Кризата не завърза потребителската кесия

Кризата не завърза потребителската кесия

Противно на страховете, които финансовата криза активизира, разходите за коледни и новогодишни подаръци нарастват, и то с размери, далеч надхвърлящи инфлацията на годишна база. Увеличава се и делът на хората, които ще купят подаръци на свои близки и роднини (от 70-71% през 2006 и 2007 г. на 80% през 2008 г.). От икономическа гледна точка тази тенденция има своето обяснение. Ограничаването на разходите за подаръци не би могло да спаси отделния човек от ефектите на кризата и потенциалните рискове, които тя крие.
Средният разход, който българите ще направят за подаръци по коледните и новогодишните празници, е 100 лв. - твърде малък, за да има някакво значимо отражение на индивидуалното финансово положение. При това в сравнение с 2006 г. този разход се е увеличил почти двойно. За българските граждани (а вероятно и не само за тях) все още не е ясно кое индивидуално икономическо поведение е по-печеливше и гарантиращо по-добра лична защита - спестовността, за която има риск да бъде "изядена" от инфлацията, или харченето, което може да предизвика трудности при покриване на разходите в бъдещ период. Друг важен фактор са и темповете, с които кризата засяга България. В сравнение с много от развитите икономики скоростта, с която кризата се развива у нас, е по-бавна и може да се усети по-чувствително в много по-дългосрочен план. На практика активизираното празнично пазаруване е остатъчен резултат от икономическото оживление и нарастване на доходите, с което се характеризираше България през последните години. Новото тази година е, че леко се покачва делът на хората, които ще следят и чакат промоции и намаления, за да си купят стоките, които са решили (от 9% през 2006 г. на 16% сега).
Както и през изминалите години подаръците на българите ще бъдат малки и практични, при това ограничени само в кръга на най-близките роднини и в семейството. Въпреки кризата най-големи подаръци ще си разменят в семействата на предприемачите, които ще похарчат средно по 194 лв., а най-малки при безработните - 54 лв. Тези две групи обаче бележат най-малък ръст в разходите за подаръци спрямо 2006 г. - първите поради константно високите си покупки, а вторите - поради обичайно свитото потребление. Най-голям ръст в сумите, които ще бъдат отделени за подаръци, има при работниците и служителите - увеличението на разходите за коледни и новогодишни подаръци е над 85%.
За разлика от други години обаче в навечерието на тазгодишните коледни и новогодишни празници по-голям дял от потребителите ще се отправят към магазините по-рано, доста преди да са дошли празниците (виж графиката). Твърде вероятно е това да даде по-спокойни предпразнични дни за всички - и търговци и купувачи.
Данните са от национални представителни проучвания, проведени от социологическа агенция "Алфа рисърч" по поръчка на в. "Дневник" в периода 2006-2008 г.