Джон Маки - органичният магнат от Тексас

Джон Маки - органичният магнат от Тексас

Джон Маки - органичният магнат от Тексас
Представете си следния сценарий - изпълнителен директор на голяма компания в писмо до своите служители обявява, че се отказва от годишната си заплата, дарява акциите си за благотворителност и основава фонд за помощ на техни колеги. Звучи като поредната лобистка кампания на закъсала американска корпорация, търсеща помощ от Конгреса на САЩ. Реалността обаче е друга. Писмото е от ноември 2006 г., почти година преди първите признаци на ипотечната и финансова криза. Компанията се нарича "Хоу фуудс" (Whole Foods - цели храни) и по това време е в цветущо здраве. Изпълнителният директор е от Тексас и се казва Джон Маки.
Почти всеки условно образован американец, който желае да живее здравословно, проявява интерес откъде идва храната на масата и се интересува от проблемите на околната среда, е чувал името Джон Маки. Ръководената от бизнесмена компания и нейната едноименна ритейл верига "Хоу фуудс маркет" днес заема водещото място на пазара на органични хранителни продукти в САЩ с 270 супермаркета и 56 хил. осигурени работни места. През своята почти 30-годишна история начело на "Хоу фуудс" Джон Маки много често се оказва в окото на урагана на публичното говорене по най-разнообразни екологични, икономически и социални теми. Неговата ексцентрична личност, странни изказвания и причудливи виждания за живота успяват да приковат медийното внимание както върху самия Маки, така и върху цялостните проблеми на хранителната индустрия в САЩ. Дали "целите храни" и бизнес визията на тексаския маверик предлагат решение на тези проблеми?
"Хоу фуудс" е основана през 1980 г. и е дете на въображението на Джон Маки и неговата приятелка и състудентка Рени Харди. Първоначално двамата отварят вегетарианско магазинче в едно мазе близо до университета, който посещават. Скоро магазинът се разраства и се превръща в първия изцяло вегетариански супермаркет в щата Тексас, в който работят 19 служители. Само година след старта, през май 1981 г., най-лошото наводнение в Остин от 70 години напълно унищожава помещенията и целия инвентар на магазина, който не е застрахован. Супермаркетът отваря отново след месец благодарение на лоялни кредитори, служители и клиенти, които помагат бързо да се възстановят всички загуби в размер на 400 хил. долара.
През следващите години бизнесът набира скорост и "Хоу фуудс" бавно, но сигурно се разраства в регионална верига, отстояваща каузата на здравословната храна, вегетарианството и хуманното отношение към животните в американския юг. В началото на 90-те супермаркетите на веригата успешно атакуват по-заможния и придирчив пазар на средната класа в щати като Роуд айлънд, Масачузетс и Калифорния. През 2002 г. отваря първият супермаркет на веригата в Онтарио, който бележи и началото на международната фаза в разрастването на компанията, която продължава до днес.
Впрочем историята на "Хоу фуудс" е белязана и от интересни моменти, в които изглежда, че основната й философия, свързана с грижа за хората, животните и околната среда, се разминава с реалността на бизнеса. През 1990 г. компанията е обвинена в целенасочена политика, целяща разбиването на профсъюзните движения сред служителите. Джон Маки, чиито убеждения са повлияни от либертарианските и пропазарни идеи на икономисти като Милтън Фрийдман, не отрича категорично обвиненията и дори публично сравнява профсъюзите с хронични, дискомфортни заболявания като херпеса. Въпреки това през целия период от създаването й компанията "Хоу фуудс" се слави като щедър работодател, плащащ 30 процента по-високи надници от конкурентите и осигуряващ значителни здравни и социални придобивки на служителите. През 2003 г. притегателната маркетингова сила на "целите" храни, произведени посредством хуманно отношение към животните, попада под прицел, когато група активисти разгласяват неудобни факти, свързани с отглежданите за нуждата на веригата патици. Джон Маки влиза в лична комуникация с критиците си и въвежда първите официално публикувани стандарти за хуманно отношение, към които от този момент насетне компанията се задължава да се придържа.
Трите основни принципа на бизнеса със здравословни и екологично чисти хранителни продукти Джон Маки определя така: "Цели храни, цели хора, цяла планета". Целите храни са тези, които са най-висококачествени, най-пресни, най-малко преработени и с най-малко добавки, консерванти и подсладители. Целите хора са служителите на компанията, които споделят визията, че само здравословната храна може да поддържа една здравословна планета. От така определеното трио "хора, планета, храни" отсъства само печалбата, която за 2008 г. се равнява на 113 милиона долара. Но за това в никакъв случай не може да бъде винен Джон Маки. След 2006 г. той действително се отказва от заплатата си и от приходите от своя дял в компанията и приема работата си изцяло като начин за самоусъвършенстване и служба към създадената от него организация. "На 53 години съм достигнал фаза от живота си, в която вече не ми е необходимо да работя за пари, а само за радостта от работата и от изпълнението на дълга, който толкова ясно усещам в сърцето си", заключава той в горепосоченото писмо към служителите си.
Читателите на "Зелен Дневник"  могат да прочетат серия от статии за известни бизнес лидери, които са преминали към "зелено" производство и по този начин са увеличили печалбата и личните си успехи. Поредицата е подготвена от авторите на gorichka.bg, а целта й е да даде реални примери от развитието на каузата за опазването на света, в който живеем.