Инфраструктурата - черна дупка и за европарите

"Заложените публични капиталови разходи в бюджета за тази година са 5.6 млрд. лв., което е увеличение с близо 21% спрямо миналата година. Това е значителен ресурс, който ще подпомогне реално икономиката." Това каза в края на миналата година премиерът Сергей Станишев на среща с бизнеса и синдикатите по повод антикризисния план на кабинета, чийто акцент е инвестирането на средства от националния бюджет в инфраструктурни проекти.
Министърът на околната среда и водите Джевдет Чакъров пък обеща да компенсира загубите в строителството, които се очаква да бъдат около 2 млрд. лв., с европроекти по оперативна програма "Околна среда", финансирана от структурните фондове. Само че към началото на тази година ведомството му е усвоило 0 (словом нула лева) от тези пари, по данни на вицепремиера Меглена Плугчиева.
Общо по трите оперативни програми, които са за инфраструктура - "Транспорт", "Околна среда" и "Регионално развитие", за двете години членство в ЕС са усвоени едва 2.6 млн. евро. Това е под 0.05% усвояемост на бюджета от 5.4 млрд. евро за тях за периода 2007 - 2013 г. Средствата идват от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд.
Финансираните по тези програми проекти са от ключово значение за развитието на икономиката. Става въпрос за строителство на пътища и жп линии, изграждане на водоснабдителни и канализационни мрежи, сметища, както и ремонт на училища, детски градини, читалища. Тези дейности обаче въобще не са започнали. Нито един от държавните бенефициенти по програмите пък все още не е провел и една успешна тръжна процедура. Леко изключение прави ведомството на министър Асен Гагаузов с общински проекти - ремонти на пътища, детски градини и училища, по които се работи, но пък плащанията закъсняват заради засилен контрол върху процедурите след разкритията на ОЛАФ за предприсъединителните програми и критичните доклади на Еврокомисията.
Доколкото контролът на Брюксел върху структурните фондове е последващ, а не превантивен - както при предприсъединителните програми, не е ясно какви скандали ще бъдат заложени и каква част от средствата ще се връщат от джоба на данъкоплатците.
Транспорт
Това е програмата с най-голям бюджет - над 2 млрд. евро, и само един сключен договор. Той е за софийското метро - участъкът "Надежда" - Централна гара - пл. "Св. Неделя" с дължина 6.5 км и 7 метростанции. Проектът е общински. Подготовката му започна още през 2005 г., а в края на 2008 г. беше направена и първата копка. За да се строи по-бързо, участъкът беше разделен на две. Турската "Доуш иншаат" получи отсечката от пътен възел "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий". Оттам до бул. "Черни връх" трасето се поема от българското обединение "Метро трейс", където водещ партньор е "Трейс груп холд".
Пътните проекти по програмата са блокирани. Причината е замразяването на парите от Брюксел заради конфликта на интереси в бившия пътен фонд. Заради нарушения пък бяха анулирани и два търга с избрани победители. Единият е Гара Яна - Софийски околовръстен път, спечелен от обединение "Виасевт", включващо "Холдинг "Пътища" и "Мостстрой" на Васил Божков. Другият е пътят Кърджали - Маказа, спечелен от Пи Ес Ай, част отново от "Трейс груп". Заради икономическата му неизгодност Брюксел нареди проектът за тази отсечка да отпадне и тя няма да се финансира от фондовете.
Строителството на магистралите пък е пълна мъгла. От две години все се пускат лотовете за "Струма" и "Марица", но все още до няма открита нито една процедура. И последният търг за "Тракия" наскоро беше окончателно прекратен, като засега само се обсъжда, че части от трасето й ще се изграждат с европари.
Няма търгове и за жп проекти, защото такива още не са подготвени. Отговорна за липсата им е Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Единственият търг, който се разиграва в момента, е електрификация и реконструкция на жп линията Свиленград - турска граница. Крайният срок за подаване на офертите беше до края на януари, но беше удължен с месец, защото имаше само една оферта. Днес предложенията ще бъдат отворени публично, съобщиха от НКЖИ.
Околна среда
Ако за транспортното министерство наличието само на една оферта не е нормално, за ековедомството е в реда на нещата. В две от трите процедури за избор на изпълнител за изграждане на пречиствателни станции и канализация се е явил само един кандидат. Това е и една от двете оперативни програми, за които към края на 2008 г. Плугчиева отчете нула плащания (другата е "Конкурентоспособност" - за бизнеса). Затова пък от началото на тази година министър Джевдет Чакъров подписа ударно договори с 30 общини на обща стойност 536 млн. лв. От министерството не дадоха информация има ли и избрани изпълнители.
