Новият "Кайен" се готви да засенчи предшественика си
Когато преди осем години "Порше" лансира първия си високопроходим модел "Кайен", се появиха доста мнения, че това е грешка и прогнози за символични продажби. Успехът на автомобила обаче затвори устите на всички критици и вече e в продажба второто поколение на "Кайен".
На пръв поглед той изглежда по-малък от предшественика си, но всъщност е с почти пет сантиметра по-дълъг (вече 4846 мм) и има с четири сантиметра по-голямо междуосие (до 2895 мм). Инженерите обаче са подложили всъдехода на свирепа диета и той е свалил цели 185 килограма от теглото си.
Отвън и отвътре
Отвън "Кайен" е типично "Порше" с V-образната форма на капака, заменянето на радиаторната решетка с въздухозаборници и т.н. Промените във фаровете и бронята отпред придават още по-спортно излъчване на всъдехода, задницата обаче е някак си по-безлична.
За разлика от новия външния вид, който търпи известни критики, промените в купето са изключително сполучливи. "Кайен" предлага далеч по-ексклузивно изглеждащ, луксозен и функционален интериор. Изцяло преработено е арматурното табло, като по подобие на "Панамера" "обгръща" шофьора, така че всичко да му е подръка. В началото е трудно човек да се ориентира за функцията на всички бутони около него (преброих над 70, включително и на тавана), но впоследствие се оказва, че те са целево групирани. Добавените сантиметри към размерите на "Кайен" са използвани за увеличаване на пространството в купето, като ново решение е задните седалки да са на релси.
Зад волана
Имах удоволствието да тествам най-мощната версия на автомобила "Кайен Турбо, 500 к.с., 700 Нм въртящ момент, цена 231 531 лв. с ДДС). Още звукът на свободен ход на осемцилиндровия V-образен двигател дава да се разбере, че сте зад волана на кола с изключителни качества. С натискането на педала на газта веднага забравям, че карам тежащ над 2 тона и дълъг близо пет метра гигант, като по-малко от пет секунди след старта километражът е на отметката 100. Не ускорението, макар и брутално, обаче е това, което ме изненадва.
Далеч по-впечатлен съм от стабилността на сравнително високия "Кайен" в завой. Разбира се, при душманския стил на каране разходът на гориво се закотвя на 29.9 л/100 км, като единствено фактът, че фабрично не е позволено да се изписват по-големи стойности, го задържат в тези рамки. В един момент решавам да карам според скоростните режими по знаците и става чудо. Сто километра след нулирането на бордовия компютър, той отчита разход от малко над 10 на сто.
Иначе в режим на окачването "комфорт" "Кайен" по нищо не отстъпва на возията на лимузина, като най-впечатляваща е тишината на борда дори при скорост от над 200 км/ч.
Офроуд изпитание
Не се стърпяваме и тестваме "Кайен" на една пясъчна дюна. Тук е моментът да отбележа, че автомобилът вече няма понижаващи предавки, но за сметка на това автоматичната трансмисия има специален режим за преходи извън пътя, а като цяло е подобрена управляемостта на сняг и пясък. Има и възможност за блокиране на централния диференциал, както и прехвърлянето на въртящия момент между двете задни колела. Не съм карал предишния "Кайен", но новата генерация излезе с чест от пясъчното предизвикателство.
Новост при всъдехода, е че вече има и хибридна версия, а що се отнася до традиционните бензинови мотори, при тях консумацията на гориво е намалена с до 23%, като три от модификациите на автомобили се задоволяват с под 10 л/100 км. Стартовата цена на "Порше Кайен" у нас е 113 008 лв. с ДДС за версията с 3.8-литров, V6 бензинов мотор с мощност 300 конски сили. За сравнение - БМВ Х5 със същата мощност струва минимум 114 500 лв. с ДДС, а другият основен конкурент - "Ауди" Q7 (280 к.с.) - 115 046 лв. с ДДС.
дължина | височина | ширина | междуосие |
---|---|---|---|
4846 мм. | 1705 мм. | 1939 мм. | 2895 мм. |
Кайен | ускорение 0-100 км/ч | максимална скорост | комбиниран разход |
3.8V6 (300 к.с.) | 7.5, 7.8* сек. | 230 км/ч. | 11.2 л, 9.9*/100 км. |
Кайен дизел | |||
3.0V6 дизел (240 к.с.) | 7.8 сек. | 218 км/ч. | 7.4 л/100 км. |
Кайен S | |||
4.8V8 (400 к.с.) | 5.9 сек. | 258 км/ч. | 10.5 л/100 км. |
Кайен S хибрид | |||
3.0V6(333 к.с.), ел.мотор(47 к.с) | 6.5 сек. | 245 км/ч | 8.2 л/100 км. |
Кайен турбо | |||
4.8V8 (500 к.с.) | 4.7 сек. | 278 км/ч | 11.5 л/100 км. |
* - Tìptronic S |