Тази Коледа ще се лее по-малко шампанско

Най-лошият коледен шопинг сезон от години насам принуди потребителите и търговският бизнес да преосмислят бюджетите и плановете си. Тази седмица "Дневник" разказва как се справят в четири различни държави с кризата в търговията, кой страда и кой се възползва.
Коледа без шампанско? Е, не сме я докарали чак дотам, но е факт, че глобалната кризисна буря не подминава и тази индустрия. Френските производители на елегантната напитка отчитат намаляващи продажби и стискат палци коледните покупки и тържествата около китайската нова година в началото на 2009 г. да им поднесат приятна изненада.
След това вече бизнесът им навлиза в непознати бурни води, съобщава Ройтерс.
Продажбите на френско шампанско - този световен символ на лукс и един от стълбовете на репутацията на страната - са намалели през първите девет месеца на годината с 2.4% до около 195 млн. бутилки. Това сочат данните на UMC - националното сдружение на производителите на шампанско.
"Положението е доста трудно, особено за дистрибутори без ясна идея какво се задава. Тези хора станаха изключително предпазливи и правят поръчките си в последния момент", обяснява пред Ройтерс шефът на UMC Давид Шатийон. "Дори не сме сигурни, че наистина потреблението намалява - просто данните ни сочат спад в поръчките от дистрибутори, останали без пари или такива с кредитни проблеми."
Любопитно е, че основните проблеми идват от Франция, която иначе се държи доста добре на фона на новините за рецесия сред големите икономики в Европа. На френския пазар се падат 55% от всички продажби, следван от Великобритания и САЩ, където също спадат поръчките.
"Ще трябва да изчакаме до края на годината, за да получим по-ясна картина, но е факт, че нещата не се развиват добре. Производителите на шампанско са много притеснени. Възможно е Коледа 2008 да е малко по-слаба от миналогодишния сезон с леко намаляване на обемите и оборот без промяна", казва още Шатийон.
Индустрията за шампанско прави 40% от годишните си продажби именно между октомври и декември. Това важи и за големите имена в този бизнес като Moet Chandon, Veuve Clicquot и Boizel Chanoine. Почти 600-те членове на сдружението имат годишни продажби за 8.7 млрд евро.
Новият шеф на търговското поделение на UCV Клод Бул говори с оптимизъм за коледния сезон. "Като гледаме данните от първата половина на ноември, смятам, че може би ни очакват някои приятни изненади", казва той, но допълва, че е доста песимистично настроен за 2009 г.
"Традиционно, семействата няма да се откажат от празничното настроение, което носи бутилка шампанско, а и няколко големи търговски вериги обявиха, че ще работят три недели през декември", посочва Бул. В неговото поделение членуват големи търговци като BHV, Galeries Lafayette, Printemps PPR, Monoprix, Bon Marche и дори магазините за книги и музика Virgin, веригата за мебели Habitat и групата за облекла C&A. През първите 10 месеца тези магазини отчитаха стагнирали продажби в сравнение с рекордната 2007 г., макар че и тази картина е объркана от вълната от стачки преди година във Франция.
"Но ударът от кризата тепърва ни предстои. Тя ще се усети във Франция през 2009 г. и мисля, че досега се оплаквахме, без реално да сме пострадали много", предупреждава Бул.
Компаниите изчакват В края на ноември Laurent-Perrier - производителят на луксозното шампанско Grand Siecle и Cuvee Rose Brut, отчете спад от 35% на печалбата за първото полугодие (общо малко над 11 млн. евро), причинен от намаляло търсене в цял свят. Прогнозите на компанията за 2008 г. са за продажби от 200 млн. евро при отчетен спад за януари-юли от 26%. Досега акциите й загубиха на борсата в Париж 58% от стойността си, но това е по-добре от резултатите на конкуренти като Chanoine Champagnе. В САЩ продажбите на шампанско за полугодието са намалели с 22%, свиване се регистрира и в Европа, съобщи френското сдружение на производителите и търговците на шампанско Comite Interprofessionnel du Vin de Champagne. Поръчките на търговските вериги във Франция се свиват с рекордно за последните години темпо. Компании като Remy Cointreau, която е най-прочута с луксозните си коняци, но произвежда и шампанското Piper Heidsieck, заемат изчаквателна позиция на всички пазари в Западна Европа, Америка и Япония. |