Френски екобензин е опасен за част от автомобилите

Френски екобензин е опасен за част от автомобилите

В България изчезнаха и малкото колонки с биодизел, така че проблеми с екогоривата у нас няма<br />
В България изчезнаха и малкото колонки с биодизел, така че проблеми с екогоривата у нас няма
Интересно предупреждение за всички, които смятат да пътуват с автомобил на повече от девет години във Франция, направи в последния си брой британският вестник "Дейли телеграф". Според изданието пуснатият от 1 април в търговската мрежа на страната екологичен бензин 95-Е10 може да предизвика пробив в резервоарите и дори да блокира работата на двигателите на колите, произведени преди 2000 година.
 
За разлика от нормалното гориво, екологичното е смес от 90% безоловен бензин и 10% етанол. Проблемът е, че етанолът предизвиква силна корозия и може да пробие ръждясалите метални резервоари на старите коли след няколко напълвания. Освен това екобензинът е потенциално опасен за бензинопроводите и свързващите елементи в горивната система на автомобилите.
Новите коли в повечето случаи използват пластмасови резервоари, а моторите им са пригодени за работа със смес от бензин и етанол, така че за тях не съществувала опасност. Все пак се препоръчва собствениците им да попитат в оторизираните сервизи дали могат да използват екогорива.
"Има основания за тревога, препоръчвам на туристите да не пълнят от колонките с надпис "95-Е10", заявява за "Дейли телеграф" директорът на Асоциацията на британските водачи Пол Бигс. Според автомобилната асоциация на Холандия(ANWB) около 40% от произведените преди 2000-та година автомобили са застрашени от повреда, при наливане на френския екобензин. От там препоръчват на шофьорите на стари коли да избягват всякакви горива с надпис "био".
В скоро време проблемът може да стане далеч по-глобален, тъй като според директивите на ЕС до 2013 години всички бензини, продавани в еврозоната трябва да съдържат между 5 и 10% етанол.
Българският опит
В България с екогоривата проблем имаха собствениците на нови автомобили. Преди години, когато по бензиностанциите се появиха първите колонки с биодизел, вносителите се застраховаха с клауза, според която гаранцията на колата не важи, ако се използва екогоривото. Обяснението беше, че няма общовалиден стандарт за растителната нафта. Междувременно биодизелът с малки изключения изчезна от бензиностанциите. При навлизането на екологичната нафта се появиха и мнения, че биодизелът поврежда гумените уплътнения на висчки коли, които не са пригодени за работа с него.