Новият "Кайен" се готви да засенчи предшественика си

Новият "Кайен" се готви да засенчи предшественика си

Когато преди осем години "Порше" лансира първия си високопроходим модел "Кайен", се появиха доста мнения, че това е грешка и прогнози за символични продажби. Успехът на автомобила обаче затвори устите на всички критици и вече e в продажба второто поколение на "Кайен".
На пръв поглед той изглежда по-малък от предшественика си, но всъщност е с почти пет сантиметра по-дълъг (вече 4846 мм) и има с четири сантиметра по-голямо междуосие (до 2895 мм). Инженерите обаче са подложили всъдехода на свирепа диета и той е свалил цели 185 килограма от теглото си.
Отвън и отвътре
Отвън "Кайен" е типично "Порше" с V-образната форма на капака, заменянето на радиаторната решетка с въздухозаборници и т.н. Промените във фаровете и бронята отпред придават още по-спортно излъчване на всъдехода, задницата обаче е някак си по-безлична.
За разлика от новия външния вид, който търпи известни критики, промените в купето са изключително сполучливи. "Кайен" предлага далеч по-ексклузивно изглеждащ, луксозен и функционален интериор. Изцяло преработено е арматурното табло, като по подобие на "Панамера"  "обгръща" шофьора, така че всичко да му е подръка. В началото е трудно човек да се ориентира за функцията на всички бутони около него (преброих над 70, включително и на тавана), но впоследствие се оказва, че те са целево групирани. Добавените сантиметри към размерите на "Кайен" са използвани за увеличаване на пространството в купето, като ново решение е задните седалки да са на релси.
 
Зад волана
Имах удоволствието да тествам най-мощната версия на автомобила "Кайен Турбо, 500 к.с., 700 Нм въртящ момент, цена 231 531 лв. с ДДС). Още звукът на свободен ход на осемцилиндровия V-образен двигател дава да се разбере, че сте зад волана на кола с изключителни качества. С натискането на педала на газта веднага забравям, че карам тежащ над 2 тона и дълъг близо пет метра гигант, като по-малко от пет секунди след старта километражът е на отметката 100. Не ускорението, макар и брутално, обаче е това, което ме изненадва.
Далеч по-впечатлен съм от стабилността на сравнително високия "Кайен" в завой. Разбира се, при душманския стил на каране разходът на гориво се закотвя на 29.9 л/100 км, като единствено фактът, че фабрично не е позволено да се изписват по-големи стойности, го задържат в тези рамки. В един момент решавам да карам според скоростните режими по знаците и става чудо. Сто километра след нулирането на бордовия компютър, той отчита разход от малко над 10 на сто.
Иначе в режим на окачването "комфорт" "Кайен" по нищо не отстъпва на возията на лимузина, като най-впечатляваща е тишината на борда дори при скорост от над 200 км/ч.
Офроуд изпитание
Не се стърпяваме и тестваме "Кайен" на една пясъчна дюна. Тук е моментът да отбележа, че автомобилът вече няма понижаващи предавки, но за сметка на това автоматичната трансмисия има специален режим за преходи извън пътя, а като цяло е подобрена управляемостта на сняг и пясък. Има и възможност за блокиране на централния диференциал, както и прехвърлянето на въртящия момент между двете задни колела. Не съм карал предишния "Кайен", но новата генерация излезе с чест от пясъчното предизвикателство.
Новост при всъдехода, е че вече има и хибридна версия, а що се отнася до традиционните бензинови мотори, при тях консумацията на гориво е намалена с до 23%, като три от модификациите на автомобили се задоволяват с под 10 л/100 км. Стартовата цена на "Порше Кайен" у нас е 113 008 лв. с ДДС за версията с 3.8-литров, V6 бензинов мотор с мощност 300 конски сили. За сравнение - БМВ Х5 със същата мощност струва минимум 114 500 лв. с ДДС, а другият основен конкурент - "Ауди" Q7 (280 к.с.) - 115 046 лв. с ДДС.
дължина височина ширина междуосие
4846 мм. 1705 мм. 1939 мм. 2895 мм.
       
Кайен ускорение 0-100 км/ч максимална скорост комбиниран разход
3.8V6 (300 к.с.) 7.5, 7.8* сек. 230 км/ч. 11.2 л, 9.9*/100 км.
Кайен дизел      
3.0V6 дизел (240 к.с.) 7.8 сек. 218 км/ч. 7.4 л/100 км.
Кайен S      
4.8V8 (400 к.с.) 5.9 сек. 258 км/ч. 10.5 л/100 км.
Кайен S хибрид      
3.0V6(333 к.с.), ел.мотор(47 к.с) 6.5 сек. 245 км/ч 8.2 л/100 км.
Кайен турбо      
4.8V8 (500 к.с.) 4.7 сек. 278 км/ч 11.5 л/100 км.
* - Tìptronic S