Неподходящите служители могат да разрушат бизнеса

Неподходящите служители могат да разрушат бизнеса

Неподходящите служители могат да разрушат бизнеса
Няма съмнения, че наемането на хора е много важна работа. Ако наемем правилните хора, всичко върви по-лесно. Ако наемем неправилните - това може да е източникът на следващите ни кошмари. И ако за нещо наистина се притеснявате, то не е, че имате неработеща копирна машина, а защото имате неработещ служител.
Проблемът е, че ако си купим некачествена копирна машина, най-лошото, което може да стане, е тя да се окаже неизползваема. Но ако наемем неподходящ служител, той не само че ще е непотребен, но може да спомогне и други служители да станат непотребни. Получава се, че вие не само плащате заплата на този човек за нищо, но плащате, за да си навличате дори по-големи проблеми.
Предполагам, ще се съгласите, че ако сте имали проблеми, те не са били свързани с копирни машини или храна, а с хора. Ако някога сте оставали разочаровани, то със сигурност някой е имал участие в това.
Подходящият подбор може да спести хиляди проблеми
Така че подборът е една наистина вълнуваща дейност - компании, които отделят достатъчно внимание и средства, могат да си спестят хиляди проблеми. Едно правилно решение в подбора може да направи работата ви удоволствие и да повиши резултатите ви. Един неправилно избран кандидат може да доведе до обратното и да създаде много повече работа и главоболия в екипа.
Едва ли ви казвам нещо ново. Повтарям ги, за да ви провокирам отново да се замислите какво е ценно в подбора и какво да се търси, когато се наемат хора. Вашата организация не е опитно поле за установяване дали някой ще се справи добре или не. Хубаво е да знаете как ще се представи предварително.
Какво ценя аз и компанията ми, когато правим подбор на персонал? Много неща, разбира се, но има едно задължително - човекът да бъде продуктивен. Имате дадена работа и искате тя да бъде завършена. Не е достатъчно човекът да поглежда към работата или да поотхвърли малко от нея. Така че продуктивността е нещо, на което обръщаме голямо внимание. Фактически ние откриваме, че това е най-важният фактор във всеки бизнес. Ето защо основното нещо, което търсим в подбора, е продуктивността.
В това отношение ние говорим за четири категории работници:
1. Перформер - човек, който дава очакваните от него резултати в сферата на отговорностите му. Такъв човек може да се изправи пред всяка ситуация, да види какво е нужно, да го направи и да го приключи с желан краен резултат - и то без да има нужда от външен натиск, съвет или заповед.
2. Изпълнител - човек, който има желание да работи, да се учи, да помага, да следва инструкции. Той трябва да бъде воден, направляван, да му се възлагат задачи и да се следи. Ако има добър мениджър от първата група, такъв човек ще се представя добре. Ако мениджърът е от категория 2 или 3, този човек ще бъде инертен, ще прави грешки, ще отчита дейност и т.н.
3. Потенциален източник на неприятности - хора, които може да опитват да ви помагат от време на време, но допускат грешки, злополуки, гафове ("опа-а-а" хора). "Оп - направих грешка, Оп - платих, а не трябваше". Емоционално те са нестабилни, животът им е изпълнен с пикове и спадове. Понякога добре се справят, след седмица - нищо не става.
И когато решите да ги уволните, те започват да се оправят и решавате да ги запазите. Запазвате ги, те пак се влошават. Отнемат много от вниманието на мениджмънта. Те правят проблем, който вие трябва да решавате. Но тази група, макар да не допринася за дейността ви, не е най-лошото, което може да ви се случи.
4. Има група от 2.5% от населението, наречени супресивни личности. Това е личност в такова умствено състояние, че не иска бизнесът ви да върви добре, не иска да помага, не иска и другите хора да се развиват. Той гледа на успехите ви като на заплаха. Такива хора могат да са глупави, но и крайно интелигентни. Общото е, че са насочени към разрушение. А да се разруши нещо е безкрайно лесно.
И ако това се прави подмолно, може да се окаже много трудно да открием какво е станало и кой го е направил. Имаме двама потенциални източници на неприятности, които се карат, а отзад стои супресивна личност, която организира конфликта. Мениджърът вижда това и се хваща за главата, като чува взаимните обвинения. Но не вижда кой стои в основата на всичко. Има много да се научава за тези хора. Те имат специални характеристики, за да могат да бъдат разпознавани и да се знае какво да се прави с тях.
Не търсете какъв цвят харесват
Дните, когато основният инструмент за подбор беше щракането с пръсти и надеждата, че този път ще се получи, са отминали. Когато наемате хора, не търсете кой какъв цвят харесва или как е седнал на стола. Малко интересно е и на какви позиции е бил. Това може да е измамно. Търсете какви резултати е постигал кандидатът в предишните си работи и как това се е променяло във времето. Това показва към какво човекът е ориентиран.
Време е подборът да се прави с прецизна технология, която да дава възможност собственикът или мениджърът на компанията да знае точно кого приема в "къщата си". Да знае какво да прави с този човек, след като той влезе в компанията - как да го мениджира, за да получи максималното от него. Да знае с кого ще може да расте и просперира и да не мисли повече кой каква бомба може да се окаже.