На опашката, след конкурентите
Недостатъчна реклама, скъпи пакети на фона на конкуренцията и липса на антикризисна програма на държавно ниво - така туроператори и хотелиери обобщават основните причини за задълбочаването на спада в туризма. В същото време преките конкуренти атакуват пазарите с невиждани досега оферти, коментират от бранша. "В Москва е пълно с реклами за Турция, които предлагат 50% намаление за ранни записвания в 137 хотела", даде пример Димитър Цонев от "Солвекс". Отстъпките за гръцките пакети стигат 30%, включително допълнителни бонуси като безплатни културни турове, талони за водни спортове, допълнителни намаления за деца и т.н. Фирми от Кипър удължават срока на ранните евтини записвания и предлагат намаления за групи и семейни почивки.
На този фон преобладаващата част от българските хотелиери запазват миналогодишните цени, коментират туроператори. "Хотелиерите трябва да се обърнат сега към туроператорите, а не през юни, когато ще е късно да се намаляват цени", каза Цонев.
Според Маргита Тодорова от "Албена" хотелиерите ще се борят за преразпределение на туристите, които ще дойдат.
От агенцията по туризъм и външно министерство реагираха с изравняване на условията за безплатни визи за руски деца при групови и индивидуални посещения, вдигайки възрастта във втория случай от 6 на 12 години. Обещава се и по-бързо издаване на визите - 4 вместо 10 дни при стандартна процедура и 2 вместо 3 при бърза. Обсъжда се и възможността част от приходите от визи да се пренасочат за директна реклама в Русия. Това обаче няма да се случи преди началото на летния сезон, на този етап не се предвиждат мерки за други пазари. "Липсата на държавна политика ще бъде пагубна за бранша", смята Гешо Любенов от агенция "Турал".
Как да се минимализират щетите според туроператорите - Намаление на цените поне с 10 на сто - Облекчаване на визовия режим с Русия - Отпадане или намаление на летищните такси - Намаляване на концесионните такси на плажовете |