С промоции срещу кризата

С промоции срещу кризата

Агресивната промоционална кампания, която съпътстваше коледното пазаруване, успя да стопи значително забавянето в продажбите на техника, но резултатите са далеч от бурния ръст, който отчитаха веригите през последните години
Агресивната промоционална кампания, която съпътстваше коледното пазаруване, успя да стопи значително забавянето в продажбите на техника, но резултатите са далеч от бурния ръст, който отчитаха веригите през последните години
За първи път от години насам веригите за техника усетиха забавяне на продажбите около коледните и новогодишните празници. По принцип това е времето, в което се реализират близо 30% от оборотите. През последните 3-4 години приходите около празничния шопинг растяха средно с 20-25 на сто, а само преди година прогнозите бяха още по-обнадеждаващи. Последните месеци на 2008 г. обаче стопиха набързо оптимизма.
Повечето вериги, а и по-малките магазини със сигурност ще отчетат печалби за изминалата година, но не каквито очакваха в началото й. По-ниското потребление през последните месеци засега няма сериозно отражение върху приходите на търговците, но пък рязко редуцира прогнозите за продължаващ ръст.
Коледни стратегии
Въпреки че световната криза не се отрази толкова драстично върху доходите на българите, затегнатото стоково кредитиране и страхът от влошаване на личното финансово състояние оказаха влияние върху обичайните за декември планове за покупка на техника. Малко преди пиковите продажби около Коледа повечето вериги очакваха около 20, дори 30% спад, заради което започнаха и масирани промоционални кампании. Равносметката сега показва, че стратегията е била успешна, тъй като забавянето се е преодоляло в голяма степен.
"Действително кризата оказа влияние и тази година имаше спад на оборотите покрай празниците", коментира президентът на веригата "Технополис" Божидар Колев. По негова информация средното намаление е от около 10% в по-старите магазини. "Като цяло успяхме да намалим спада до 1-2% с продажби от 4-те нови магазина, които отворихме през 2008 г.", коментира още Колев. За намаление на оборотите с около 5-6 % отчитат и от някои от по-малките вериги за техника.
Предстои трудна година
Големият въпрос е какво ще се случи през тази година. Засега от веригите се въздържат да дават отговор и изчакват да видят как ще се развие икономическата криза.
По данни на магазини "Зора" през януари е отчетено намаление на оборотите от 20-30%. Въпреки че то е традиционно за месеца след голямото пазаруване, в случая е малко по-голямо от нормалното. Наблюденията на служителите в магазините са, че съчетанието между икономическата и газовата криза, с които започна за България 2009 г., е поизплашило хората и те за момента се въздържат от големи покупки.
Въпросът е какви мерки ще се вземат за смекчаване на последиците от кризата, казва Божидар Колев. В магазини "Зора" очакват каква ще е реакцията на банките, тъй като много от хората пазаруват с потребителски кредит. От "Технополис" пък вече са започнали да предоговарят условията с партньорите си по лизинговите схеми, за да се увеличат възможностите за пазаруване на изплащане.
Нови условия се обсъждат и с доставчиците, които започнаха да свалят цените за повечето от западните си контрагенти. Целта е същото да се случи и за България.
Промоции до дупка
Засега най-масовият отговор на веригите на задаващата се криза са промоциите на стоките, които ще продължат активно и през следващите месеци. Справка в магазините показва намаление в цените на повечето предлагани артикули, което засега се движи в рамките на 5-10%. На промоции са основно по-големите уреди като перални, хладилници, климатици. Не липсват и оферти с допълнителни подаръци, както и такива от типа "плащаш едно, взимаш две".
От "Техномаркет" съобщиха, че и през следващите месеци ще продължат с агресивните промоции. По подобен начин възнамеряват да реагират и от "Технополис". "В условията на криза цената става основен фактор при подобен тип покупки", смята Божидар Колев. По данни на консултантски компании ценовата чувствителност ще се изостри значително след април, когато се очаква пикът на кризата у нас. От това основно ще пострадат именно по-големите покупки, в които влизат тези на техника, мебели и автомобили.
Инвестициите продължават
Въпреки по-лошите перспективи веригите не възнамеряват да съкратят драстично инвестиционните си планове. Пазарът на техника в България се оценява на около 1.4 млрд. лв., или средно на потребител се падат около 60 евро. За сравнение, в повечето страни от Западна Европа тези стойности достигат 480-500 евро, което дава оптимизъм за неизползвани възможности за растеж. Друг аргумент в подкрепа на оптимистичните прогнози е и фактът, че битовата техника в домакинствата в България е сравнително остаряла.
"Технополис" вече започна строителството на трети магазин от веригата в столичния квартал "Надежда". Той ще е с площ от 3500 кв.м и трябва да бъде готов до есента. През тази година от веригата предвиждат и инвестиции в няколко други обекта, също в по-големите градове. "Техномаркет" пък ще продължи експанзията си в региона, като усилията ще бъдат насочени към Македония, Косово, Албания, Черна гора и Словения. "Зора" е в процес на изграждане на логистичен център в Пловдив, който трябва да бъде завършен до края на годината. В края на 2008 г. веригата отвори и нов магазин в София.
Очаква се през следващите няколко години веригите за техника да се опитат да стъпят и в по-малки градове. Засега подобен вид експанзия предприема веригата "Домо", която планира да отвори магазин във всеки град с население над 40-50 хил. души.
Коледният шопинг по света - слабо, по-слабо...

Големите търговци на потребителска техника в чужбина усетиха още по-остро свиването на пазара. Една от най-големите в Европа вериги за техника DSG отчете 10% спад в коледните продажби. Конкурентът й Kesa приключи с 5.5% спад в продажбите за същия период (компанията е популярна в Европа и под марките Comet и Darty). Лидерът на американския пазар Best Buy все пак успя да отчете символичен ръст от няколко процента в коледните приходи, но според анализатори това е най-слабият декември за веригата от години насам. Неуспешен се оказа коледният сезон и за Circuit city. Веригата обяви отстъпки в стоките до 50%, но това не беше обикновен трик за привличане на повече клиенти - компанията просто започна ликвидация. Като цяло в Америка коледният сезон е бил най-слабият за търговците за последните 40 години, съобщиха от Международния съвет на търговските центрове. Дори и във Великобритания, където хиляди чужденци се струпаха по празниците, за да си купят изгодно стоки, експертите от бранша обявиха кошмарно слаби продажби.
Намаления през януари
"Техномаркет"
- 5% отстъпка на всички продукти, които не са в промоция
- 10% отстъпка, ако са закупени онлайн
" Технополис"
- 10% намаление на всички продукти извън промоциите
"Зора"
- 5 до 10% намаление на различни стоки