Дяволът се облича в Милано

Милано представи модните тенденции за есен-зима 2009-2010 г. На 90 дефилета бяха показани 231 колекции, а 4 гигантски екрана, разположени на стратегически точки, предаваха модното шоу от сутрин до вечер. Микробусите, осигурени от организаторите, развеждаха с максимална скорост представителите на пресата от единия до другия край на града, за да успеят да проследят ревютата (понякога със съвпадащ начален час), обърквайки до крайност и без това натовареното движение. Но миланчани приемат този хаос и се гордеят с него.
Напрегнатата програма на седмицата задължава да се направи избор. Ето един вариант от събитията в дамската мода.
CNC COSTUME NATIONAL представя темата Plug Generation. Цветовете на тази младост не са банални и са весело рафинирани - индиго, лъскаво червено, пурпурно. За артистичния директор на модната къща Енио Капаса вечерта е облечена с футуристична елегантност. Огромни обеми, открояващи се външни шевове, асиметрии катапултират зрителя в света на CNC. Още през ноември в интернет бе обявен конкурс за млади дизайнери от цял свят за участие в колекцията Plug Generation. "Получихме хиляди проекти. Нашата идея най-неочаквано придоби широка промоция от "народа" на интернет, който си разменяше линкове в един вид самоорганизиран творчески клуб на Costume National. Много от рисунките ще бъдат отпечатани на фланелки за лятото", каза Капаса. В Милано за пръв път в живота си присъстваше, и то като автор, победителката в конкурса Нирма Мадуу-Чипс, долетяла за случая от Южна Африка.
Щампите на розови цветове върху тъмен фон на MOSCHINO бегло напомнят японската керамика. Гардеробът се характеризира с изтънченост и изящество. Вечерни коктейлни рокли с тясна талия, мъжки панталони, стегнати с щипки, превърнати в женствени благодарение на блузите от прекрасна коприна. Двойни стилистични похвати слагат отпечатък върху колекцията - сакото Torero Moschino се превръща в яке за каране на велосипед или в тренчкот с апликации от черни полускъпоценни камъни. Другата модна линия- Moschino Cheap and Chic, както винаги е изпълнена с ирония и лекота, която позволява обличането да е винаги изненадващо и ексцентрично. Цветовата гама е ярка и жива - оранжево, зелено, лилаво. Обувките, наречени giano (двуликият Янус), са наполовина "пънчета", облечени в черен велур, и наполовина сандали с разноцветни и златисти кожени декорации. Ефектът е невероятен и оценен по достойнство с избухналите аплодисменти.
АРМАНИ предлага необичаен, но добре премерен безпорядък в новата си колекция, според която не съществува повече йерархия в обличането. В нея всичко се смесва, добавя се и се маха с характерната за съвременния живот нервност. Лъскави материи се противопоставят на тежки и матови вълнени платове. Три-четвъртите чорапи са "нахлузени" и полусмъкнати върху луксозни копринени дълги чорапи. Обувките за през деня са с токове между 10 и 12 сантиметра, а вечер идва времето на бродирания ботуш с плоска подметка.
ROBERTO CAVALLI казва "не" на сълзливата романтика, не са времена за излишни претенции. Флорентинският дизайнер обявява война на кризата. Резултатът е прекрасен. "Тези финансови игри ни предадоха всички - в момент като този модата трябва да отговаря на ситуацията", казва Кавали. Той е премахнал всички излишества от миналото, давайки на жената дързост и сила, защото "трябва да нападаш, за да побеждаваш". Колекцията е решена в черно и тъмносиньо с примес на матово бяло, а едрите мазки от кестеново и шоколадовокафяво създават невероятни оптически ефекти. Светлина на дрехите придават и изящните апликации от кристали "Сваровски".
ДЖАНФРАНКО ФЕРЕ представя своята колекция независимо от тежката криза, засегнала холдинга Ittierre, на който принадлежи марката.
MAX MARA гледа към новия сезон от висотата на традицията, на крояческото майсторство и на безупречната шивашка техника. Качества, които марката дължи и на България, където се шият всички колекции на инкорпорираните от индустриалната група 22 марки (като Max and Сo., Penny Black и др.). Сред гостите на ревюто са най-изисканите представителите на jet set-а, журналисти от гланцираните издания, които с два реда могат да решат съдбата на един дизайнер. Жената на Макс Мара се представя пред тях модерна и решителна. Тя е дама с характер. Цветовете са традиционни, материалите- изискани. Един стил, в който най-важен е детайлът и, който демонстрира истинска зрелост в разбирането на характера на съвременната жена. Роклите са дълги и тесни, изрязани на гърба. La Maison от Реджо Емилия представя и палта от материали, които са иновационни и ще бъдат предлагани само в 100-те най-луксозни бутика по света.
ICEBERG залага на спортни дрехи от висока класа - толкова интересни и сложни, че да изглеждат невъзможни за носене. "Искаме да дадем сигнал на всички, че днес е необходим повече от всякога творчески дух", обяснява дизайнерът Паоло Джерани. По подиума дефилират облекла с обеми в търсен контраст - със силно подчертани рамене и изненадващи апликации от кожа.
"Работихме с максимално усърдие, вложихме в тази колекция душата си", казаха дизайнерите Томазо Акуилано и Роберто Римонди. Холдингът в момента е под управлението на надзорен съвет и трима специални комисари са натоварени да следят съдбата на индустриалната група (в която е включен и брандът Just Cavalli). Изглежда, че ситуацията се подобрява - банките отпуснаха заем от 30 милиона евро.
За сезона Фере предлага един нов аксесоар - яка от надиплената бяла коприна такава, каквато може да видите в портретите на испанската кралска фамилия. Обувките са истински бижута - токчетата са от абаносово дърво, а декорациите са от ръчно изработени кристали в Мурано.
В разрез с тенденциите в колекцията на "ВЕРСАЧЕ" липсва агресивност. Тя гледа към миналото, но е проектирана към бъдещето. "Нужен е продукт, който да бъде едновременно инвестиция, да издържа на времето и да демонстрира изключителност, каквато другите продукти нямат", казва Донатела Версаче. На подиума дефилират палта и тренчкот със значителни размери върху рокли с много деликатни и удължени линии и изключително тесни панталони. Материалите, от които е изпълнена цялата колекция, представляват авангарда в текстилната промишленост. Доминира тъмносиният цвят. Цялата колекция отразява ретроспективно класиката на линията Maison Versace. Made in Italy.
Както винаги, Миуча Прада е извън общия хор. Нейната линия се връща в годините след Втората световна война и е решена в спортно-елегантен стил. Силуетът е мъжки, но основният яркочервен цвят е извънредно женствен. Тайорите и палтата са с големи ревери и са ушити от дебела вълна или кожа. Краката са обути в рибарски ботуши. Според Миуча "дрехата трябва да стои по тялото като една мисъл - перфектна и без гънка, извън границите на времето и мястото". "Моето творческо търсене ме доведе до мисълта, че трябва да се обединят градските и спортните дрехи като че ли са едно и също нещо." Тя е Прада. Тя диктува стила.