В регистъра на обществените поръчки се откриват строители само за общините Хисар, Приморско и Белослав. За останалите процедурите текат, а където са приключили, все още не е подадена информация за победителя. В Хисар и Приморско търговете са спечелени от "Главболгарстрой" (ГБС) в съдружие с други фирми. В Хисар ГБС ще разширява пречиствателната станция с "Биогест интернешънъл", чийто управител е Анна Премянова (председателят на "Открит форум" в БСП Красимир Премянов отрече да я познава и да има нещо общо с нея). На този търг са участвали още две компании.
В Приморско и Белослав е имало само по един кандидат, който печели без конкуренция (допустимо по правилата на ЕС). В Приморско победител е обединение, в което участва отново "Главболгарстрой" и "Кристална вода". Сред акционерите на втората фирма е доскорошният член на Висшия съвет на БСП Мадлен Стоянова, която допреди година работеше и в прессекретариата на президента Георги Първанов. Заедно с Ани Иванова, която е управител на "Кристална вода", Стоянова е член на фондацията "Евродействие". Освен това е председател на Федерацията на младите социалисти в БСП, в чието ръководство е и зам.-министърът на околната среда Атанас Костадинов.
Пред "Дневник" Стоянова заяви, че през декември е напуснала "Кристална вода". Обявлението за обществената поръчка обаче е от 18 септември 2008 г., а крайният срок за подаване на офертите е 18 ноември 2008 г., като на следващия ден е отворено единственото предложение - това на ГБС - "Кристална вода". Което означава, че при отварянето на офертите Стоянова все още е била и акционер, и в ръководството на фирмата. Според вицепремиера Меглена Плугчиева по-тревожното е, че "Кристална вода" е създадена четири месеца преди началото на търга и няма никакъв опит в ремонта на ВиК мрежи. Интересна подробност е, че като единствен кандидат консорциумът печели търга с цена, 2 стотинки по-ниска от прогнозируемата стойност.
Канализационната и водоснабдителна мрежа на Белослав пък ще се изгражда от консорциум "Пробел". В него участват компанията "Водно строителство Шумен", собственост на няколко физически лица, и "Интерком груп", в която 90% държи Павлин Николов, а останалите са на Светослав Миладинов. Там министър Чакъров все още не е правил първа копка, вероятно защото все още няма избран изпълнител за PR кампанията според регистъра на обществените поръчки. Иначе за публичността на проекта е предвидено още разгласяване чрез билбордове (9), обяснителни табели (9), плакати (200), брошури (3000), листовки (3000). Освен това трябва да има 8 публикации в пресата и 4 телевизионни репортажа за обекта, не е уточнено дали те ще са само за рязане на ленти.
И по трите обекта не се работи по различни причини, казаха от фирмите изпълнители. В Хисар например строителство ще започне най-рано през юни.
По мярката за изграждане на сметища от "Околна среда" набирането на проекти ще започне най-рано през март, казаха от екоминистерството. Няма яснота кога ще се набират проекти по мярката за биоразнообразие.
Регионално развитие
На фона на транспортното и екоминистерството ведомството на министър Гагаузов изглежда направо отличник по усвояване на евросредства с платени близо 4 млн. лв. Много ми се искаше плащанията да са повече, каза Искра Михайлова, зам.-министър и ръководител на програмата. Тази програма е единствената, която договори от раз целия бюджет за общински пътища. Още през лятото на миналата година бяха сключени договорите с 28 общини на обща стойност 125.2 млн. лв. Средно всяка от общините ще получи безвъзмездно между 4 и 5 млн. лв. Отсечките трябва да бъдат ремонтирани за една или две години по различните проекти. Близо половината от кметствата вече са сключили договори с изпълнители.
Проверка в регистъра на обществените поръчки показва, че на търговете с истинска конкуренция, където са се явили повече участници, прогнозираната цена на проекта е паднала драстично. Типичен пример е Благоевград. Там са се конкурирали 6 фирми. Печели "Пиринстройинженеринг" с цена от 1.17 млн. лв., а общината е защитила 4.3 млн. лв. по програмата. Същата компания в съдружие с БЕТН печели поръчката в Сандански като единствен участник. Цената е почти същата, която общината може да получи по програмата. Подобни са случаите и с общините Лясковец и Варна, където на търговете е имало само по един кандидат. Местната власт в Кърджали пък е разделила целия проект на четири лота. И в четирите случая печели не най-ниската предложена оферта, а средната.
