Опетненият етикет Made in China

Опетненият етикет Made in China

Мляко, паста за зъби, сироп за кашлица, храна за домашни любимци, змиорки, авточасти, свинско, яйца, мед, пилета, тестени изделия, олио и ориз - ако те могат да бъдат фалшифицирани или замърсени, можете да сте сигурни, че това се случва в Китай. Цяла серия скандали около сигурността на продуктите, включваща и отровно мляко, причинило смъртта на шест бебета и разболяло хиляди други, сериозно разклати вярата на търговци и потребители и те започнаха все по-рядко да купуват стоки с марката Made in China въпреки значително по-ниската им цена. "Отвратих се физически, когато видях по телевизията реалността, казва Сали Вилигас, майка на две деца от Австралия, визирайки скандала с бебешкото мляко с меламин, избухнал през септември. Когато пазарувам, ако взема продукт, произведен в Китай, веднага ще го върна."
Аферата с меламина беше само последният от множество широко отразени по медиите скандали, включващи още оловна боя върху детски играчки и замърсеният препарат хипарин срещу образуването на съсиреци в кръвоносните съдове, причинил смъртни случаи в САЩ и Германия и отзован по-късно в световен мащаб. След всеки скандал Пекин реагираше по един и същ начин - подемаше кампания, унищожаваше вредните продукти и показваше това по телевизията, вкарваше зад решетките няколко служители, обявявайки, че е "обърнал голямо внимание на проблема". Въпреки привидно сериозните усилия на властите скандалите продължаваха да избухват един след друг, а и едва ли ще спрат, тъй като индустрията си остава раздробена, налагането на ограничителните мерки е непоследователно, бедността е повсеместна, а Китай е огромен, посочват анализатори. "Сигурен съм, че ще има нови и нови скандали, при това не само в областите, с които сме свикнали, но и в други", казва Дънкан Инис-Кър, анализатор по въпросите на Китай към "Икономист интелиджънс юнит" в Пекин. "Китай е изправен пред много проблеми, защото се развива като много голяма, но същевременно бедна икономика. Не можем да очакваме западните механизми за сигурност в една икономика, в която половината от населението работи за по няколко долара дневно."
Цзин Бяо, вицепрезидент на индустриалната група "Вътрешна Монголия Или", един от най-големите производители на млечни продукти в Китай, признава, че меламиновият скандал е допринесъл за доразрушаването на репутацията на страната зад граница. "Замърсяването беше проблем на нашия мениджмънт. Трябва да го решим без да прехвърляме вината на фермерите, на обществото и на страната", заяви той. "Или" беше посочена като една от 22-те компании, произвели мляко, замърсено с меламин. След сериозни инспекции китайските власти обявиха, че проблемът е разрешен, но малцина истински им повярваха.
Меламинът всъщност е химикал, използван при производството на пластмаси. Той е бил добавян към бебешкото мляко, за да излъже контролните органи за нивата на протеини в продукта. Скандалът доведе до световна забрана за търговия с китайски млечни продукти. Миналия месец САЩ дори обявиха състояние на тревога по отношения на всички хранителни продукти с китайски произход и призоваха те да бъдат спирани на границата, ако вносителите не са в състояние да удостоверят, че в тях не са вложени млечни съставки. "Смятам, че на китайците им е ясно, че когато е налице проблем с качеството, засегната е не само промишлеността", заяви наскоро при визита в Шанхай американският министър на здравеопазването Майк Лийвит. "Той вреди като цяло на марката Made in China".
Пекин реагира остро на американските мерки и ги окачестви като "едностранни" и "достойни за съжаление".
Потребителите обаче вече гласуват с портфейлите си. В седмиците след избухването на меламиновия скандал супермаркетите в Тайван регистрираха ръст на продажбите на стоките с марка Made in Taiwan, гарантиращо, че не са дошли от континента и са "чисти". Да се бойкотират китайските стоки не е проста работа, признава Матю Грабъл, управляващ директор на изследователската компания "Аксес Ейша". "Не мисля, че хората са наясно с мащабите, в които се произвежда в Китай." Преместването на производството в някоя друга евтина страна също не е решение, тъй като там ще има същите проблеми, тъй като отсъстват механизми за контрол на качеството, допълва Грабъл.
Проблемите, генерирани от бедността, се подхранват от корупцията и нелепите действия на местните власти, отдалечени често на хиляди километри от Пекин, който пък се опитва да реабилитира репутацията на страната. Културата на прикриване на лошите новини и на забавянето на информацията допълнително затруднява нещата. Градските власти в Шъцзячжуан, където е базирана компанията "Санлу", озовала се в центъра на меламиновия скандал, отначало изобщо не съобщили за проблемите, опасявайки се, че те ще нанесат удар по щастливия образ на страната като следствие от успешните олимпийски игри.
Нещата обаче постепенно се променят, коментират наблюдатели. Антъни Хазард, регионален съветник по въпросите на сигурността на храните към Световната здравна организация, базиран в Манила, споделя, че е окуражен от начина, по който Китай е започнал да обявява информацията за меламиновия скандал. "Наличието на откритост и разгласяване на информация ще засили доверието в Пекин", заяви той пред репортери. Според Грабъл обаче вероятно следващият скандал ще бъде във фармацевтичния сектор. "Само Бог знае какво се влага в популярните китайски билкови ханчета и каква е регулацията, ако изобщо я има."