Джеф Имелт и екомагинерният подход

Джеф Имелт и екомагинерният подход

Джеф Имелт
Джеф Имелт
В разгара на информационната революция простата електрическа крушка продължава да бъде символ на технологичния прогрес дотолкова, че скорошното й изваждане от магазините на ЕС предизвика протести. Заедно с нея с ореол на млад, дръзновен и инакомислещ изобретател в историята ще остане и нейният баща Томас Алва Едисън. По-малко известен обаче е фактът, че най-влиятелното завещание на Едисън е създадената от него едновековната корпорация "Дженерал електрик". Начело на компанията, позната на Запад като Джи И, стои бизнесмен на име Джеф Имелт. Той е достоен наследник на Едисън не само като прагматичен и ловък бизнесмен, но и като лидер, способен да впрегне цайтгайста на своята епоха в името на радикалната промяна. В случая на Имелт цайтгайстът е зеленото движение, а промяната се изразява в начина, по който Джи И прави бизнес.
"Дженерал електрик" е мястото, където, образно казано, е хвърлен пъпът на Джефри Робърт Имелт - баща му също е работил за компанията в рожденото място на Джефри, град Синсинати в Южно Охайо. Джи И наема Джеф веднага след дипломирането му от бизнес училището на Харвард, което Имелт завършва през 1982 г. Започвайки като регионален мениджър по продажбите в компанията, Имелт скоро среща своята бъдеща съпруга Андреа, която също е служителка на компанията. Като вицепрезидент в отдел "Домакински уреди" Имелт прави своя удар през 1989 г., когато ръководи брилянтно рекламацията на милиони хладилници, наложена от дефект в компресорната система. Именно през този период служителите на Джи И го запомнят като мотивационен лидер, който не пести усилия и често изнася речи, възкачен на електрокар в производствените халета.
Късметът на Имелт продължава да го съпровожда и на следващата му длъжност като началник на отдел "Медицински уреди" през 90-те години на миналия век. Тогава находчивият бизнесмен проявява своя нюх, като разработва най-скоростния уред за компютърна томография на пазара, който осигурява на компанията репутацията на безспорен лидер в бранша почти мигновено. През 2000 г. тези успехи правят Имелт фаворит в борбата за заемането на лидерското място на компанията, където трябва да наследи не кого да е, а именития Джак Уелч. Имелт встъпва в длъжност на 7 септември 2001 г., четири дни преди най-трагичната дата от новата история на САЩ. Драматичните промени в глобален аспект само помагат на Имелт да зададе нова посока на развитие на гигантската корпорация. Основните постижения на Имелт в първите му години начело на Джи И включват присъствието на компанията на бързо развиващи се пазари като Китай и Индия, както и изцяло нов подход на взаимодействие с клиентите и служителите на компанията, наблягащ върху иновациите и информираността, включително и по отношение на екологичните аспекти от дейностите.
За Джеф Имелт екологосъобразният бизнес не е оксиморон дори по отношение на противоречивата история на "Дженерал електрик". Той твърдо вярва, че компанията, прочула се в миналото като един от най-големите производители на токсичните полихлорирани бифенили (ПХБ) и като основен доставчик на ядрени бойни глави за правителствата на САЩ и Израел, може да поеме честно и отговорно по устойчивия път. През 2004 г. за учудване на конкурентите си в бранша и с негласната опозиция на собствения си корпоративен борд Имелт оповестява началото на "Екомаджинейшън" (англ. ековъображение). Новата "екомагинерна" политика на Джи И включва разработка и производство на редица иновативни зелени технологии и амбициозна програма от екологични практики, практикувани в глобалните дивизии на "Дженеръл електрик".
Първоначалната причина, която според Имелт го е подтикнала към този курс на действие, е откритието, че в глобалната бизнес среда на XXI век различните отдели на огромната корпорация предприемат различни дейности и кампании в областта на опазването на околната среда, които не са координирани и по този начин са неефективни. Основен фактор при определянето на зелените практики в производствена компания от мащаба на "Дженерал електрик" са и постоянно нарастващите цени на енергията, които изяждат корпоративните печалби под формата на сметки за ток. Не на последно място Джеф Имелт вижда в корпоративни инициативи като Американското партньорство за действие срещу климатичните промени (англ. USCAP), на което той е съосновател, като начин, по който бизнесът може да остане в крак с неминуемите бъдещи законови рестрикции. "Аз не съм екоактивист", настоява той. Доброволното адресиране на въглеродния отпечатък от глобалния бизнес според него е начин да не се допуснат предпоставки за още по-радикални ограничения в бъдеще, като например пълната забрана на производството на електроенергия от въглища.
На практика "Екомаджинейшън" включва няколко мащабни инициативи от типа и с размаха на загатнатото в речите на изпълнителния директор на Джи И. Само мерките за постигане на енергийна ефективност в глобален мащаб в резултат на иновативните технологии, разработени от компанията, целят годишни спестявания от 900 милиарда долара през 2020 г. Технологията на "Дженерал електрик" за производство на горивен газ от въглища IGCC предвижда пълно елиминиране на емисиите от въглероден двуокис по време на горивния процес. Компанията също така е най-големият световен производител на обезсолителни инсталации, като средно на ден нейните съоръжения обезсоляват повече от 8 милиарда литра морска вода, като я превръщат в питейна. Подобно количество е достатъчно да покрие дневните нужди от вода на повече 39 милиона души.
Повечето от тези мерки обаче са преди всичко плодове на иновативното инженерно на наследниците на Томас Едисън в "Дженерал електрик" и сами по себе си не могат да доведат до цялостен и последователен подход към устойчиво развитие. Необходимо е присъствието на лидер с ясна визия в дългосрочна перспектива, за какъвто се провъзгласява Джеф Имелт. Някои от действията му свидетелстват за този факт. Понастоящем Имелт координира зелената си стратегия 30 от най-големите енергийни компании в САЩ. С помощта на усъвършенствана метрична система Джи И е разработила зелени чек листове за всички нови продукти, които са в процес на разработка, като така се следи за цялостното им въздействие върху околната среда. Може би най-голямото постижение обаче остава намалението на въглеродните емисии на компанията с 13% в сравнение с 2005 г., както и подобряване на енергийната ефективност с 37%.
Какво е бъдещето на "екомагинацията" на "Дженерал електрик" и проактивния подход на Джеф Имелт? Изглежда, че докато печалбите, енергийната ефективност и иновативните технологии вървят ръка за ръка, корпоративната електрическа крушка, завещана на света от Томас Едисън, ще продължава да мига в зелено.
Читателите на "Зелен Дневник"  могат да прочетат серия от статии за известни бизнес лидери, които са преминали към "зелено" производство и по този начин са увеличили печалбата и личните си успехи. Поредицата е подготвена от авторите на gorichka.bg, а целта й е да даде реални примери от развитието на каузата за опазването на света, в който живеем.