Марина, Марина, Марина...

Марина, Марина, Марина...

За да може едно яхтено пристанище да носи гордото име марина, то трябва да предлага три неща - сигурност, удобство и лукс. Според морските вълци тези условия придобиват все по-голямо значение при планирането на една ваканция на вода.
Като аналог на звездите в хотелиерския бизнес яхтените марини по света отдавна са влезли в конкурентна битка за приза "Златна котва". Това е международен стандарт за управление на качеството в портовете, а знаците за постигнато ниво в класацията се връчват от Международната асоциация на яхтените пристанища (МАЯП). Отново по аналогия с хотелите присъжданите котви варират от три до пет и удостоверяват покриването на строго определени стандарти. Списъкът с оценяваните компоненти включва състояние на понтоните и пристанището, качеството на достъп до марината по суша, степента на сигурност, адаптацията на инфраструктурата към нуждите на хора с двигателни проблеми и т.н. Специално внимание МАЯП отделя и на системата за обучение на персонала и качеството на обслужване.
Новите на хоризонта
Според експерти в строителството и поддръжката на марини у нас в момента само портовете в Балчик, Златни пясъци и Св. Влас удовлетворяват напълно списъка със задължителните съоръжения, които една марина трябва да притежава, за да влезе смело в конкуренция с останалите в региона. Става дума за основни неща като денонощна охрана и наблюдение, възможност за непрекъснатото прослушване на специализиран УКВ канал за комуникация, кей с дълбочина на газене не по-малко от 3 метра и съоръжения за вдигане и спускане на лодките на вода, за извършване на спешни ремонти. Токът с постоянно напрежение, чистата вода, поддържаните санитарни възли, безжичният интернет достъп и възможност за зареждане с гориво по всяко време са също част от този списък, при това далеч не от луксозната му част. Според специалисти в бранша обаче до година-две картата на българския яхтинг ще бъде коренно различна. През това лято трябва да бъде окончателно доокомплектована марината в Балчик, приютила вече някои от най-скъпите яхти, притежавани от собственици в България. След окончателното приключване на проекта броят на местата за швартоване там ще достигне 500. Успоредно с тази в Балчик на юг в Созопол също да няколко месеца трябва да бъде открита нова марина с още 500 позиции на пристана. До една година ще приключи и проектът "Марина Созопол". Един от най-солидните вносители на яхти у нас, "Яхтинг.бг", ще бъде стопанин на новото пристанище за яхти в Несебър. Според предварителните проекти, показани преди година, освен с удобствата си то трябва да привлича и с неочаквания дизайн на съоръженията си.
Звезди за звездите
По всеобщото мнение на яхтсмените в момента най-луксозната и безкомпромисно оборудвана марина по нашето Черноморие е тази в Св. Влас. Тя е и единствената напълно завършена с капацитет 300 яхти, на всяка от които могат да бъдат предоставени петзвездни условия за пребиваване и обслужване. Предимство на "Марина
Диневи" е и суперлуксозният хотел с няколко ресторанта, казино, магазини за марково яхтено оборудване. Към екстрите, които все още са извън всяка конкуренция у нас, са собствените КПП и митница, банковият клон и др.
Втората безапелационно добра марина у нас е на Северното Черноморие в Балчик. То се стопанисва от дружеството "Марина-Балчик". Неговата инфраструктура залага на огледално разположени понтонни кейове, пригодени за швартоване на малки плавателни съдове, газещи на дълбочина от 2 до 4 м. Петте звезди за пристанището са осигурени освен от предлаганите услуги и от комплекса "Марина сити". Той включва луксозен хотел с няколко ресторанта, басейни, търговски комплекс и др.
Най-големите очаквания за бъдещето на яхтения бизнес по Черноморието са свързани с "Марина Созопол". Тя трябва да предложи най-дълбокия кей по крайбрежието, който ще може да приема да 500 яхти, газещи до 6 м.
Единственият минус на най-старата марина у нас - тази в курортния комплекс Златни пясъци край Варна, е сезонността на предлаганите услуги. Сред безспорните й предимства обаче са непосредствената близост с курорта и солидната защита на плавателните съдове от северните ветрове.
През миналата година в очакване на грандиозния проект за превръщането на варненското търговско пристанище в марина яхтклуб "Кап. Георги Георгиев" в града също бе подложен на успешен козметичен лифтинг. Проекти за нови яхтени пристанища имат още Бяла, Бургас, Поморие, Царево, Ахтопол и Равда.