В пълна мъгла пък са обвити търговете за ремонт на републиканските пътища, за които са предвидени над 500 млн. лв. За тях вече бяха проведени веднъж процедури от бившия пътен шеф Веселин Георгиев, но след това бяха анулирани под натиск от Брюксел заради конфликта на интереси. Сега предстои одобрение на новата програма на пътната агенция и ако всичко със системите й е наред, тя ще бъде одобрена, каза Михайлова. Местната власт иска скоро да се отвори мярката за обновлението на градския транспорт, по която могат да се купят нови автобуси. Това обаче няма да стане скоро, стана ясно от отговора на зам.-министър Михайлова.
Спечелени проекти по големите оперативни програми
Транспорт - метрото в София
Обект | Стойност (без ДДС) | Изпълнител |
Участък жк "Надежда" - бул."Патриарх Евтимий" | 329.1 млн. лв. | Доуш Иншаат, Турция |
Подизпълнители (за 23.1% от дейностите)
"Старт инженеринг" 55.3 млн. лв.
СК-13 ХОЛД-ИНГ 15.4 млн. лв.
"Юксел проже улусларарасъ" 5.3 млн. лв.
Обект | Стойност (без ДДС) | Изпълнители |
Участък бул. "Патриарх Евтимий" - бул."Черни връх" | 141.9 млн. лв. | Метро трейс" (обединение на "Трейс груп холд", "Трейс София" и "СБ инженеринг") |
Подизпълнители (за 38% от дейностите)
"Старт инженеринг" 25.5 млн. лв.
"Адвал" 14.9 млн. лв.
СК-13 ХОЛД-ИНГ 5.5 млн. лв.
"Стройоинжект" 6.6 млн. лв.
"Рикат" 1.2 млн. лв.
Източник: Агенция за обществени поръчки
Околна среда (ВиК проекти)
Община стойност | Стойност (без ДДС) | изпълнител |
Хисар | 14.3 млн. лв. | ГБС - Биогест |
Приморско | 15 млн. лв. | ГБС - Кристална вода (акционери в "Кристална вода" са Ани Иванова, Мария Петкова и Мадлен Стоянова, член на ВС на БСП до ноември м.г.) |
Белослав | 4.9 млн. лв. | Консорциум "Пробел" (обединение между Водно строителство Шумен, собственост на няколко физически лица и "Интерком груп" с мажоритарен собственик Павлин Николов) |
Източник: Агенция за обществените поръчки
Регионално развитие (общински пътища)
Община | Стойност(без ДДС) | изпълнител |
Горна Оряховица* | 4.2 млн. лв. | Пътни строежи Велико Търново (собственост на "Булстрой 21", с мажоритарен собственик Григор Иванов) |
Попово | 4.7 млн. лв. | Пътинженерингстрой - Т (собственост на Григор Иванов) |
Търговище | 3.1 млн. лв. | Пътинженерингстрой - Т (собственост на Григор Иванов) |
Мездра | 3.2 млн. лв. |
Пътинженеринг М (част от Холдинг Пътища на Васил Божков) |
Дупница* | 4.9 млн. лв. |
Пътинженеринг М (част от Холдинг Пътища на Васил Божков) |
Благоевград | 1.1 млн. лв. | Пиринстройинженеринг (собственост на група физически лица) |
Сандански | 4.9 млн. лв. |
Обединение "Мелник" - Пиринстройинженеринг и БЕТН |
Лясковец | 3.2 млн. лв. | Ива комерс с.Джулюница (собственост на Влади Йоргов, наемател на клуба на СДС в селото) |
Варна | 4.7 млн. лв. | Пътища и мостове Варна (собственост на група физически лица) |
Аксаково | 3.9 млн. лв. |
Пътинженеркомфорт (обединение от ЕТ "Станка Василева" и Акса 96, собственост на Николай Чернев и Михаил Стоянов) |
Созопол |
3.9 млн. лв. |
Пътстрой, зона Голеш Стара Загора (собственост на Милена и Сашо Желязкови) |
Нови пазар | 4 млн. лв. | Консорциум "Пътища Нови пазар" Шумен (мажоритарен собственик Георги Григоров) |
Източник: Агенцията за обществени поръчки
Забележка: *стойността на пътните ремонти в тези общини е по данни на МРРБ, защото липсва информация в регистъра на обществените поръчки