Тревожни служители

Несигурността на работното място се превърна от най-често споменавания фактор в прогнозите за пазара на труда през последните 12 месеца в част от усещането на хората. Почти всеки втори служител в България се тревожи, че може да загуби работата си, докато преди година 65% от хората не са имали подобни притеснения. Това показват резултатите от четвъртото национално проучване на мнението и ангажираността на служителите "Най-добрите работодатели" на международната консултантска компания Hewitt Associates и стратегическия й партньор за България "Мандей инсайт".
Докладът изследва качеството на работната среда в организации с над 50 служители на пълен работен ден, които са на българския пазар поне от 2 години. В анкетата за 2009 г. се включиха 13 176 служители и 353 топ мениджъри от 91 компании от областта на информационните технологии, финансовия и банковия сектор, фармацевтичната индустрия, аутсорсинга на бизнес процеси, производството и дистрибуцията на бързооборотни стоки.
От "Мандей" обобщиха, че има голяма промяна в чуствителността на служителите. Данните показват, че значително е намалял броят на кадрите, които са уверени, че дори и да бъдат съкратени, само след няколко седмици ще си намерят нова работа. През 2008 г. на това мнение са били близо две трети, докато през тази - едва 44%. Въпреки трудностите обаче ангажираността на служителите запазва нивото си като предните 3 години – 53%. Това означава, че повече от половината от кадрите се стремят да дават всичко от себе си за успеха на работодателя си, коментира ръководителят на проучването Елена Димова. Същото е нивото на ангажираност на служителите и в останалите страни от Централна и Източна Европа.
Изследването обаче показва, че в България през 2009 г. фирмите, в които над 60% от хората са готови да работят усилено за повишаването на бизнес резултатите, намаляват до 27%. През 2008 г. такива са били нагласите в 37% от компаниите. Ангажираността е най-висока в банковите институции - 57%, а най-ниска във ИТ фирмите - 50%. Повече от половината от служителите в софтуерни компании обаче отговарят, че могат да осигурят финансовата стабилност на семействата си, което вероятно се дължи на това, че през последните години браншът беше първенец по ръст на заплатите. Докладът разкрива, че служителите са доста критични към антикризисните мерки на шефовете си. Най-висока оценка за действията на топ мениджмънта дават заетите в производствения сектор - 54% смятат, че ръководителите се справят успешно със ситуацията.
Положителна новина е, че в сравнение с преди година се е увеличил броят на работниците, които са заявили, че получават повече информация за бизнес целите и за промените във фирмата, а шефовете им общуват по-открито и честно с тях. Въпреки това обаче все по-малко служители смятат, че компанията, в която работят, се отнася справедливо към кадрите си. "Това означава, че споделянето не е достатъчно, ако промените, които топ мениджмънтът предприема, не се представят така, че да бъдат разбрани и осъзнати като необходими от персонала", коментира Елена Димова. Тя обясни, че промените се осъзнават по-бавно, отколкото се случват.
Изследването показва и сериозно разминаване между шефовете и подчинените в отговора на въпроса дали могат да осигурят финансовата стабилност на семействата си. Около две трети от висшите мениджъри са уверени, че могат да се справят с тази задача, докато на това мнение са едва 38 на сто от служителите. Същевременно най-големите оптимисти за бъдещето на компанията са средните мениджъри - според 73% фирмата им успешно ще се пребори с трудностите.
Какво отличава най-добрите компании - топ мениджмънтът се отнася към служителите като към най-ценния актив на компанията - добрите възможности за кариерно развитие - приносът на служителите се оценява справедливо |