В очакване на тежко лято

В очакване на тежко лято

След тежкия зимен сезон, който приключва със спад на приходите между 20 и 30%, лято 2009 също се очертава като едно от най-трудните за туристическия бранш през последните десетина години. Това показват резултатите от трите най-важни за България изложения в сектора - берлинското ITB, завършило преди дни, и московските MITT и Intourmarket, които започнаха в края на миналата седмица.
Сигналите от структуроопределящите пазари - Германия, Великобритания и Русия, са за спад в броя на туристите между 10 и 30%. Тенденцията обаче може да се задълбочи и допълнително да утежни положението на бранша. През миналата година приходите от чуждите туристи достигнаха 2.533 млрд. евро, ръст от близо 11% спрямо 2007 г., осигурявайки над 7% от брутния вътрешен продукт.
Първият сигнал от изложенията в Русия са намалените чартърни програми от руските туроператори. В Москва и в Екатеринбург са резервирани с по 20% по-малко седалки за лято 2009, а в Новосибирск - с над 35%, съобщи генералният мениджър за Русия на туроператора "Солвекс" Димитър Цонев. 20% по-малко руснаци в България засега е оптимистичната прогноза на бранша, тъй като все още не може да се каже дали всички седалки в самолетите ще бъдат заети. "Аз лично очаквам да дойдат около 30% по-малко руски туристи", каза управителят на "Балкан експрес" Георги Петков. Според други туроператори, работещи на руския пазар, сривът може да стигне и до 50%.
"За западните пазари се очакваха намаления на туристите, но много фирми от бранша виждаха в Русия алтернатива", обясни търговският директор на "Албена" АД Маргита Тодорова. Ситуацията се е влошила заради кризата и обезценката на рублата, която поевтиня спрямо долара с над 30% за последните няколко месеца. Например корпоративните клиенти, които години наред са използвали базата в Албена, вече пренасочват служителите си към собствени бази. Свиват се и обемите на големите спортни групи, на които също се е разчитало досега.
Управляващият съдружник на ТУИ за България Валентин Йосифов засега очаква 10-процентно намаление на германските туристи в сравнение с 2008. "Но ако се понапънем, може да постигнем резултатите от миналата година." Йосифов не очаква намаление на чартърните полети през годината от Германия. "При Великобритания положението е по-сериозно, очакваме спад на туристите от 30%", каза той.
Опитите и тази година да се използват румънските туристи като спасители трудно ще се осъществяват. Вярно е, че по официалните данни те са най-многобройните посетители в България и пазарът има потенциал, но не може да компенсира приходите от западните и руските групи, категорични са туроператорите. Причината е, че в преобладаващата си част румънците пътуват инцидентно, със собствен транспорт и с кратък престой.
Проблемите в туризма ще се отразят негативно и върху съпътстващите дейността сектори. Прогнозите са, че ще намалеят приходите за транспорта, хранителната индустрия, развлекателния сектор. В бранша се очакват съкращения на постоянни служители, както и намаление на бройката на традиционно заетите само през летния сезон. "На практика туризмът е единствената индустрия, която може да донесе някакви свежи пари в условията на криза", коментира генералният мениджър на туроператора "Ландис" Иван Кирязов.
Валентин Йосифов, управляващ съдружник на TUI за България

За съжаление турооператорите сами не могат да направят много, за да ограничат последствията от кризата. Нужно е съдействието на хотелиерите и самата държава. Първата стъпка, която може да бъде направена, е драстично намаление на цените, което означава минимум с 10 на сто. Отминаха онези романтични времена, в които можехме да предложим на клиента безплатен масаж и той да избере нас. Сега на политиците не им пука, защото не знаят дали ще са на власт през следващата година, но определено имаме нужда от подкрепа.

Георги Щерев, председател на Съюза на собствениците в Златни пясъци


За мен намалението на цените не е решение, тъй като България и без това е евтина дестинация. Свалянето на цените ще означава автоматично занижаване на качеството, което само ще отблъсне туристите. Според мен те могат да бъдат привлечени с уплътняване на предлаганите услуги. Може да бъдат включени допълнителни услуги в пакета. Допълнително трябва да се стимулират българите, за да почиват в България. Това може да стане чрез различни данъчни облекчения. Решение е и Банката за развитие да предоставя на хотелиерите краткосрочни безлихвени заеми на обща стойност 35-50 млн. лв., за да се подготвят за идващия сезон.

Калин Сутев, представител на ИТС за България


Смятам, че засега правим достатъчно много, за да смекчим последствията от кризата. Турооператорите не могат да направят нищо без съдействието на хотелиерите и авиокомпаниите. Увеличили сме срока за ранно записване на германския пазар от края на април до края на май. Ще правим и по-големите намаления до края на периода. Засега частният бизнес се опитва да преодолее кризата самостоятелно, без участието на държавата. Досега агенцията по туризъм не е предложила конкретни мерки за излизането от ситуацията, както и по всичко личи, че няма намерения да го направи.