "Джак енд Джоунс" предлага на място обменен курс едно евро срещу един паунд.
Пропадащият паунд
Британската лира падна през ноември до рекордно ниските 1.1545 евро (преди година курсът бе около 1.4) и заради притеснения, че централната банка ще свали лихвите повече от понижението на ЕЦБ в опит да пребори най-тежката рецесия от 1991 г. насам.
"Как тогава да спреш ирландците да ходят в Нюри", пита Шарън Макгинес, която работи в коледния базар на ирландския град Дъндолк, но живее в Нюри. Клода Линден, която управлява магазин за обувки в мола "Куейс", твърди, че сега ирландци са почти половината й клиенти, или с 20-30% повече отпреди година. Мнозина дори наемали микробуси, за да откарат стоката у дома.
За пръв път и толкова изгодно
"Това ми е първото пазаруване през границата", споделя 39-годишната Соибан О'Нийл от Североизточна Ирландия, докато бута пълната количка покрай щандовете със зеленчуци. Тя е взела стока за около 150 евро и обяснява, че в Ирландия това щеше да й излезе 250 евро.
Стотици ирландци паркират до автомобилите си количките, накамарени с храни и бира. Пакет от 24 кена "Карлсберг" например им излиза 14.48 паунда в "Сейнсбъри", докато в магазина "Дънес" в Дъндолк същото струва почти 38 евро.
"Стана много тихо, особено в съботите. Обяснявам на хората, че като пазаруват през границата, приятелите и семействата им ще си изгубят работата. Щом продажбите ни намалеят, ще съкратят и работното ни време", разказва 22-годишната Мойра Кинг в козметичен магазин в Дъндолк.
През третото тримесечие търговските продажби в Ирландия са намалели с 5.6% на годишна база. Догодина икономиката на келтския тигър ще се свие с 4% и потребителските разходи ще намалеят поне с 2%, сочат прогнозите на дъблинската Конфедерация на ирландските бизнесмени и работодатели.
"На това отговарям, че все пак съм си спестила цели 50%. Пиенето поне със сигурност е два пъти по-евтино", коментира Мърфи пред британския магазин.
Буреносни облаци над търговията на Острова Все по-слаби резултати и мрачни прогнози карат водещите британски търговци като DSG и "Кингфишър" да се оглеждат с тревога, след като рухна "Уулуъртс" - веригата с над 800 магазина и повече от един век история. Търговците на Острова се борят с ожесточаваща се конкуренция и намаляващи разходи на клиентите. Страната е в рецесия, цените на имотите падат, а безработицата се качва, изброява Ройтерс. DSG International - втората по големина в Европа верига магазини за електроуреди, отчете през първото полугодие първата си от 25 години загуба и се отказа от раздаване на дивиденти. "Предвид икономическото положение и неясното бъдеще през 2009 групата реши да се държи консервативно, за да съхрани средства и приходи", се казва в официалното съобщение. "Кингфишър" - един от най-големите в Европа търговци на уреди и обзавеждане за дома, засега се държи на повърхността, но също гледа с песимизъм на ситуацията. Ден преди "Уулуъртс" да мине в ръцете на синдиците, фалира и MFI - верига за кухненско обзавеждане и оборудване. Застрашени са работните места на общо 31 хиляди души. Данните за октомври на Конфедерацията на британската индустрия показаха, че обемът на продажбите намалява седми пореден месец. Акциите на DSG, която оперира 1200 магазина в 28 държави, се сринаха с 88% тази година. Причините са не само намаляващите продажби, но и предстоящото влизане в Европа на американския конкурент Best Buy и оттеглянето на кредитните гаранции за много от доставчиците. Пазарната оценка на компанията падна до 226 милиона паунда, което е еквивалентът на едва 11 дни продажби. "Кингфишър", за която работят над 70 хиляди души в повече от 800 магазина в 8 държави, изгуби за 18 месеца половината от пазарната си оценка. Но от юли насам бизнесът й някак се закрепи благодарение на приличните резултати от Полша и Франция, компенсиращи рецесията във Великобритания и почти пълната катастрофа в Китай. Мечта за евтина Коледа Ярък надпис "50% отстъпка" е залепен на входа на новия лондонски мол "Уестфийлд", но това не впечатлява много Хелън Марлоу. "Така или иначе ще харча по-малко тази Коледа. Повечко ще дам за децата, по-малко - за големите. Хората не харчат, защото изгубиха доверие, пък и не могат да спестяват", разказва 63-годишната пенсионирана медицинска сестра. Тя се разхожда с полупразна количка из гранитните и мраморни коридори на най-новия и най-големия в Европа търговски център. От Исландия до Италия търговците се чудят как да не изгубят от най-големия шопинг сезон за годината, а клиентите се надяват да спестят повече от обичайното, за да могат с останалото да си платят набъбващите плащания по кредити. "Купих си две готини якета с 40% отстъпка", радва се Кармен Санчес в испанския магазин "Кортефиел", предлагащ намаления до 50%. Някои търговци още задържат цените с надежда да си докарат повече приходи или пък да ударят конкуренцията в последния момент. "Глобалната икономика преживява класически махмурлук от пиянството с кредити", обяснява Сара Джонсън, икономист в IHS Global Insight. Според нея повечето предприемачи ще разчитат клиентите да ги измъкнат от кризата, но това няма да стане скоро - растежът на световната икономика според IHS догодина ще бъде едва 1%, или най-ниският от 1982 г. насам. Около две трети от растежа във водещите световни икономики се движи от потребителското търсене, но именно там се очертава най-тъжният коледен шопинг сезон от почти четвърт век насам. Правителствата и централните банки се задвижиха със спасителни пакети за стотици милиарди долари, но ефектът от това ще дойде твърде късно за търговците, особено в западните държави, където по Коледа се реализират около 40% от всички годишни продажби. Нещо по-лошо - след Нова година започва първата истинска вълна от съкращения, а значи и на спад в потреблението. "Последиците от кризата в покупките тепърва ни предстоят. Във Франция кризата ще настъпи през 2009 г. Май досега повече се оплаквахме, без реално да сме започнали да страдаме", коментира Клод Буле от френското търговско сдружение UCV. |